Kirliliği önlemek, sürdürülebilir çözümleri ve döngüsel ekonomiyi teşvik etmek için atık malzemelerin zeminlerin güçlendirilmesinde kullanımı araştırılmalıdır. Bu çalışmanın amacı, atık kotun zemin güçlendirmesi üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaçla, atık kot bir bütün olarak ve parçalar halinde kum zemine eklenerek Kaliforniya Taşıma Oranı (CBR) deneyleri gerçekleştirilmiştir. Deney sonuçları CBR değerleri ve yük-deformasyon davranışı açısından güçlendirilmemiş örnekler ile karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Yük taşıma kapasitesi ve CBR değeri açısından, zeminin atık kot ile güçlendirilmesi, güçlendirilmemiş duruma kıyasla performansı artırmıştır. Zeminin atık kot ile güçlendirilmesi, yük taşıma kapasitesini en fazla 9,8 kat, CBR değerini ise en fazla 4,2 kat artırmıştır. Sonuçlar, atık kotun zemin güçlendirmesi için kullanılabilirliği konusunda umut vericidir.
The utilization of waste materials for the reinforcement of soils should be investigated in order to prevent pollution and encourage sustainable solutions and a circular economy. The aim of this study is to investigate the effect of waste denim on soil reinforcement. For this purpose, California Bearing Ratio (CBR) experiments were performed by adding the waste denim as a whole and in pieces on sand soil. The results of the tests were assessed with regard to CBR values and load-displacement behavior by comparing them with unreinforced test specimens. In terms of load-bearing capacity and CBR value, the reinforcement of the soil with waste denim improved the performance compared to the unreinforced condition. Reinforcement of the soil with waste denim increased the load-bearing capacity by a maximum of 9.8 times and the CBR value by a maximum of 4.2 times. The results are promising about the usability of waste denim for soil reinforcement.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Civil Geotechnical Engineering, Soil Mechanics in Civil Engineering |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | May 12, 2025 |
| Publication Date | May 23, 2025 |
| Submission Date | April 6, 2024 |
| Acceptance Date | November 7, 2024 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 80 |