The main purpose of this study is to reveal the perceptions of academically successful and unsuccessful students towards success and failure. The study is a qualitative study based on phenomenology pattern. The study group of the study was determined using criterion sampling method which is purposive sampling method. In the research, focus group interview technique was used and the data were collected through a semi-structured interview form. As a result of the study, it is concluded that the group with high academic success considers themselves successful in terms of both academic and life success but perceives academic success and life success differently. In order to succeed; they read regularly, do daily repetitions but do not make a study plan. In addition, it is observed that teacher, school and family have a positive effect on students' achievement and technology has both positive and negative effect on students' achievement. On the other hand, it is concluded that the group with low academic success considers themselves as unsuccessful in terms of academic achievement, but finds themselves successful in life. In academic failures; not reading books, technology and peer aspect are found to have significant effects as well as being unplanned.
Bu araştırmanın temel amacı akademik olarak başarılı ve başarısız öğrencilerin başarı ve başarısızlığa yönelik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma fenomenoloji (olgubilim) desenine dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmada odak grup görüşmesi tekniği kullanılmış, veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda akademik başarısı yüksek olan grubun kendilerini hem akademik hem de hayat başarısı anlamında başarılı gördükleri ancak akademik başarı ile hayat başarısını farklı olarak algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu grubun başarılı olmak için; düzenli kitap okudukları, günlük tekrar yaptıkları ancak çalışma planı yapmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin başarılarını öğretmen, okul ve ailenin olumlu etkilediği, teknolojinin ise hem olumlu hem olumsuz etkilediği gözlenmiştir. Akademik başarısı düşük olan grubun ise kendilerini akademik anlamda başarısız gördükleri ancak hayat başarısı konusunda başarılı gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarısızlıklarında; planlı çalışmama, kitap okumamanın yanı sıra teknoloji ve akran boyutunun önemli etkileri olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | March 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 27 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)