Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL VE DÜŞÜK MALİYETLİ HAVAYOLU İŞLETMELERİNDE MALMQUİST TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİĞİ ENDEKSİ İLE FİNANSAL PERFORMANSIN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 29, 435 - 452, 28.02.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, geleneksel ve düşük maliyetli iş modelini uygulayan toplam 24 havayolu işletmesinin 2016-2019 dönemine ait finansal açıdan etkinlik ve verimlik değerlerindeki değişimin Malmquist Toplam Faktör Verimliliği Endeksi (MTFV) yöntemi ile analiz edilmesidir. Bununla birlikte geleneksel ve düşük maliyetli havayolu işletmelerinin Covid-19 salgını öncesi son dönemdeki finansal performansının incelenmesidir. Araştırmanın sonucunda geleneksel havayolu işletmelerinin teknik etkinlik değişim değerlerinin 2016-2017 dönemi ile 2018-2019 döneminde, teknolojik değişim değerleri ile toplam faktör verimliliğindeki değişim değerlerinin ise sadece 2016-2018 döneminde arttığı tespit edilmiştir. Düşük maliyetli havayolu işletmelerinin ise teknik etkinlik değişim değerinin 2016-2017 döneminde ve teknolojik değişim değerinin 2017-2018 döneminde arttığı görülürken toplam faktör verimliliğindeki değişim değerinin ise sadece 2017- 2018 döneminde sabit kaldığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, Y.- Yıldız, F.- Kaya, Z. (2013). "Veri Zarflama Analizi (VZA) ve Malmquist Endeksi İle Toplam Faktör Verimlilik Ölçümü: BIST'te İşlem Gören Mevduat Bankaları Üzerine Bir Uygulama", Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı: 4, s. 110-130.
  • Ar, İ. M.- Ağaç, G.- Peker, İ.- Birdoğan, B. (2014). "PTT İşletmelerinin Etkinlik Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi: 2006-2010 Dönemi İçin Malmquist- TFV Endeksi Uygulaması". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı:11, s.171-191.
  • Asker, V. ve Aydın, N. (2021). "Financial Efficiency Measurement in Airlines and Determining Factors of Efficiency". Alanya Akademik Bakış Dergisi, Sayı:2, s. 793-814.
  • Bakır, M.- Akan, Ş.- Kiracı, K.- Karabasevic, D.- Stanujkıc, D.- Popovic, G. (2020). "Multıple- Crıteria Approach Of The Operational Perfomance Evaluation İn The Airline Industry: Evidence From Emerging Market". Romanian Journal of Economic Forecasting, Sayı: 2, s. 149-172.
  • Barbot, C.- Costa, A.- Sochirca, E. (2008). "Airlines performance in the new market context: A comparative productivity". Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 270-274.
  • Barros, C. P. ve Couto, E. (2013). "Productivity analysis of European airlines, 2000-2011". Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 11-13.
  • Battal, Ü. (2020). "Avrupadaki Havaalanı Grup Şirketlerinin Finansal Performanslarının Ölçülmesi: Veri Zarflama Analizi Yöntemi". Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s. 171-184.
  • Cao, Q.- Lv, J.- Zhang, J. (2015). "Productivity efficiency analysis of the airlines in China after deregulation". Journal of Air Transport Management, Sayı: 1, s. 135-140.
  • Caves, D.- Christensen, L.- Diewert, E. (1982). "The Economic Theory of İndex Numbers and The Measurment of İnput, Output And Productivity". Econometrica, Sayı: 6, s.1393-1414.
  • Chen, Z.- Tzeremes, P.- Tzeremes, N. G. (2018). "Convergence in the Chinese airline industry: A Malmquist productivity analysis". Journal of Air Transport Management, Sayı: 6, s. 77-86.
  • Coelli, T. J. (1996). A Guide to Deap Version 2.1: A Data Envelopment Analysis (Computer) Program. Armidale: University of New England.
  • Dayı, F. ve Esmer, Y. (2019). "Measuring Financial Peformance of Airline Passenger Transport Company In European". 33rd International Academic Conference, Vienna, 28-31 Ağustos 2017, s. 60-71.
  • Deliktaş, E. (2002). "Türkiye özel sektör imalât sanayiinde etkinlik ve toplam faktör verimliliği analizi". ODTÜ Gelişme Dergisi, Sayı: 3-4, s.247-284.
