Research Article
BibTex RIS Cite

BIBLIOMETRIC ANALYSIS ACCORDING TO VISUAL MAPPING TECHNIQUE OF SOCIAL MEDIA AND TOURISM ACADEMIC PUBLICATIONS

Year 2022, Volume: 24 Issue: 3, 1275 - 1292, 30.09.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099911

Abstract

Increasing the use of internets todays, use of social media has become widespread. The use of social media is seen as an important marketing tool for businesses. Social media is widely used especially in order to communicate with customers, to carry out promotional activities and to provide feedback. With the popularity of social media, there is an increase in studies that evaluate social media and tourism related phenomenia together. With in the scope of the study, a bibliometric analysis of the concept of ‘‘social media’’ and ‘‘tourism’’ was carried out by using the Voswiever package program. Within the scope of the study, 5430 studies in the Web of Science data platform between 2001 and 2022 were analyzed. Collocation analysis was performed for the keywords “social media, tourism, sustainable tourism, media, online reviews (online reviews), user-generated content (user-generated content), Nine groups emerged as sentiment analysis, facebook, destination image. America, Spain and England are among the countries where the broadcasts are made the most. Sustainability and Tourism Management journals were determined as the journals with the highest number of publications and citations.

References

  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği. Jomat Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1): 13-30.
  • Cankül, D., Metin, M. ve Özvatan, D. (2018). yiyecek içecek işletmeleri ve sosyal medya kullanımı. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 1(1): 29-37.

SOSYAL MEDYA VE TURİZM KONULU AKADEMİK YAYINLARIN GÖRSEL HARİTALAMA TEKNİĞİNE GÖRE BİBLİYOMETRİK ANALİZİ

Year 2022, Volume: 24 Issue: 3, 1275 - 1292, 30.09.2022
https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099911

Abstract

Günümüzde internet kullanımının yaygınlaşması ile sosyal medya kullanımı yaygınlaşmıştır. Sosyal medya kullanımı işletmeler açısından önemli pazarlama aracı olarak görülmektedir. Özellikle müşterilerle iletişim kurabilmek, tanıtım çalışmaları yapmak, geri bildirim sağlamak adına sosyal medya yaygın olarak kullanılmaktadır. Sosyal medya konusunun popüler olması ile sosyal medya ve turizm konulularının birlikte değerlendirildiği çalışma sayısında artış gözlemlenmiştir. Çalışmada Vosviewer paket programı kullanılarak ‘‘sosyal medya’’ ve ‘‘turizm’’ kavramlarına ilişkin görsel haritalama tekniği doğrultusunda bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında Web of Science veri platformunda 2001- 2022 yılları arasında yer alan 5430 çalışma analize tabi tutulmuştur. Anahtar sözcükler için eş dizimlik analizi gerçekleştirilmiş “social media (sosyal medya), tourism (turizm), sustainable tourism (sürdürülebilir turizm), media (medya), online reviews (çevrimiçi derleme), user-generated content (kullanıcı tarafından geliştirilen içerik), sentiment analysis (duygu analizi), facebook, destination image (destinasyon imajı) olarak dokuz grup ortaya çıkmıştır. Yayınların en çok yapıldığı ülkeler arasında ise Amerika, İspanya ve İngiltere yer almaktadır. Sustainability, Tourism Management dergileri ise yayın sayısı ve atıf sayısı en yüksek dergiler olarak tespit edilmiştir.

References

  • Aydın, B. (2016). Sosyal medyada restoran imajı: Tripadvisor örneği. Jomat Disiplinlerarası Akademik Turizm Dergisi, 1(1): 13-30.
  • Cankül, D., Metin, M. ve Özvatan, D. (2018). yiyecek içecek işletmeleri ve sosyal medya kullanımı. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 1(1): 29-37.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Olcay Özışık Yapıcı 0000-0002-5197-5313

Publication Date September 30, 2022
Submission Date April 7, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 3

Cite

APA Özışık Yapıcı, O. (2022). SOSYAL MEDYA VE TURİZM KONULU AKADEMİK YAYINLARIN GÖRSEL HARİTALAMA TEKNİĞİNE GÖRE BİBLİYOMETRİK ANALİZİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1275-1292. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1099911