Research Article
BibTex RIS Cite

ESKİ KÖYE YENİ ADET: YOUTUBE ÜZERİNDE İŞÇİ SENDİKALARI

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 757 - 777, 30.06.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099485

Abstract

Toplum yaşamında eğitim, pazarlama gibi çeşitli alanlarda sosyal medya uygulamaları giderek daha fazla kullanılmaktadır. İşçi sendikaları da üyeleri ile iletişim kurmak ve kamuoyuna duyurular yapmak için sosyal medyayı kullanmaktadır. İşçi sendikalarının üye kaybı nedeniyle sendikal kriz içinde oldukları belirtilmektedir. Bu nedenle sendikaların hem eski üyelerini yeniden kazanmaları hem de üye olmaya sıcak bakmayan kesimlerden yeni üyelere ulaşmaları gerektiği belirtilmektedir. İşçi sendikalarının bu amaçla sosyal medyayı kullanmalarının yararlı olacağı ileri sürülmektedir.
Araştırma kapsamında öncelikle ülkemizdeki 3 konfederasyona bağlı işçi sendikalarının YouTube kanalları incelenmiştir. Daha sonra Petrol İş sendikasının YouTube kanalındaki videolar konuları ve zaman boyutunda analiz edilmiştir. YouTube kanalındaki videoların kamuoyunu bilgilendirme, kamuoyu oluşturma, destek, haklar, faaliyetlerin tanıtımı, grev, kutlama, konuşma, kadınlara yönelik şiddetle mücadele, örgütlenme, tanıtım ve protesto konuları şeklinde sınıflandırılmıştır. Kanaldaki videoların büyük ölçüde mevcut üyelere yönelik olduğu belirlenmiştir. Videoların zaman içerisinde çeşitlendiği görülmektedir.

References

  • Anand, R. (2010). Recruiting with social media: Social media's impact on recruitment and HR. Pearson Education.
  • Arklan, Ü., & Kartal, N. Z. (2018). Y Kuşağının İçerik Tüketicisi Olarak Youtube Kullanımı: Kullanım Amaçları, Kullanım Düzeyleri ve Takip Edilen İçerikler Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Arslan, G. (2014). Türkiye'deki işçi sendikalarının sosyal medya kullanımları. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Barnes, A., Balnave, N., Thornthwaite, L., & Manning, B. (2019). Social media: Union communication and member voice. In Employee voice at work (pp. 91-111). Springer, Singapore.
  • Carneiro, B., & Costa, H. A. (2020). Digital unionism as a renewal strategy? Social media use by trade union confederations. Journal of Industrial Relations, 0022185620979337.
  • Çelik, İ., Suveydas, E., & Gürses, F. (2022). Kamu Sendikacılığında Sosyal Medya Kullanımı: Sendika-Paydaş Etkileşimi Üzerine Bir Analiz. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (49), 175-190.
  • Dupuis, J., Coutu, J., & Laneuville, O. (2013). Application of linear mixed-effect models for the analysis of exam scores: Online video associated with higher scores for undergraduate students with lower grades. Computers & Education, 66, 64-73.
  • Durur, D. A. (2019). Türkiye’de sendikaların sosyal medya kullanımı. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fowler, T., & Hagar, D. (2013). “Liking” your union: unions and new social media during election campaigns. Labor Studies Journal, 38(3), 201-228.
  • Gabriel, R., & Röhrs, H. P. (2017). Social Media. Springer Berlin Heidelberg.
  • Geelan, T., & Hodder, A. (2017). Enhancing transnational labour solidarity: the unfulfilled promise of the Internet and social media. Industrial Relations Journal, 48(4), 345-364.
  • Geray, H. (2014). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Umuttepe Yayınları.
