Bu
makalede, Benjamin’in külliyatının tarihsel ve sosyal çözümleme ile sanatsal
yaratımı birleştirme girişimi olarak ele alınabileceği ileri sürüldü. Benjamin’in,
bu kendine özgü sentezi, diyalektik imajlar inşa etme fikri aracılığıyla
gerçekleştirdiği ortaya kondu. Diyalektik imaj kavramı ayrıntılı olarak
incelendi; Benjamin’in kavramı teorik olarak nasıl konumlandırdığı ve
diyalektik imajların pratikte nasıl oluşturulduğu ele alındı. Diyalektik
imajlar hermeneutikteki anlama (versthen) kavramıyla, Hegel diyalektiğindeki
spekülatif öğeyle ve Spinoza’nın ortak mefhumlarıyla karşılaştırılarak kavramın
daha derinlikli bir kavranışına ulaşıldı. Diyalektik imajların arkasındaki
mesiyanik zaman kavrayışının Baudelaire ve Proust’un eserlerinde bulunan
estetik zaman deneyimine dayandığı ortaya kondu. Son olarak, görsel ve sözel
imajlar dünyasından Benjamin’in diyalektik imaj kavramını tecessüm ettirdiği
düşünülen örnekler verildi. Böylece, Benjamin üzerine literatürdeki diyalektik
imajların teorik doğası ve daha somut özelliklerine yönelik sorgulamaya özgün bir
katkıda bulunuldu. Ayrıca Benjamin’in külliyatının, sanat ve sosyal bilimleri
makul ve meşru bir şekilde birleştiren beşeri disiplinlere ait bir girişim
olduğu ortaya konarak bu konudaki mevcut kafa karışıklığı giderilmiş oldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2019 |
Submission Date | January 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 3 |