  • Fare, R.- Grosskopf, S.- Norris, M.- Zhang, Z. (1994). "Productivity Growth, Technical Progress, and Efficiency Change in Industrialized Countries". The American Economic Review, Sayı: 1, s. 66-83.
  • Fenyves, V.- Tarnoczi, T.- Zsido, K. (2015). "Financial Performance Evaluation of Agricultural Enterprises with DEA Method". Procedia Economics and Finance, Sayı: 32, s.423-431.
  • Fragoudaki, A. ve Giokas, D. (2016). "Airport performance in a tourism receiving country: Evidence from". Journal of Air Transport Management, Sayı: 2, s. 81-89.
  • ICAO. (2021, 01 05). Effects of Novel Coronavirus (COVID‐19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis. https://www.icao.int/Pages/default.aspx: https://www.icao.int/sustainability/Documents/COVID-19/ICAO_Coronavirus_Econ_Impact.pdf adresinden alındı
  • Jenatabadi, H. S. ve İsmail, N. A. (2014). "Application of structural equation modelling for estimating airline performance". Journal of Air Transport Management, Sayı: 6, s. 25-33.
  • Kim, D.-H.- Seo, J.-N.- Kim, H.-S.- Lee, K. (2012). "Estimation of productivity growth, technical progress,and efficiency changes in the Korean offshore fisheries". Fisheries Science, Sayı: 6, s. 743-751.
  • Kiracı, K. (2019). Does Joining Global Alliances Affect Airlines Financial Perfomance. (1. baskı) içinde (s. 39-59). London: IJOPEC.
  • Kiracı, K., ve Bakır, M. (2020). "Evaluation of Airlines Performance Using an İntegrated Crıtıc and Codas Methodology: The Case of Star Alliance Member Airlines". Studies in Business and Economics, Sayı: 1, s. 83-99.
  • Kuosmanen, T. ve Sipilainen, T. (2009). "Exact decomposition of the Fisher ideal total factor productivity index". Journal of Productivity Analysis, Sayı: 3, s. 137-150.
  • Lee, B. ve Worthington, A. (2014). "Technical efficiency of mainstream airlines and low-cost carriers: New evidence using bootstrap data envelopment analysis truncated regression". Journal of Air Transport Management, Sayı: 3, s. 15-20.
  • Lin, W.-C. (2012). "Financial performance and customer service: An examination using activity-based costing of 38 international airlines". Journal of Air Transport Management, Sayı: 1, s. 13-15.
  • Mahadevan, R. (2002). "A DEA Approach to Understanding the Productivity Growth of Malaysia's Manufacturing Industries". Asia Pacific Journal of Management, Sayı: 4, s. 587-600.
  • Mahesh, R. ve Prasad, D. (2012). "Post Merger and Acquisition Financial Perfomrnace Analysis: A case Study of Select Indian Airline Companies". International Journal Of Engineering and Management Sciences, Sayı: 4, s. 362-369.
  • Mahtani, U. S. ve Garg, C. P. (2018). "An analysis of key factors of financial distress in airline companies in India using fuzzy AHP framework". Transportation Research Part A, Sayı: 4, s. 87-102.
  • Ömürbek, V. ve Kınay, B. (2013). "Havayolu Taşımacılığı Sektöründe TOPSIS Yöntemiyle Finansal Performans Değerlendirmesi". Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 3, s. 343-363.
  • Pineda , P. G.- Liou, J. J.,-Hsu, C.-C.- Chuang, Y.-C. (2018). "An integrated MCDM model for improving airline operational and financial performance". Journal of Air Transport Management, Sayı: 2, s. 103-117.
  • Pires, H. M. ve Fernandes, E. (2012). "Malmquist financial efficiency analysis for airlines". Transportation Research Part E, Sayı: 2, s. 1049-1055.
  • Teker, S.- Teker, D.- Güner, A. (2016). "Financial Performance of Top 20 Airlines". Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı: 1, s. 603-610.
  • Vowles, T. M. ve Goetz, A. R. (2009). "The good, the bad, and the ugly: 30 years of US airline deregulation". Journal Of Transport Geography, Sayı: 4, s. 251-263.
  • Wang, W.-K.- Lin, F.- Ting, I. W.- Kweh, Q. L.- Lu, W.-M. - Chiu, T.-Y. (2017). "Does asset-light strategy contribute to the dynamic efficiency of global airlines"? Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 99-108.
  • Wang, Y.-J. (2008). "Applying FMCDM to Evaluate Financial Performance Of Domestic Airlines in Taiwan". Expert Systems with Applications, Sayı: 3, s. 1837-1845.

