Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin okullarındaki örgütsel dedikodunun işlevlerine ilişkin görüşleri ile tükenmişlik düzeylerini tespit etmek ve aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Batman İl Milli Eğitim Müdürlüğünden alınan verilere göre; 2019-2020 eğitim ve öğretim yılında Batman ilinde görev yapan 7600 öğretmen oluşturmaktadır. Bu evrenden basit tesadüfi (seçkisiz) yöntem ile seçilen 340 öğretmen, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Örgütsel Dedikodu Ölçeği ile Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel dedikodunun alt boyutları ile tükenmişlik düzeyleri arasında; haberdar olma boyutuyla pozitif yönlü düşük düzeyde, ilişkileri geliştirme ve örgütsel zarar boyutlarıyla pozitif yönlü çok düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır.
The purpose of this research is to identify the teachers' views on the functions of organizational gossip in their schools and their level of burnout and to reveal the relationship between them. The research was designed in a correlational survey model. According to the data obtained from the Batman Provincial Directorate of National Education, the population of the research consists of 7600 teachers working in the province of Batman in the 2019-2020 academic year. 340 teachers selected from this population by simple random (non-selective) method constitute the sample of the research. Research data were collected using the Organizational Gossip Scale and Maslach Burnout Scale. It was found out that there was a low-level positive correlation with the aspect of awareness, a very low positive correlation with the aspect of developing relationships and the organizational harm aspect between the sub-aspects of organizational gossip and burnout levels of teachers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Policy (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 21, 2023 |
Publication Date | June 27, 2023 |
Submission Date | March 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)