  • Güler, C. (2016). Sendikal Canlanma Stratejileri Kapsamında Örgütlenme Modelinin Uluslararası Nitelik Kazanması: ITUC Küresel Örgütlenme Akademisi. Emek Araştırma Dergisi, 2, 89-116.
  • Hodder, A., & Houghton, D. (2015). Union use of social media: a study of the University and College Union on Twitter. New Technology, Work and Employment, 30(3), 173-189.
  • https://www.csgb.gov.tr/media/88077/2022_ocak.pdf, Erişim Tarihi: 6 Mart 2022.
  • https://www.csgb.gov.tr/sendikalar/isci-isveren/# Erişim Tarihi: 6 Mart 2022.
  • https://www.youtube.com, Erişim Tarihi: 10 Mart 2022.
  • İlhan, E., & Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • Jansson, J., & Uba, K. (2019). Trade unions on YouTube: online revitalization in Sweden. Springer Nature. Keskin, B. (2018). What do YouTube videos say about public education?. SAGE Open, 8(1), 2158244018757831.
  • Kocabaş, F., & ÖZGÜLER, V. C. (2015). Türkiye’de Sendikaların Web Sitelerinin İçerik Analizi Yoluyla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(4), 157-194.
  • Kök, H. (2018). Alternatif kamusal alan üretiminde sosyal medyanın gücü: İşçi sendikaları üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Meek, D. (2012). YouTube and social movements: A phenomenological analysis of participation, events and cyberplace. Antipode, 44(4), 1429-1448.
  • Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I., & Kasem, N. (2018). Social media as a complementary learning tool for teaching and learning: The case of youtube. The International Journal of Management Education, 16(1), 37-42.
  • Niebler, V. (2020). ‘YouTubers unite’: collective action by YouTube content creators. Transfer: European Review of Labour and Research, 26(2), 223–227. https://doi.org/10.1177/1024258920920810.
  • Panagiotopoulos, P. (2012). Towards unions 2.0: rethinking the audience of social media engagement. New Technology, Work and Employment, 27(3), 178-192.
  • Panagiotopoulos, P. (2021). Digital audiences of union organising: A social media analysis. New Technology, Work and Employment, 36(2), 201-218.
  • Petrol İş (2019). Petrol İş Anatüzüğü Petrol İş.
  • Schmidt, J. H. (2018). Social media. Wiesbaden: Springer VS.
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Yılmaz Sert, N. (2015). Sendikalarda Yeni İletişim Teknolojilerinin Kullanımı ve Örgütsel İletişim Faaliyetlerine Etkisi. Selçuk İletişim, 8(4), 104-130.
  • Sevgi, H. (2018). Sosyal Medya ve Sendikalar: Almanya, Fransa, Hollanda, Polonya ve Türkiye Örneği Üzerine Bir Sosyal Ağ Analizi Araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Sevgi, H. (2019). Sosyal Medya ve Sendikalar: Facebook Etkinlik analizi. İş, Güç: Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 21(1), 57-72.
  • Sevgi, H. (2021). Katılımcı Kültür Bağlamında Kamu Görevlileri Konfederasyonları ile İşçi Konfederasyonlarının Karşılaştırmalı Sosyal Medya Analizi. Çalışma ve Toplum, 69(2).
  • Sevgi, H., & Tokol, A. (2020). Sendikaların Sosyal Medya Kullanımına İşçilerin Bakışı: Bursa ve Kırklareli Örneği. In Journal of Social Policy Conferences (No. 79, pp. 299-328).
  • Thornthwaite, L., Balnave, N., & Barnes, A. (2018). Unions and social media: Prospects for gender inclusion. Gender, Work & Organization, 25(4), 401-417.
  • Uba, K., & Jansson, J. (2021). Political campaigns on YouTube: trade unions’ mobilisation in Europe. New Technology, Work and Employment, 36(2), 240-260.

