BibTex RIS Kaynak Göster

FELSEFİ ANLAMDA ELEŞTİREL VE YARATICI OLMA

Yıl 2018, Sayı: 20, 110 - 114, 01.06.2018

Öz

Bu çalışmada, felsefe alanında nasıl eleştirel olunduğu temelinde eleştirel düşünce ve buna bağlı olarak yaratıcı yazma konusunda bir analiz yapılacaktır. Yazma olayı, insanları değiştirebilir, onlar için yeni birtakım dünyalar yaratabilir. Yazı aracılığıyla biz zamanın yeni biçimlerini yaratır, varoluşumuzun yeni biçimlerini ortaya koyarız. Yazma, okuyucu için de yol göstericidir. Okuyucu, okurken bir anlamda da yazıya anlam katar ve onun yeniden yaratılmasına eşlik eder. Yazma ve okuma iş birliği içerisindedir. Bununla birlikte okuma, bir bakıma metni göz ile yeniden yazmadır. İnsanlar eleştirel ve yaratıcı yazma ile kendi sınırlarını aşarlar ve hayal edilemeyeni hayal ederler. Eleştirel yazma ise yaratıcı düşünceye, problem çözmeye ve analiz yapmaya yardım eder. Yaratıcı ve eleştirel düşünce arasındaki farkları sorup, sorguladığımız zaman; yaratıcı yazmanın amacının üretkenlik olduğunu ve yazarken oldukça özgür olduğunu söyleyebiliriz. Oysa eleştirel yazının yapısı analitiktir ve daima olumlu veya olumsuz bir yargıda bulunur. Aralarındaki farklara rağmen, iyi bir yazı üretmek için her ikisi de birbirlerine bağlıdırlar.

Kaynakça

  • Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1999). Conceptualizing Critical Thinking. Journal of Curriculum Studies, 31(3), 285–302.
  • Bailin, S. (2002). Critical Thinking and Science Education. Science & Education, 361–375.
  • Bloom, Harold, (2000). In How to Read and Why, Touchstone, New York.
  • Elbow, Peter, (1998). Writing Without Teachers. 2nd ed., Oxford University Press
  • Glaser, Edward M. (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking, Teacher's College, Columbia University.
  • Lewis, A., & Smith, D. (1993). Defining Higher Order Thinking. Theory into Practice, 32(3), 131– 137.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2006). Critical Thinking: The Nature of Critical and Creative Thought. Journal of Developmental Education, 30(2), 34–35.
  • Paul, R. W., & Elder, L., (2008). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools, Foundation for Critical Thinking Press.
  • Plato, (2011). Phaedrus, Translation: Harvey Yunis, Cambridge University Press, Cambridge Sternberg, R. J. (1986). Critical Thinking: Its Nature, Measurement, and Improvement National Institute of Education. Retrieved from http://eric.ed.gov/PDFS/ED272882.pdf.
  • Thayer-Bacon, B. J. (2000). Transforming Critical Thinking: Thinking Constructively, Teachers College Press, New York.

BEING CRITICAL AND CREATIVE PHILOSOPHICALLY

Yıl 2018, Sayı: 20, 110 - 114, 01.06.2018

Öz

In this study, I analyse how to be critical on philosophy, critical thinking and creative writing. I show how they need each other philosophically. Writing can change people, creates new worlds and possible universes. By writing, we are creating a new version of time; we are playing out a new version of existence. Writing can create personal universes and operates the reader, in this sense, the reader is a kind of co-creator. Writing and reading are collaborative acts in the making and performance of space-time. Reading is a kind of rewriting but by the eyes. Writing and reading share an interdependent orbit around the open space of language. People break away their usual barriers and imagine the unimaginable in creative and critical writing. During the process of critical writing, individuals come up with new ideas and start to have a broader perspective. Critical writing helps with creative thinking, problem solving and making analysis. When we ask ‘what are the differences between creative and critical writing’, we can say that creative writing is generative in purpose, whereas critical writing is analytical in purpose. Critical writing is judgemental. On the other hand, creative writing is quite free. Although differences are there between them, they are inter-dependant for good writing!

Kaynakça

  • Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., & Daniels, L. B. (1999). Conceptualizing Critical Thinking. Journal of Curriculum Studies, 31(3), 285–302.
  • Bailin, S. (2002). Critical Thinking and Science Education. Science & Education, 361–375.
  • Bloom, Harold, (2000). In How to Read and Why, Touchstone, New York.
  • Elbow, Peter, (1998). Writing Without Teachers. 2nd ed., Oxford University Press
  • Glaser, Edward M. (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking, Teacher's College, Columbia University.
  • Lewis, A., & Smith, D. (1993). Defining Higher Order Thinking. Theory into Practice, 32(3), 131– 137.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2006). Critical Thinking: The Nature of Critical and Creative Thought. Journal of Developmental Education, 30(2), 34–35.
  • Paul, R. W., & Elder, L., (2008). The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools, Foundation for Critical Thinking Press.
  • Plato, (2011). Phaedrus, Translation: Harvey Yunis, Cambridge University Press, Cambridge Sternberg, R. J. (1986). Critical Thinking: Its Nature, Measurement, and Improvement National Institute of Education. Retrieved from http://eric.ed.gov/PDFS/ED272882.pdf.
  • Thayer-Bacon, B. J. (2000). Transforming Critical Thinking: Thinking Constructively, Teachers College Press, New York.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Aysel Demır Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Demır, A. (2018). BEING CRITICAL AND CREATIVE PHILOSOPHICALLY. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(20), 110-114.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)