Bu çalışma, gelişmiş araç teknolojileri için aracın güç aktarım unsurlarının durumlarını ve trafik şartlarını göz önünde bulunduran yenilikçi bir yeşil rota optimizasyonu stratejisi önermektedir. Geleneksel navigasyon sistemleri, optimal rotayı belirlerken sürücülere en kısa mesafe, en kısa süre veya en çok tercih edilen yollar gibi seçenekler sunmaktadır. Bu seçenekler doğrultusunda bulunan optimum rota çevreye zararlı olan gaz emisyonlarını minimum seviyede tutmayı garanti etmemektedir. Özellikle hibrit ve elektrikli araçlar gibi gelişmiş araçlar söz konusu olduğunda optimum rotanın belirlenmesine etki eden faktörler değişmektedir. Bu sebeple bu çalışmada, rota optimizasyonuna araç aktarım sistemi dinamikleri, elektrikli ve benzinli motor verimlilikleri, kontrol modları, batarya boyutu, bataryanın enerji seviyesi ve trafik durumu gibi girdilerin entegre edildiği “Araç Güç Aktarım Sistemi Bağlantılı Yeşil Rota Optimizasyonu” olarak adlandırılan bir yöntem önerilmiştir. Rota optimizasyonu probleminin çözümünde yukarıdaki faktörler göz önünde bulundurulmuş, amaç fonksiyonunu en düşük 〖CO〗_2 emisyonu olarak belirlenmiş ve çözüm yöntemi olarak Dijkstra algoritması kullanılmıştır. Ek olarak, önerilen stratejinin, farklı araç teknolojilerinin 〖CO〗_2 emisyon miktarını azaltma oranları ve optimal rotalara etkileri analiz edilmiştir. Sırasıyla geleneksel ve elektrikli araçlar için en kısa mesafe algoritmasına kıyasla bu çalışmada önerilen optimizasyon yöntemi kullanıldığında geleneksel araçların yolculuklarının yaklaşık %80’i ve elektrikli araçla yapılan yolculukların %60'ı yeni yeşil optimal rotalara sahip olmaktadırlar. Ayrıca, önerilen strateji sayesinde, en kısa yol stratejisine kıyasla, sırasıyla geleneksel ve elektrikli araçlar için %60 ve %30'a kadar varan emisyon tasarrufu sağlanmaktadır.
Araç Güç Aktarma Sistemi Bağlantılı Yeşil Rota Optimizasyonu Elektrikli ve Hibrit Araçlar Navigasyon Eko-rotalama
This study proposes a new approach to traditional navigation systems that are now widely used. Conventional navigation systems offer drivers the choice of the shortest distance, the shortest time, or the most preferred routes when determining the optimal route. The optimum route in line with these options does not ensure that the gas emissions that are harmful to the environment are kept to a minimum. Especially, in the case of advanced vehicles such as hybrid and electric vehicles, the factors affecting the determination of the optimum route are subject to change. For this reason, a framework called “Vehicle Powertrain Connected Green Route Optimization” has been proposed to integrate inputs such as vehicle powertrain dynamics, component efficiencies, control modes, initial status and traffic conditions to route optimization. The objective function of route optimization problem is determined as lowest 〖CO〗_2 emission and Dijkstra algorithm is used as solution method. In addition, the proposed strategy reduces the amount of 〖CO〗_2 emissions and the effect on the route change for different vehicle powertrains such as CV, HEV, PHEV and BEV were analyzed. Using the proposed optimization algorithm for conventional and electric vehicles, respectively, compared to the shortest distance algorithm, approximately 80% and 60% of the journeys have new optimal routes. In addition, the proposed strategy saves up to 60% and 30% emissions for CVs and electric vehicles, respectively, compared to the shortest route strategy.
Vehicle Powertrain Connected Green Route Optimization Electric and Hybrid Vehicles Navigation Eco-routing
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 68 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.