Optimum Power Flow (OPF) is a nonlinear optimization
problem that allows the optimum determination of steady state variables in the
power system. The OPF problem aims to minimize the cost of production, active/reactive
power losses and fuel emissions in the power system by keeping the parameters
such as generator/bus voltage, busbar shunt current reactor/capacitor value,
generator active/reactive power, transformer tap changer and line capacity
within safe limits. In this paper, a new algorithm, Harris Hawk Optimization
(HHO) algorithm, is used to minimize active power losses for OPF. This
algorithm was applied to a section of 13 bar
Eastern Anatolia power system of Turkey. Then, the results of the tests
were compared with the Vector evaluated Particle Swarm Optimization (VPSO) and Fractional Order Darwinian Particle Swarm Optimization
with Constraint Threshold (FODPSO-CT) and the effectiveness of HHO was discussed.
Optimum Yük Akış (OYA)
problemi, güç sistemindeki sabit durum değişkenlerinin optimum şekilde belirlenmesini sağlayan doğrusal
olmayan bir optimizasyon problemidir. OYA problemi jeneratör/bara
gerilimi, bara şönt akımı, reaktör/kapasitör değeri, jeneratör
aktif/reaktif güç, trafo kademe değiştirici ve hat kapasitesi gibi verileri
güvenli sınırlar içinde tutarak güç sisteminde üretim maliyeti, aktif/reaktif
güç kayıpları, yakıt emisyon miktarı gibi çıktıları minimize etmeyi amaçlar. Bu
çalışmada OYA için aktif güç kayıplarının minimizasyonunda yeni bir algoritma
olan Harris Şahini Optimizasyon (HŞO)
algoritması kullanılmıştır. Bu algoritma 13 baralık Türkiye Doğu Anadolu güç
sisteminin bir kesitine uygulanmıştır. Sonrasında elde edilen test sonuçları literatürde bulunan
Vektörel Parçacık Sürü Optimizasyonu (VPSO) ve Eşik Değer kısıtlamalı Kesir Dereceli
Darwinian Parçacık Sürü Optimizasyonu (ED-KDDPSO) algoritmaları ile
karşılaştırılarak, HŞO’nun etkinliği tartışılmıştır.
Optimum Güç Akışı Aktif Güç Kayıplarının minimizasyonu harris şahini optimizasyon algoritması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 65 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.