The subject of this study is the nature and function of the concept of dream discussed in the Treatises of the Ikhwân al-Safâ written in the 10th century. The aim of the study is to evaluate the views of the Ikhwân, who were among the early Muslim philosophers, on the nature and function of the concept of dream and the relationship of this concept with the concept of the soul. The main source of our study is the Treatises of the Ikhwân al-Safâ. The qualitative research method was applied in our study. The Arabic originals and Turkish translations of the treatises were carefully examined, the opinions on the subject were determined and classified and evaluated under appropriate headings. According to the data obtained as a result of the study, the Ikhwân evaluates dreams as a function of the human (natika) soul. According to their idea, dreaming is a phenomenon that occurs during physical sleep through the powers of contemplation and imagination, which are the inner powers of the soul. Some of the dreams are manifestations of physical temperaments or daily activities. Some of them are the inspiration of angels or the whisperings of devils. Some of them are divine warnings or glad tidings, and some of them are the means of reaching revelation. The Ikhwân resort to some rational and traditional evidence for the reality of dreams, and they severely criticize those who deny the reality of dreams.
Ethics committee approval was not required for this article.
There is no supporting institution.
The authors have no acknowledgments to declare.
Bu çalışmanın konusu, X. yüzyılda kaleme alınan İhvân-ı Safâ Risaleleri’nde ele alınan rüya kavramının mahiyeti ve fonksiyonudur. Çalışmanın amacı, ilk dönem Müslüman filozoflar arasında yer alan İhvân’ın rüya kavramının mahiyeti ve fonksiyonu ile bu kavramın nefs kavramıyla ilişkisi hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir. Çalışmamızın temel kaynağı İhvân-ı Safâ Risaleleri’dir. Çalışmamızda nitel araştırma metodu uygulanmıştır. Risalelerin Arapça asılları ve Türkçe çevirileri dikkatle incelenmiş, konuyla ilgili görüşler tespit edilerek uygun başlıklar altında tasnif edilmiş ve değerlendirilmiştir. Çalışma neticesinde elde edilen verilere göre İhvân, rüyaları, insanî (nâtıka) nefsin bir fonksiyonu olarak değerlendirmektedir. Onların düşüncesine göre rüya, bedensel uyku esnasında nefsin bâtınî kuvveleri olan tefekkür ve tasavvur kuvveleri vasıtasıyla gerçekleşen bir olgudur. Rüyaların bir kısmı bedensel mizaçların veya günlük meşgalelerin tezahürleridir. Bir kısmı, meleklerin ilhamı veya şeytanların vesveseleridir. Bir kısmı ilahi uyarı veya müjdeleri, bir kısmı ise vahyin ulaşım yollarıdır. İhvân, rüyaların hakikat olduğuna dair aklî ve naklî birtakım kanıtlara başvurmakta, rüyaların hakikatini inkâr edenleri ağır bir şekilde eleştirmektedir.
Bu makale için etik kurul onayı gerekmemektedir.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
Yazarların beyan edecek bir teşekkür notu bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy of Religion |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2025 |
Submission Date | April 4, 2025 |
Acceptance Date | July 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 3 |