Many highway agencies have been experiencing premature failures that decrease the performance and
service life of pavements. One of the major causes of premature pavement failure is the moisture damage of
the asphalt concrete layer. Many variables affect the amount of water damage in the asphalt concrete layer
such as the type of aggregate, bitumen, mixture design and construction, level of traffic, environment and
the additive properties that are introduced to the bitumen, aggregate or bitumen aggregate mixture. This
study is aimed to determine the effect of additives such as elastomeric (SBS) and plastomeric (EVA)
polymer modified bitumen (PMB) on the stripping potential and moisture susceptibility characteristics of
hot mix asphalt (HMA) containing different types of aggregate (basalt-limestone aggregate mixture and
limestone aggregate). The stripping properties and moisture susceptibility characteristics of the samples
have been evaluated by means of captured images and the Nicholson Stripping Test (ASTM D 1664) as well
as the Modified Lottman Test (AASHTO T 283) respectively. The results indicated that polymer
modification increased the resistance of asphalt mixtures to the detrimental effect of water. Moreover, it
was found out that samples prepared with SBS PMB exhibited more resistance to water damage compared
to samples prepared with EVA PMB
Yol kaplamalarının servis ömrünü ve performansını düşüren erken bozulmalar üzerine birçok çalışma
yapılmıştır. Kaplamaların öngörülen süreden daha erken bozulmalarının en büyük sebeplerinden biri de
bitümlü kaplamalardaki suya bağlı bozulmalardır. Agrega cinsi, bitümlü bağlayıcı, karışım tasarımı ve
yapımı, trafik düzeyi, çevre, bitüme ve/veya agregaya eklenen katkıların özellikleri gibi birçok etken
bitümlü kaplamalardaki suya bağlı bozulmaların miktarını etkiler. Bu çalışmanın amacı, elastomerik (SBS)
ve plastomerik (EVA) polimer modifiye bitümlerle (PMB) hazırlanan ve farklı agrega türleri (bazalt-kalker
agrega karışımı ve yalnız kalker agregası) içeren sıcak karışım asfaltların soyulma potansiyeli ve neme
karşı duyarlılık özelliklerinin saptanmasıdır. Hazırlanan örneklerin bu özellikleri, Nicholson Soyulma
Deneyi (ASTM D 1664) ve Modified Lottman Test (AASHTO T 283) deneylerinden elde edilen bulgular
ile Leica S 8 AP0 Stereo Mikroskobu kullanılarak elde edilen mikroskobik görüntüler yardımıyla
değerlendirilmiştir. Deneysel sonuçlar, elastomerik ve plastomerik polimer modifikasyonların suyun asfalt
karışımlar üzerindeki etkisini azalttıkları ve kaplamanın neme karşı direncini arttırdıkları göstermiştir.
Ayrıca yapılan çalışmalardan elde edilen verilere göre, SBS PMB ile hazırlanan karışımların EVA PMB ile
hazırlanan örneklere göre suya karşı bozulmalar üzerine etkisinin daha fazla olduğu saptanmıştır
Other ID | JA52NB74MC |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 10 Issue: 3 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.