Bu çalışma, Kürtlerin müzikleri içinde ya da dışında kullandıkları zılgıtı, „toplumsal cinsiyet davranışları ‟ve „Kürt kimliği‟ çerçevesinde ele almak için oluşturuldu. Zılgıt, ya da Kürtçesiyle tilili, Orta Doğu kadınının derin keder ya da neşe içeren duygularını, genelde müzik içinde ama bazı zamanlarda da müzik dışında, dillerinin ağızlarının içinde hızlı bir biçimde oynatarak çıkardıkları sesin adıdır. „Zılgıt‟ ya da „tilili‟, özellikle Mezopotamya ve Kuzey Irak Kürtleri tarafından icra edildiği için, ağırlıklı olarak Kürt kimliğinin bir sembolüdür. Ayrıca yine kadınlar tarafından icra edildiği için kadın cinsel kimliğinin de bir sembolüdür. Kısacası zılgıtın Kürtler tarafından icra edilmesi etnik kimliğin, kadınlar tarafından icra edilmesi cinsel kimliğin bir göstergesidir. Dolayısıyla zılgıtın analizi için toplumsal cinsiyet teorilerinin yanısıra, etnisite ve kültürel kimlik teorilerinden de yardım alınmıştır.
Toplumsal Cinsiyet Davranışları Kürt Kimliği Orta Doğu Kadını Müzik „Ağıt‟ „Halay‟ „Zılgıt‟ Tilili .
This study is constituted to handle the zılgıt that Kurdish use in or out their music with the framework of gender behaivour and Kurdish identity. Zılgıt or in Kurdish mean tilili is the name of the sound telling middle East women‟s emotions including deep sorrow and hilarity, generally in music but sometimes without music by dancing their tongue in their mouth in a quick way. Zılgıt or tilili is predominantly the symbol of Kurdish identity as performed specially by Mesopotamia and North Iraq Kurdish. Furthermore, it is the symbol of woman gender as performed by women. In brief, the performing of zılgıt by Kurdish is the symbol of ethnic identity, the performing of zılgıt by women is the symbol of gender identity. Consequently, the assistance has been taken not only from gender identity but also from cultural and ethnic theories for analyzing of zılgıt
Gender Identity Kurdish Identity Middle East Woman Music Lawij Dirge Govend folk dance zılgıt tilili .
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 9 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)