Türkiye,
su altı dalış için önemli bir potansiyele sahip olmasına rağmen su altı
dalışından hak ettiği ilgiyi görememektedir. Söz konusu durumun su altı dalış
yapanların ihtiyaçlarının tam olarak anlaşılamamasından kaynaklandığı
düşünülmektedir. Dalış motivasyonu hedef pazarın anlaşılmasında önemli bir rol
oynamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı su altı dalış yapanların
motivasyonlarını belirlemektir. Daha özelde su altı dalış yapanları su altı
dalış yapmaya iten (push) ve çeken (pull) motivasyon faktörlerinin neler
olduğunu belirlemek ve bu motivasyonların demografik özelliklere ve deneyim
durumuna göre değişip değişmediğini tespit etmek bu çalışmanın alt amaçlarını
oluşturmaktadır. Çalışma için gerekli olan veriler Türkiye’deki dalış merkezine
ve dalış merkezlerinin Instagram hesaplarına üye olan dalgıçlardan çevirimiçi
ortamdaki anket yoluyla toplanmıştır. Toplam 261 dalış yapandan elde edilen
verilerin analizi sonucunda dalış yapmaya iten en önemli motivasyonun dalış
deneyimi, çeken en önemli motivasyonun temel dalış özellikleri olduğu tespit
edilmiştir. Ayrıca dalış yapanları dalış yapmaya çeken hiçbir motivasyon
faktörü demografik ve deneyimsel özelliklere göre anlamlı bir farklılığa sahip
olmazken, dalış yapmaya iten bir faktör olarak prestj ve kişisel başarı
motivasyonun demografik özelliklerden yaşa ve aylık gelire göre anlamlı bir
farklılığa sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda destinasyon ve dalış
merkezi yöneticileri için öneriler sunulmuştur.
Turkey, despite having a significant potential for underwater diving can not see the attention it deserves from it. This is thought to be due to a lack of understanding of the needs of underwater divers. Diving motivation plays an important role in understanding the target market. The main purpose of this study is to determine the motivations of underwater diving. More specifically, to determine the motivational factors that “push” and “pull” underwater divers and whether these factors change in accordance with demographic features and experience status are sub purposes of this study. The data required for the study was collected from divers who are members of diving centers and their Instagram accounts via online questionnaire in Turkey. As a result of the analysis of data obtained from a total of 261 divers, it has been determined that the most important “push” motivation factor is the diving experience, while “core diving features” is the most important “pull” motivation factor. Moreover, any motivation factor that pulled divers to dive had not a significant difference according to demographic and experiential characteristics, while only the prestige and personal success motivation, as a pushed factor, had a significant difference according to age and monthly income in demographic characteristics. In this direction, suggestions have been offered for destinations and the managers of diving centers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 19, 2019 |
Submission Date | November 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 21 Issue: 4 |