This study aims to gain insight into Covid-19 infodemic in online communities. For this purpose, a netnographic study was conducted on a Covid-19 specific Facebook site broadcasting in Turkish language. In this context, what kind of content people are exposed to on this site, how they react to the contents and participate in discussions, and how these content, and discussions differ from those around the world were examined. As a result of the thematic coding, it was seen that the themes concentrated on 9 main themes: Precautions, Emotions, Government / Governance, Medicine / Science, Conspiracy Theories, Media, Risk, Business / Money, Ideology, and Religion. When examined in terms of variety and nature, it was seen that the content shared on the site and the discussions shape mainly around masks, Bill Gates, and irony / mockery expressions.
-
-
-
Bu çalışma, çevrimiçi topluluklarda Covid-19 infodemisi hakkında fikir edinmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türkçe yayın yapan Covid-19'a özgü bir Facebook sitesinde netnografik bir çalışma uygulanmıştır. Bu bağlamda, ilgili sitede insanların ne tür içeriklerle karşılaştıkları, içeriklere nasıl tepki verdikleri ve tartışmalara nasıl katıldıkları, bu içerik ve tartışmaların dünya genelinden nasıl farklılaştığı incelenmiştir. Araştırma kapsamında yapılan tematik kodlama sonucunda şu 9 ana temaya yoğunlaşıldığı görülmüştür: Önlemler, Duygular, Devlet / Yönetişim, Tıp / Bilim, Komplo Teorileri, Medya, Risk, İşletme / Para, İdeoloji ve Din. Çeşitlilik ve nitelik açısından incelendiğinde, sitede paylaşılan içerik ve tartışmaların ağırlıklı olarak maske, Bill Gates ve ironi / alaycı ifadeler etrafında şekillendiği görülmüştür. Komplo teorileri açısından değerlendirildiğinde, toplulukta paylaşılan komplo teorilerinin özellikle Amerika ve Avustralya'dakilerden kısmen farklı olduğu görülmektedir.
-
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | October 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 1 |