BibTex RIS Kaynak Göster

KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERİNİN İŞ TATMİNİNE ETKİLERİNİN SAPTANMASI YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2009, Sayı: 1, 37 - 47, 01.06.2009

Öz

Bu araştırmada turizm sektörünün önemli ayağını oluşturan konaklama işletmelerinde çalışanların iş tatmin durumlarının tespit edilmesini ve çalışanların demografik değişkenlerinin iş tatmini üzerindeki farklılık oluşturup oluşturmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma yöntemi olarak, öncelikle literatür araştırmaya yer verilmiştir. Literatürden elde edilen kuramsal bilgilerin ışığında ikincil verilerin analizi gerçekleşmiştir. Elde edilen bilgilere dayanarak, alan araştırması kapsamında anket yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Alanya bölgesinde bulunan beş yıldızlı konaklama tesislerinin çeşitli bölümlerinde çalışan departman yöneticileri, departman yöneticilerinin yardımcıları ve departman çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı Spector’un geliştirmiş olduğu “İş Tatmin Anket”i uygulanmıştır. Çalışanların iş tatmini boyutlarını belirlemek için, ölçekte yer alan önermelere faktör analizi uygulanmış ve 10 faktör saptanmıştır. İşgörenlerin demografik değişkenkerinin iş tatmini üzerindeki etkisini belirlemek için t test ve varyans analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda işgörenlerin iş tatmin düzeylerinin cinsiyet, medeni durum, çalışma süresi ve eğitim durumuna göre farklılaştığı saptanmıştır

Kaynakça

  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4): 1-25
  • Crossman, A., Abou-Zakı, B. (2003). Job satisfaction and employee performance of lebanese banking staff. Journal of Managerial Psychology, 18 (4), pp.368-376
  • Currivan, D.B. (1999). The Causal Order of Job Satisfaction and Organizational Commitment in Models of Employee Turnover. Human Resource Management Review, 9(4), 495-524.
  • Çam,O., Akgün, E., Gümüş, A., B., Bilge, A., Keskin, G.Ü., (2005). “Bir Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hastanesinde Çalışan Hekim Ve Hemşirelerin Klinik Ortamlarını Değerlendirmeleri İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6:213-220
  • Frıday, S.S., Frıday, E. (2003). Racioethnic perceptions of job characteristics and job satisfaction. Journal of Management Development, 22 (5), pp.426-442.
  • Kurçel, M.A. (2005).Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Hekimlerinin iş Doyumu Ve Tükenmişlik Düzeyleri, Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2(3): 10-15.
  • Lam, T. Zhang, H., Baum, T. (2001). “An Investigation Of Employees' Job Satisfaction: The Case Of Hotels In Hong Kong”, Tourism Management 22 (2001) 157}165
  • Oshagbemı, T. (2000): “Satisfaction with Co-Workers’ Behaviour”, Employee Relations, 22 (1), 88-106.
  • Özden Y. (2002). Eğitimde Yeni Değerler, Pegem Yayıncılık, Ankara
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. (2nd Ed.) New York: MCGraw-Hill
  • Sevimli, F. İşcan, Ö.F. (2005). Bireysel Ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu, Ege Akademik Bakış Dergisi , 5(1): 55-65.
  • Silva, P. (2006). “Effects of disposition on hospitality employee job satisfaction and commitment” International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 18 No. 4, 2006 pp. 317-328
  • Spector, P. E. (1985). Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job satisfaction Survey, Amerikan Journal of Comumunity Psychology, 13(6): 693-713.
  • Sun, Ö.H. (2002). İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü Ankara.
  • Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir’deki Beş Ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1) 2007, 92-107
  • Tütüncü, Ö. (2000). “Karayolu Ulaştırma İşletmelerinde İşten Ayrılma Eğiliminin Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(4): 106-120.
  • Walmsley, A. (2004). “Assessing Staff Turnover: A View From The English Riviera”, The International Journal of Tourism Research, 4(6), 275-287.
  • Zopiatis, A., Constanti, P. (2007). “Human resource challenges confronting the Cyprus hospitality industry”, EuroMed Journal of Business, Vol. 2 No. 2, 2007 pp. 135-153

THE EFFECTS OF DEMOGRAPHIC FACTORS ON JOB SATISFACTION WHO WORKS ON ACCOMMODATION SECTOR

Yıl 2009, Sayı: 1, 37 - 47, 01.06.2009

Öz

The purpose of this study is to measure job satisfaction level and to find out the relationship between employees’ demographic characteristics and job satisfaction level of employees who work in the hospitality industry which is the most important part of the tourism industry. Firstly as a research methodology is used literature survey. Using data from in light of literature survey was analyzed. The population of the research is occurred among department managers, departments manager’s assistants and employee of hospitality industry in Alanya. “The work Satisfaction Survey” which was improved by Spector were used to collect the data of research. In order to determine of employees’ job satisfaction is used factor analysis and ten factors was determined. For two groups independent samples t tesit and for more than two groups in order to compare was used one-way Anova analysis. According to results of this research is determined that job satisfaction levels are different with respect to gender, marital status, duration of employment, education variables

Kaynakça

  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (4): 1-25
  • Crossman, A., Abou-Zakı, B. (2003). Job satisfaction and employee performance of lebanese banking staff. Journal of Managerial Psychology, 18 (4), pp.368-376
  • Currivan, D.B. (1999). The Causal Order of Job Satisfaction and Organizational Commitment in Models of Employee Turnover. Human Resource Management Review, 9(4), 495-524.
  • Çam,O., Akgün, E., Gümüş, A., B., Bilge, A., Keskin, G.Ü., (2005). “Bir Ruh Sağlığı Ve Hastalıkları Hastanesinde Çalışan Hekim Ve Hemşirelerin Klinik Ortamlarını Değerlendirmeleri İle İş Doyumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6:213-220
  • Frıday, S.S., Frıday, E. (2003). Racioethnic perceptions of job characteristics and job satisfaction. Journal of Management Development, 22 (5), pp.426-442.
  • Kurçel, M.A. (2005).Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Hekimlerinin iş Doyumu Ve Tükenmişlik Düzeyleri, Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2(3): 10-15.
  • Lam, T. Zhang, H., Baum, T. (2001). “An Investigation Of Employees' Job Satisfaction: The Case Of Hotels In Hong Kong”, Tourism Management 22 (2001) 157}165
  • Oshagbemı, T. (2000): “Satisfaction with Co-Workers’ Behaviour”, Employee Relations, 22 (1), 88-106.
  • Özden Y. (2002). Eğitimde Yeni Değerler, Pegem Yayıncılık, Ankara
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. (2nd Ed.) New York: MCGraw-Hill
  • Sevimli, F. İşcan, Ö.F. (2005). Bireysel Ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu, Ege Akademik Bakış Dergisi , 5(1): 55-65.
  • Silva, P. (2006). “Effects of disposition on hospitality employee job satisfaction and commitment” International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 18 No. 4, 2006 pp. 317-328
  • Spector, P. E. (1985). Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job satisfaction Survey, Amerikan Journal of Comumunity Psychology, 13(6): 693-713.
  • Sun, Ö.H. (2002). İş Doyumu Üzerine Bir Araştırma: Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Banknot Matbaası Genel Müdürlüğü Ankara.
  • Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir’deki Beş Ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8 (1) 2007, 92-107
  • Tütüncü, Ö. (2000). “Karayolu Ulaştırma İşletmelerinde İşten Ayrılma Eğiliminin Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2(4): 106-120.
  • Walmsley, A. (2004). “Assessing Staff Turnover: A View From The English Riviera”, The International Journal of Tourism Research, 4(6), 275-287.
  • Zopiatis, A., Constanti, P. (2007). “Human resource challenges confronting the Cyprus hospitality industry”, EuroMed Journal of Business, Vol. 2 No. 2, 2007 pp. 135-153
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Engin Üngüren Bu kişi benim

Sevcan Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Üngüren, E., & Yıldız, S. (2009). KONAKLAMA İŞLETMELERİNDE ÇALIŞANLARIN DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLERİNİN İŞ TATMİNİNE ETKİLERİNİN SAPTANMASI YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(1), 37-47.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)