The purpose of this study is to determine the effect of impact test temperature and plate material on the compressive strength of composite sheets after impact. Single-material 3-layer plates such as biaxial glass fiber/epoxy, carbon fiber/epoxy and kevlar fiber/epoxy were prepared for the tests. Compression after impact “CAI” tests were carried out on specimens exposed to 50 J impact at different temperatures (-20 ⁰C, 20 ⁰C and 60 ⁰C). Tests were performed on the INSTRON 1114 test machine using the Boeing test apparatus prepared according to the ASTM D7137 standard and load cell. The effect of this force on the damage was investigated by applying the compression force with the apparatus, which can make small adjustments according to the thickness and width of the samples. Using the information obtained from the load cell, a force-displacement curve was created for each sample and the maximum force that the samples could bear was obtained. Damage observation was made to understand the damage mechanism. Test results show that temperature changes affect compression behavior after impact in all samples. It has been observed that the plate material has an effect on the extent of the damage.
Compression after impact strength Composite laminates Biaxial glass fiber Biaxial kevlar fiber Biaxial carbon fiber
Bu çalışmanın amacı darbe testi sıcaklığının ve levha malzemesinin, kompozit levhaların darbe sonrası bası dayanımına etkisini tespit etmektir. Testler için her biri 3 tabakalı olan biaxial cam elyaf/epoksi, karbon elyaf/epoksi ve kevlar elyaf/epoksi plakalar hazırlanmıştır. Farklı sıcaklıklarda (-20 ⁰C, 20 ⁰C ve 60 ⁰C’de) 50 J’lük darbe uygulanmış olan numunelere sıkıştırma (Darbe sonrası bası “CAI”) testleri yapılmıştır. Testler INSTRON 1114 test makinesinde, ASTM D7137 standardına göre hazırlanan Boeing test aparatı ve yük hücresi kullanılarak uygulanmıştır. Numunelerin kalınlık ve genişliğine göre küçük ayarlamalar yapılabilen aparat ile numuneler üzerine bası uygulanarak hasar üzerindeki etkisi incelenmiştir. Yük hücresinden elde edilen bilgileri kullanarak her numune için kuvvet-deplasman eğrisi oluşturulmuş ve numunelerin taşıyabileceği maksimum kuvvet elde edilmiştir. Hasar mekanizmasının anlaşılması için hasar gözlemi yapılmıştır. Test sonuçları, sıcaklık değişimlerinin bütün numunelerde darbe sonrası bası davranışını etkilediğini göstermektedir. Levha malzemesinin de hasarın büyüklüğünde etkili olduğu görülmüştür.
Darbe sonrası bası mukavemeti Tabakalı kompozitler Biaxial cam elyaf Biaxial kevlar elyaf Biaxial karbon elyaf
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 72 |
Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı Tınaztepe Yerleşkesi, Adatepe Mah. Doğuş Cad. No: 207-I / 35390 Buca-İZMİR.