Agenda setting theory argues that the frequently repeated issues in the news media and their narrative styles can affect the public, media and political agendas. This thesis has been repeatedly confirmed by studies in the field. Agenda setting, together with the framing theory, is one of the most important theories of media effects. These theories emphasize that the agenda topics in the news media are formed by selection. Selected public issues or any other news object carefully narrated can shape the public's view of events and phenomena.
In this study, the presentations of the Russia-Ukraine war by the news agencies at the top of the news media were investigated within the scope of agenda setting and framing theories. The Russian news agency TASS and the Ukrainian news agency Ukrinform were chosen as the agencies of the warring countries. The first hundred news published on the first day of the war were examined. Content analysis method was u sed in the research. As a result of the analysis, it was determined that the agencies conveyed the war-related issues with different stories.
Gündem belirleme teorisi, haber medyasında sıklıkla tekrarlanarak öne çıkarılan konuların ve bu konuların anlatım tarzlarının kamuoyu, medya ve siyaset gündemlerini etkileyebildiğini ileri sürmektedir. Bu tez, alanda yapılmış çalışmalarla defalarca doğrulanmıştır. Gündem belirleme, çerçeveleme teorisiyle birlikte, medya etkilerinin en önemli teorilerindendir. Bu teoriler haber medyasında gündem konularının seçilerek oluşturulduğunu vurgulamaktadır. Seçilerek aktarılan kamu sorunları veya özenle hikâyeleştirilen diğer herhangi bir haber nesnesi, kamuoyunun olay ve olgulara ilişkin bakışını şekillendirebilmektedir.
Bu çalışmada, haber medyasının en tepesinde yer alan haber ajanslarının Rusya-Ukrayna savaşını sunumları gündem belirleme ve çerçeveleme teorileri kapsamında araştırılmıştır. Rus haber ajansı TASS ve Ukrayna haber ajansı Ukrinform savaşan ülkelere ait ajanslar olarak seçilmiştir. Savaşın ilk günü yayınladıkları ilk yüz haber incelenmiştir. Araştırmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, ajansların savaşla ilgili konuları farklı hikâyelerle aktardıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | January 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |