BibTex RIS Kaynak Göster

ZİYA GÖKALP EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN, ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2013, Sayı: 10, 242 - 258, 01.12.2013

Öz

Eğitimin niteliğini etkileyen önemli faktörlerden birisi de öğretmen adaylarının aldıkları hizmet öncesi eğitimin kalitesidir. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının, eğitim fakültelerinde gördükleri derslerde edindikleri bilgi ve beceri düzeyini büyük oranda dersin öğretim elemanının niteliği belirlemektedir. Özellikle, öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterlikleri, eğitimin etkililiğini sağlamada önemli rol oynar. Bu araştırma, öğretmen adayı öğrencilerin görüşleri çerçevesinde, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi’nde görev yapan öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterliklerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğrenim gören 2., 3. ve 4.sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmanın yapıldığı zamanda, 1. Sınıf öğrencileri araştırma amacına hitap etmediğinden araştırma evreni içine dâhil edilmemiştir. İlköğretim bölümünde, her bir sınıfa yönelik birden çok şube bulunduğundan, her bir sınıf düzeyinden rastgele yöntemle bir şube örneklem olarak seçilmiş ve örneklem grubuna anket dağıtılmıştır. Dönen anketler içinden 466 adedi dikkate alınmıştır. Anket maddelerine verilen yanıtlara ilişkin veriler, cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyi bağımsız değişkenlerine göre parametrik ve parametrik olmayan sınamalar aracılığı ile çözümlenmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgular, öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı farklılaşmalar oluştuğunu; özellikle 2.sınıf ve 3.sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının 4.sınıfta öğrenim görenlere oranla öğretim elemanlarını daha yeterli bulduklarını ortaya koymuştur. Araştırmada yer verilen bağımsız değişkenlere göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarını alan bilgisi bakımından tüm boyutlarda “ara sıra” düzeyinde yeterli gördüklerini ortaya koymaktadır. Ulaşılan sonuçlar eşliğinde önerilere yer verilmiştir

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, T.P., Fennema, E., Peterson, P.L. ve Carey, D.A. (1988). Teachers’ Pedagogical Content Knowledge of Students’ Problem Solving in Elementary Arithmetic, Journal for Research in Mathematics Education, 19(5), 385-401.
  • Doering, A., Veletsianos, G., Scharber, C. ve Miller, C. (2009). Using the Technological, Pedagogical, and Content Knowledge Framework to Design Online Learning Environments and Professional Development, J. Educational Computing Research, 41(3), 319-346.
  • Dorasamy, N. ve Balkaran, R. (2013). Role of Student Ratings of Lecturers in Enhancing Teaching at Higher Education İnstitutions: A Case Study of the Durban University of Technology, Journal of Economics and Bahavioral Studies, (55), 268-281.
  • Iheanachor, O.U. (2011). Exploring the Relationship Between Mathematics Teachers’ Subject Matter Knowledge and Their Teaching Effectiveness, University of South Africa, Unpublished doctoral thesis, Africa.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (ss. 321-331), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri,(ss. 55-84), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S. and Baumert, J. (2012). Teachers’ Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge: The Role of Structural Differences in Teacher Education, Journal of Teacher Education, XX(X), 1-17.
  • Koehler, M.J. ve Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge?, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Lucus, C.A. (2006). Is subject matter knowledge affected by experience? The case of composition of functions. In J. Novotna et al. (Eds.), Proc. 30th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 97-104). Prague: PME.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2006). “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Temel http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf, Tarihi:26/09/2013]. Projesi “Öğretmen Eğitimi Bileşeni”, [Erişim
  • Narasimhan, K. (2001). Improving the Climate of Teaching Sessions: The Use of Evaluations by Students and Instructors, Quality in Higher Education, 7(3), 179-190.
  • Özel, M., Timur, B., Timur, S. ve Bilen, K. (2013). Öğretim Elemanlarının Pedagojik Uyarlanması Çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 14(1), 407-428. Değerlendirme Anketinin Türkçeye
  • Saylan, N. ve Yurdakul, B. (2005). “İlköğretim program tasarılarının gerektirdiği yapılandırmacı öğretmen özelliklerine sınıf öğretmenleri ile aday öğretmenlerin sahip olma düzeyleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, 28-30 Eylül 2005.
  • Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching, Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Turnuklu, E.B. ve Yesildere, S. (2007). The Pedagogical Content Knowledge in Mathematics: Preservice Primary Mathematics Teachers’ Perspectives in Turkey, IUMPST: The Journal, Vol: 1 (Content Knowledge), 1-13.
  • www.mspkmd.net. (2010). “Why Teachers’ Science Content Knowledge Matters: A Summary Of Studies”, http://www.mspkmd.net/pdfs/blast22/3b1.pdf , [Erişim Tarihi: 15/09/2013].

