From the uniaxial compressive strength test, which is widely used in quality control of concrete,
different compressive strengths can be obtained at different loading rates. As the rate of loading
decreases, concrete specimen ruptures at a lower strength level, as the rate of loading increases
rupture occurs at a higher strength level. This situation can be explained by the increase in the
duration time of load on specimen and some creep may take place. For this reason rate of loading is
limited to 1.5–3.5 kgf/cm2/sec by American concrete compressive strength test standards.
In this study, standard cylinder concrete specimens were prepared at two strength levels. The
compressive strength tests were performed at three different loading rates (over, under and between
the recommended values by standards) at two different ages. Stress-strain relationships and modulus
of elasticity of high strength concrete specimens were also investigated.
Beton kalite kontrolünde yaygın olarak kullanılan tek eksenli basınç dayanımı deneyinde, farklı
yükleme hızları altında aynı örneğin basınç dayanım değeri farklı olabilmektedir. Beton örneğe
uygulanan yükün artış hızı azaldıkça örnek daha küçük bir yükte, yüksek yükleme hızlarında ise daha
büyük bir yük altında kırılmaktadır. Bu durum düşük yükleme hızında, yükün örnek üzerinde daha
uzun bir süre kalması ile betonun bir miktar sünme yapmasından kaynaklanmaktadır. Bu nedenle ilgili
Amerikan standartlarında beton basınç dayanımı deneyinde uygulanacak yükün 1.5–3.5
kgf/cm2/saniye aralığında olması gerektiği belirtilmiştir.
Bu çalışmada iki farklı dayanım sınıfındaki beton karışımları ile hazırlanan standart silindir
örneklerin iki farklı yaştaki üç farklı gerilme artış hızıyla (standartların önerdiği sınırların içinde,
altında ve üstünde) yüklenmesi sonucu elde edilen basınç dayanımları belirlenmiştir. Ayrıca, yüksek
dayanımlı serinin gerilme-deformasyon ilişkileri ile elastisite modülleri incelenmiştir.
Other ID | JA32YU42TN |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 6 Issue: 1 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.