NEW WINE IN OLD BOTTLES: TRADE UNIONS ON YOUTUBE

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 757 - 777, 30.06.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099485

Abstract

Social media applications are increasingly used in various fields such as education and marketing in social life. Labor unions also use social media to communicate with their members and make public announcements. It is stated that labor unions are in a union crisis due to the loss of members. For this reason, it is stated that the unions should both regain their old members and reach new members from the segments that are not willing to become members. It is argued that it would be beneficial for trade unions to use social media for this purpose.
Within the scope of the research, first of all, the YouTube channels of the labor unions affiliated to the 3 confederations in our country were examined. Later, the videos on the YouTube channel of Petrol İş union were analyzed in terms of topics and time. The videos on the YouTube channel are classified as public information, forming public opinion, support, rights, promotion of activities, strike, celebration, speech, combating violence against women, organization, promotion and protest. It has been determined that the videos on the channel are mostly intended for existing members. It is seen that the videos have diversified over time.

References

  • Anand, R. (2010). Recruiting with social media: Social media's impact on recruitment and HR. Pearson Education.
  • Arklan, Ü., & Kartal, N. Z. (2018). Y Kuşağının İçerik Tüketicisi Olarak Youtube Kullanımı: Kullanım Amaçları, Kullanım Düzeyleri ve Takip Edilen İçerikler Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 929-965.
  • Arslan, G. (2014). Türkiye'deki işçi sendikalarının sosyal medya kullanımları. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Barnes, A., Balnave, N., Thornthwaite, L., & Manning, B. (2019). Social media: Union communication and member voice. In Employee voice at work (pp. 91-111). Springer, Singapore.
  • Carneiro, B., & Costa, H. A. (2020). Digital unionism as a renewal strategy? Social media use by trade union confederations. Journal of Industrial Relations, 0022185620979337.
  • Çelik, İ., Suveydas, E., & Gürses, F. (2022). Kamu Sendikacılığında Sosyal Medya Kullanımı: Sendika-Paydaş Etkileşimi Üzerine Bir Analiz. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (49), 175-190.
  • Dupuis, J., Coutu, J., & Laneuville, O. (2013). Application of linear mixed-effect models for the analysis of exam scores: Online video associated with higher scores for undergraduate students with lower grades. Computers & Education, 66, 64-73.
  • Durur, D. A. (2019). Türkiye’de sendikaların sosyal medya kullanımı. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fowler, T., & Hagar, D. (2013). “Liking” your union: unions and new social media during election campaigns. Labor Studies Journal, 38(3), 201-228.
  • Gabriel, R., & Röhrs, H. P. (2017). Social Media. Springer Berlin Heidelberg.
  • Geelan, T., & Hodder, A. (2017). Enhancing transnational labour solidarity: the unfulfilled promise of the Internet and social media. Industrial Relations Journal, 48(4), 345-364.
  • Geray, H. (2014). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş. Umuttepe Yayınları.
  • Güler, C. (2016). Sendikal Canlanma Stratejileri Kapsamında Örgütlenme Modelinin Uluslararası Nitelik Kazanması: ITUC Küresel Örgütlenme Akademisi. Emek Araştırma Dergisi, 2, 89-116.
  • Hodder, A., & Houghton, D. (2015). Union use of social media: a study of the University and College Union on Twitter. New Technology, Work and Employment, 30(3), 173-189.
  • https://www.csgb.gov.tr/media/88077/2022_ocak.pdf, Erişim Tarihi: 6 Mart 2022.
  • https://www.csgb.gov.tr/sendikalar/isci-isveren/# Erişim Tarihi: 6 Mart 2022.
  • https://www.youtube.com, Erişim Tarihi: 10 Mart 2022.
  • İlhan, E., & Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube Kullanıcılarının Kullanım Motivasyonlarının İncelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • Jansson, J., & Uba, K. (2019). Trade unions on YouTube: online revitalization in Sweden. Springer Nature. Keskin, B. (2018). What do YouTube videos say about public education?. SAGE Open, 8(1), 2158244018757831.
  • Kocabaş, F., & ÖZGÜLER, V. C. (2015). Türkiye’de Sendikaların Web Sitelerinin İçerik Analizi Yoluyla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(4), 157-194.
  • Kök, H. (2018). Alternatif kamusal alan üretiminde sosyal medyanın gücü: İşçi sendikaları üzerine bir inceleme. (Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Meek, D. (2012). YouTube and social movements: A phenomenological analysis of participation, events and cyberplace. Antipode, 44(4), 1429-1448.
  • Moghavvemi, S., Sulaiman, A., Jaafar, N. I., & Kasem, N. (2018). Social media as a complementary learning tool for teaching and learning: The case of youtube. The International Journal of Management Education, 16(1), 37-42.
  • Niebler, V. (2020). ‘YouTubers unite’: collective action by YouTube content creators. Transfer: European Review of Labour and Research, 26(2), 223–227. https://doi.org/10.1177/1024258920920810.
  • Panagiotopoulos, P. (2012). Towards unions 2.0: rethinking the audience of social media engagement. New Technology, Work and Employment, 27(3), 178-192.
  • Panagiotopoulos, P. (2021). Digital audiences of union organising: A social media analysis. New Technology, Work and Employment, 36(2), 201-218.
  • Petrol İş (2019). Petrol İş Anatüzüğü Petrol İş.
  • Schmidt, J. H. (2018). Social media. Wiesbaden: Springer VS.
  • Schwemmer, C., & Ziewiecki, S. (2018). Social media sellout: The increasing role of product promotion on YouTube. Social Media+ Society, 4(3), 2056305118786720.
  • Yılmaz Sert, N. (2015). Sendikalarda Yeni İletişim Teknolojilerinin Kullanımı ve Örgütsel İletişim Faaliyetlerine Etkisi. Selçuk İletişim, 8(4), 104-130.
  • Sevgi, H. (2018). Sosyal Medya ve Sendikalar: Almanya, Fransa, Hollanda, Polonya ve Türkiye Örneği Üzerine Bir Sosyal Ağ Analizi Araştırması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Sevgi, H. (2019). Sosyal Medya ve Sendikalar: Facebook Etkinlik analizi. İş, Güç: Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 21(1), 57-72.
  • Sevgi, H. (2021). Katılımcı Kültür Bağlamında Kamu Görevlileri Konfederasyonları ile İşçi Konfederasyonlarının Karşılaştırmalı Sosyal Medya Analizi. Çalışma ve Toplum, 69(2).
  • Sevgi, H., & Tokol, A. (2020). Sendikaların Sosyal Medya Kullanımına İşçilerin Bakışı: Bursa ve Kırklareli Örneği. In Journal of Social Policy Conferences (No. 79, pp. 299-328).
  • Thornthwaite, L., Balnave, N., & Barnes, A. (2018). Unions and social media: Prospects for gender inclusion. Gender, Work & Organization, 25(4), 401-417.
  • Uba, K., & Jansson, J. (2021). Political campaigns on YouTube: trade unions’ mobilisation in Europe. New Technology, Work and Employment, 36(2), 240-260.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Barış Seçer 0000-0003-2041-318X

Umut Denizli 0000-0003-1666-7996

Publication Date June 30, 2022
Submission Date April 6, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Seçer, B., & Denizli, U. (2022). ESKİ KÖYE YENİ ADET: YOUTUBE ÜZERİNDE İŞÇİ SENDİKALARI. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 757-777. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099485