THE OPINIONS OF UNDER GRADUATE STUDENTS TOWARDS THE CONTENT KNOWLEDGE COMPETENCIES OF LECTURERS IN ZİYA GÖKALP EDUCATION FACULTY

Yıl 2013, Sayı: 10, 242 - 258, 01.12.2013

Öz

The quality of the pre-service education of the teachers is one of the key factors affecting the quality of teaching. In this sense, students’ level of knowledge and ability which they acquired during the classes in the faculties of education, is highly depended on the quality of the lecturers. Especially, the content knowledge capacity of the lecturers plays an important role in the effectiveness of the education. This research is a survey type descriptive study realized for the aim of clarifying content knowledge competences of the lecturers in Ziya Gökalp Education Faculty, within the frame of the opinions of candidate teachers. The students attending 2. 3. and 4. grades, in the Primary Education Department in Ziya Gökalp Education Faculty, constituted the population of the research. Since the 1. grade student did not address to the research aim, at the time of doing the research, they were not included into the research population. And, since there are more than one section at each grade, a section from each grade was chosen randomly to form the sample of the research, and the questionnaires were distributed to the sampling group. 466 of the replied survey were taken into consideration. The data were computed through parametric and non parametric analysis tests, according to independent variables such as gender, age and grade levels

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Carpenter, T.P., Fennema, E., Peterson, P.L. ve Carey, D.A. (1988). Teachers’ Pedagogical Content Knowledge of Students’ Problem Solving in Elementary Arithmetic, Journal for Research in Mathematics Education, 19(5), 385-401.
  • Doering, A., Veletsianos, G., Scharber, C. ve Miller, C. (2009). Using the Technological, Pedagogical, and Content Knowledge Framework to Design Online Learning Environments and Professional Development, J. Educational Computing Research, 41(3), 319-346.
  • Dorasamy, N. ve Balkaran, R. (2013). Role of Student Ratings of Lecturers in Enhancing Teaching at Higher Education İnstitutions: A Case Study of the Durban University of Technology, Journal of Economics and Bahavioral Studies, (55), 268-281.
  • Iheanachor, O.U. (2011). Exploring the Relationship Between Mathematics Teachers’ Subject Matter Knowledge and Their Teaching Effectiveness, University of South Africa, Unpublished doctoral thesis, Africa.
  • Kalaycı, Ş. (2010). Faktör Analizi. Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, (ss. 321-331), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karakaya, İ. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. A. Tanrıöğen (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri,(ss. 55-84), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S. and Baumert, J. (2012). Teachers’ Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge: The Role of Structural Differences in Teacher Education, Journal of Teacher Education, XX(X), 1-17.
  • Koehler, M.J. ve Mishra, P. (2009). What is Technological Pedagogical Content Knowledge?, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • Lucus, C.A. (2006). Is subject matter knowledge affected by experience? The case of composition of functions. In J. Novotna et al. (Eds.), Proc. 30th Conf. of the Int. Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 97-104). Prague: PME.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI. (2006). “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri, Temel http://otmg.meb.gov.tr/belgeler/otmg/Yeterlikler.pdf, Tarihi:26/09/2013]. Projesi “Öğretmen Eğitimi Bileşeni”, [Erişim
  • Narasimhan, K. (2001). Improving the Climate of Teaching Sessions: The Use of Evaluations by Students and Instructors, Quality in Higher Education, 7(3), 179-190.
  • Özel, M., Timur, B., Timur, S. ve Bilen, K. (2013). Öğretim Elemanlarının Pedagojik Uyarlanması Çalışması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 14(1), 407-428. Değerlendirme Anketinin Türkçeye
  • Saylan, N. ve Yurdakul, B. (2005). “İlköğretim program tasarılarının gerektirdiği yapılandırmacı öğretmen özelliklerine sınıf öğretmenleri ile aday öğretmenlerin sahip olma düzeyleri”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Denizli, 28-30 Eylül 2005.
  • Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching, Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Turnuklu, E.B. ve Yesildere, S. (2007). The Pedagogical Content Knowledge in Mathematics: Preservice Primary Mathematics Teachers’ Perspectives in Turkey, IUMPST: The Journal, Vol: 1 (Content Knowledge), 1-13.
  • www.mspkmd.net. (2010). “Why Teachers’ Science Content Knowledge Matters: A Summary Of Studies”, http://www.mspkmd.net/pdfs/blast22/3b1.pdf , [Erişim Tarihi: 15/09/2013].
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatma Özmen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Özmen, F. (2013). ZİYA GÖKALP EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN, ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİĞİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(10), 242-258.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)