It is observed in business life that some jobs and positions are identified with women and some with men, however it is difficult to assert that there is a certain correlation between the works done, the position in charge and gender. Most of the time, a job or position dominated by a gender is the result of a reflection of society’s perception on gender and unfair conditions. Thus, some jobs and positions are classified according to gender specific roles in tourism sector, like most of other fields and male- dominated social structure became apparent in some areas. This causes inequality against women in work. In this study it is aimed to review the tourism stundents’ perceptions towards some jobs and positions in lodging industry about gender. 253 students having education in tourism department of a public university were asked questions in a survey about gender perception in some areas and the data collected were analyzed through Chi-Square Test of Independence methods. The survey founds that almost all management positions were identified with men according to the students and low- skilled jobs and positions seemed dominated by both men and women or only women. It was found out that generally, perceptions regarding female- dominated jobs and positions were more disadvantageous.
Keywords: Hotels, Works and Positions in Hotel Establishments, Gender Perception, Undergraduate Tourism Students.Yapılan iş, bulunulan pozisyon ve cinsiyet arasında kesin bir ilişki olduğunu iddia etmek güç olsa da iş yaşamında kimi iş ve pozisyonların kadın, kimi iş ve pozisyonların ise erkek cinsiyeti ile birlikte çağrışım yaptığı görülmektedir. Bir iş veya pozisyonun belirli bir cinsiyetin hegemonyası altında olması, çoğu zaman adaletsiz koşulların ve toplumsal cinsiyet algısının bir izdüşümü olabilir. Nitekim, diğer birçok alanda olduğu gibi, turizm sektöründe de kimi iş ve pozisyonların cinsiyet temelinde ayrıştığı gözlemlenmekte, belirli iş ve pozisyonlarda ise erkek egemen yapı kendini göstermektedir. Söz konusu bu durum kadın çalışanların aleyhine bir eşitsizliğin doğmasına yol açmaktadır. Bu araştırmada turizm öğrencilerinin, otelcilik sektöründeki bazı iş ve pozisyonlara yönelik cinsiyet algılarını incelenmek amaçlanmıştır. Araştırmada bir kamu üniversitesinde turizm ile ilgili programlarda öğrenim görmekte olan 253 öğrenciye otelcilikteki bazı iş ve pozisyonların cinsiyet çağrışımları anket tekniğiyle sorulmuş, araştırmadan elde edilen veriler Ki-Kare Bağımsızlık testi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; yönetici pozisyonlarının neredeyse tamamının öğrencilere, erkek cinsiyetini çağrıştırdığı, genellikle daha düşük nitelikli iş ve pozisyonların da öğrencilere ya her iki cinsiyeti birden çağrıştırdığı ya da sadece kadın cinsiyetini çağrıştırdığı bulgulanmıştır. Araştırmada genel olarak kadın cinsiyetine yönelik iş ve pozisyon algılarının daha dezavantajlı bir durumda olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Otel İşletmeleri, Otel İşletmelerindeki İşler ve Pozisyonlar, Cinsiyet Algısı, Turizm Öğrencileri.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 18 Sayı: 3 |