Comprehensive efforts to rebuild a society’s security and peace-enforcing have become an increasingly frequent activity of the NATO as KFOR (Kosovo Force), which is formed of many countries that its image results from these countries collateral relations. KFOR’s image has come to the fore because it affects the mission success and decisions about its existence in Kosovo. The image has two components, functional and emotional: Military symbols and uniforms of NATO (KFOR) are functional and emotional relations of countries with Kosovo Security Forces (KSF) members are emotional part.
In this research; the main objective is finding out the effects that shape KFOR image. Sublevel objectives are the effects of Kosovo’s “connections”, KSF “personal links” and “perceived mission success” with KFOR member states in KFOR image. To study these effect 3 hypothesis are formed and empirical research is done with KSF members to get a foundation of emotional relationship which affects country image. Evaluating of questionnaires with linear regression, correlation and factor analysis, besides the important effects of ethnocentrism and patriotism, military personnel relations formed by countries military involvement and activities found as predictor factors in KFOR image. As a matter of course these base components of emotions about the image will enlighten future literature about building an organizational image.
Keywords: Organizational Image, Country Image, Image, KFOR (Kosovo Force).
Organizational Image Country Image Image KFOR (Kosovo Force)
Birçok ülkenin katkılarıyla oluşan ve imajı da bu ülkelerin tamamlayıcı ilişkileri
sonucu ortaya çıkan NATO’nun uluslararası topluma yansıyan yüzü olarak Kosova Gücü
(KFOR) için toplumun güvenliğini yeniden tesis etmek ve barışı zorlama faaliyetleri
gittikçe daha geniş kapsamlı bir çaba haline gelmektedir. KFOR’un imajının öne
çıkmasının nedeni görevin başarılmasında ve Kosova’daki varlığıyla ilgili kararların
alınmasında önemli rol oynamasıdır. İmajın, işlevsel ve duyuşsal iki bileşeni vardır. Bunlar
NATO’yu (KFOR) temsil eden askeri işaretler ve üniformaların oluşturduğu işlevsel bileşen
ve katılımcı ülkelerin Kosova Gücü (KFOR) personeli ile ilişkilerinin oluşturduğu duygusal
bileşen. Bu araştırmanın temel amacı KFOR’un imajını belirleyen temel etkenlerin
araştırılmasıdır. Alt amaçlar ise KFOR’un imajını belirlemede KFOR’a dâhil ülkeler ile
Kosova’nın ve KSF (Kosova Güvenlik Kuvvetleri) personelinin ilişkisi ile algılanan görev
başarısının etkisinin belirlenmesidir. Bu etkileri belirleme amacıyla 3 hipotez oluşturulmuş
ve ülke imajını belirlemede etkili KSF personelinin duygusal ilişkilerini anlamak amacıyla
ampirik çalışma yapılmıştır. Anketlerin doğrusal regresyon, korelasyon ve faktör analizleri
ile değerlendirilmesinden sonra görülmüştür ki etnik merkeziyetçilik ve vatan severlik
etkileri göz ardı edildiğinde; askeri personelin güce destek veren ülkeler ile olan askeri
ilişkileri ve faaliyetleri KFOR’un imajında önemli tahminleyicidirler. Doğal olarak bu imaj
hakkındaki duyguların bu temelleri organizasyonel imajın gelecek alan yazınına ışık
tutacaktır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2015 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 16 Sayı: 4 |