BibTex RIS Cite

APPROACHES FOR ROAD SAFETY IMPROVEMENT EVALUATION

Year 2010, Volume: 12 Issue: 1, 97 - 106, 01.01.2010

Abstract

The consequence of increasing population and increasing number of traffic volume, road safety
improvement is becoming a major policy for the road authorities. Road accidents create both social and
economic cost on the country’s economy. When this is taken into consideration, the optimizing solution would
not be the best countermeasure application. It is therefore important to display different solution alternatives
considering the budget limitations of the road authorities. So while maximizing the road safety, the economical
evaluation always plays an important role. In other words the effectiveness of different solution alternatives has
to be questioned.
The objective of this work is to study the selection procedure of road countermeasures and compare the
improvement alternatives according to their cost-effectiveness on the selected rural roads in Turkey. For this
purpose, a web-based tool, Best Practice Safety Information Expert System (SEROES), and a computer based
tool, Decision Support Safety Tool (DST) are used. The best Practice Safety Information Expert System is used
to select an appropriate measure for the road safety problem; on the other hand, Decision Support Tool is used
to implement the cost effectiveness analysis regarding the accident reduction effect of the measures and their
cost.

References

  • Worldbank, “Road Safety” Sweroad, “National Traffic Safety Program for Turkey – Main Report”, Road Improvement and Traffic Safety Project, General Directorate of Highways, Aralık, 2001
  • Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, “ Trafik İstatistik Bülteni”, Aralık, 2006
  • RIPCORD-ISEREST, www.ripcord-iserest.com – Introduction Decision Support Safety Tool (DST) DST User Manual The Best Practice Safety Information Expert System (SEROES)

YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR

Year 2010, Volume: 12 Issue: 1, 97 - 106, 01.01.2010

Abstract

Artan nüfus ve trafik yoğunluğunun bir sonucu olarak, yol güvenliğinin geliştirilmesi; ulaşım yetkilileri için öncelikli bir politika haline gelmektedir. Trafik kazaları hem onulmaz insan kayıplarına neden olmakta hem de ülke ekonomisine zarar verip sosyal sorunlara yol açmaktadır. Karayollarının trafik güvenliği düzeyinin iyileştirilmesi için ilgili karar vericiler değişik uygulamalar yapma durumundadırlar. Ancak kazaların azaltılmasına yönelik farklı en iyi önlem uygulamaları her zaman en uygun, en ekonomik çözümleri vermeyebilmektedir. Bu nedenle karayolu yetkililerinin bütçe kısıtlamalarını da hesaba katarak yeni çözüm alternatifleri ortaya koymaları, bu alternatifleri değerlendiren karar mekanizmalarını devreye sokmaları gerekecektir. Yol güvenliğini en üst düzeye çıkartırken ekonomik değerlendirmeler her zaman önemli rol oynamaktadır. Farklı iyileştirme seçeneklerinin maliyet etkinliğinin de sorgulanması uygun olacaktır. Bu çalışmanın amacı, trafik kazalarının yoğunlaştığı kesimlerde alınacak iyileştirme önlemlerinin belirlenme yöntemi üzerinde değerlendirmeler yapabilen ağ tabanlı bir yazılım olan “En İyi Uygulama Karayolu Güvenliği Bilgisi Uzman Sistemi” (SEROES) ve bilgisayar tabanlı bir yazılım olan “Karayolu Güvenliği Karar Destek Sistemi” (DST)'nin Türkiye‟den uygulama örnekleri verilerek tanıtılmasıdır

References

  • Worldbank, “Road Safety” Sweroad, “National Traffic Safety Program for Turkey – Main Report”, Road Improvement and Traffic Safety Project, General Directorate of Highways, Aralık, 2001
  • Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı, “ Trafik İstatistik Bülteni”, Aralık, 2006
  • RIPCORD-ISEREST, www.ripcord-iserest.com – Introduction Decision Support Safety Tool (DST) DST User Manual The Best Practice Safety Information Expert System (SEROES)
There are 3 citations in total.

Details

Other ID JA24FC49CC
Journal Section Research Article
Authors

Reşat Utku Turna This is me

Cumhur Aydın This is me

Publication Date January 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Turna, R. U., & Aydın, C. (2010). YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, 12(1), 97-106.
AMA Turna RU, Aydın C. YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR. DEUFMD. January 2010;12(1):97-106.
Chicago Turna, Reşat Utku, and Cumhur Aydın. “YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi 12, no. 1 (January 2010): 97-106.
EndNote Turna RU, Aydın C (January 1, 2010) YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 12 1 97–106.
IEEE R. U. Turna and C. Aydın, “YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR”, DEUFMD, vol. 12, no. 1, pp. 97–106, 2010.
ISNAD Turna, Reşat Utku - Aydın, Cumhur. “YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen ve Mühendislik Dergisi 12/1 (January 2010), 97-106.
JAMA Turna RU, Aydın C. YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR. DEUFMD. 2010;12:97–106.
MLA Turna, Reşat Utku and Cumhur Aydın. “YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR”. Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Fen Ve Mühendislik Dergisi, vol. 12, no. 1, 2010, pp. 97-106.
Vancouver Turna RU, Aydın C. YOL GÜVENLİĞİ GELİŞTİRİLMESİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNE İLİŞKİN YAKLAŞIMLAR. DEUFMD. 2010;12(1):97-106.

Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.