Heavy vehicles in the traffic flow may have negative effects on the performance of the
flow because of their poor acceleration and deceleration abilities and also because of the
wide area that they cover. Although this effect originates only from the entering vehicles from
the minor approach at signalized intersections; at unsignalized intersections the heavy
vehicles at major flow may block the entries of the vehicles at the minor flow. Because of this
reason it may be assumed that the percentage of heavy vehicles in the major flow has greater
effect on the minor approach capacity then the percentage of heavy vehicles in the minor
flow. In this study, the effect of percentage of heavy vehicles on minor flow capacity at
roundabouts is investigated.
Akım içindeki ağır araçlar, gerek düşük hızlanma ve/veya yavaşlama yetenekleri
sebebiyle, gerekse kapladıkları geniş alan yüzünden, trafik akımının performansına olumsuz
etkilere sahiptirler. Bu etki özellikle kavşaklarda daha belirgindir. Sinyalize kavşaklarda bu
etki, sadece kavşağa giren yanyol akımı için geçerliyken; sinyalize olmayan kavşaklarda
anayol akımı içindeki ağır araçlar, yanyoldan giriş yapmak isteyen araçların hareketlerini
engellemektedirler. Bu sebeple, anaakım içindeki ağır araç yüzdesi en az yanyoldaki ağır araç
yüzdesi kadar, belki daha fazla, yanyol kapasitesi üzerinde etkilidir. Çalışmada, denetimsiz
kavşakların en özel tiplerinden olan yuvarlak ada kavşaklarda, anaakım içindeki ağır araç
yüzdesinin, yanyol kapasitesi üzerindeki etkisi incelenmiştir.
Other ID | JA59NE97CP |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 7 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.