INVESTIGATION OF FINANCIAL PERFORMANCE IN TRADITIONAL AND LOW COST AIRLINES BY MALMQUIST TOTAL FACTOR PRODUCTIVITY INDEX

Yıl 2022, Sayı: 29, 435 - 452, 28.02.2022

Öz

The aim of this study is to analyze the change in the financial efficiency and productivity values of a total of 24 airlines applying the traditional and low-cost business model for the period 2016-2019 using the Malmquist Total Factor Productivity Index (MTFV) method. In addition, it is an examination of the financial performance of traditional and low-cost airlines in the last period before the Covid-19 epidemic. As a result of the research, it was determined that the technical efficiency change values of traditional airlines increased in 2016-2017 and 2018-2019 period, while the technological change values and total factor productivity values increased only in the 2016-2018 period. It was observed that the technical efficiency change values of low-cost airlines increased in the 2016-2017 period and the technological change value increased in the 2017-2018 period, while the total factor productivity values constant only in 2017-2018 period.

Kaynakça

  • Akyüz, Y.- Yıldız, F.- Kaya, Z. (2013). "Veri Zarflama Analizi (VZA) ve Malmquist Endeksi İle Toplam Faktör Verimlilik Ölçümü: BIST'te İşlem Gören Mevduat Bankaları Üzerine Bir Uygulama", Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Sayı: 4, s. 110-130.
  • Ar, İ. M.- Ağaç, G.- Peker, İ.- Birdoğan, B. (2014). "PTT İşletmelerinin Etkinlik Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi: 2006-2010 Dönemi İçin Malmquist- TFV Endeksi Uygulaması". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı:11, s.171-191.
  • Asker, V. ve Aydın, N. (2021). "Financial Efficiency Measurement in Airlines and Determining Factors of Efficiency". Alanya Akademik Bakış Dergisi, Sayı:2, s. 793-814.
  • Bakır, M.- Akan, Ş.- Kiracı, K.- Karabasevic, D.- Stanujkıc, D.- Popovic, G. (2020). "Multıple- Crıteria Approach Of The Operational Perfomance Evaluation İn The Airline Industry: Evidence From Emerging Market". Romanian Journal of Economic Forecasting, Sayı: 2, s. 149-172.
  • Barbot, C.- Costa, A.- Sochirca, E. (2008). "Airlines performance in the new market context: A comparative productivity". Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 270-274.
  • Barros, C. P. ve Couto, E. (2013). "Productivity analysis of European airlines, 2000-2011". Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 11-13.
  • Battal, Ü. (2020). "Avrupadaki Havaalanı Grup Şirketlerinin Finansal Performanslarının Ölçülmesi: Veri Zarflama Analizi Yöntemi". Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, s. 171-184.
  • Cao, Q.- Lv, J.- Zhang, J. (2015). "Productivity efficiency analysis of the airlines in China after deregulation". Journal of Air Transport Management, Sayı: 1, s. 135-140.
  • Caves, D.- Christensen, L.- Diewert, E. (1982). "The Economic Theory of İndex Numbers and The Measurment of İnput, Output And Productivity". Econometrica, Sayı: 6, s.1393-1414.
  • Chen, Z.- Tzeremes, P.- Tzeremes, N. G. (2018). "Convergence in the Chinese airline industry: A Malmquist productivity analysis". Journal of Air Transport Management, Sayı: 6, s. 77-86.
  • Coelli, T. J. (1996). A Guide to Deap Version 2.1: A Data Envelopment Analysis (Computer) Program. Armidale: University of New England.
  • Dayı, F. ve Esmer, Y. (2019). "Measuring Financial Peformance of Airline Passenger Transport Company In European". 33rd International Academic Conference, Vienna, 28-31 Ağustos 2017, s. 60-71.
  • Deliktaş, E. (2002). "Türkiye özel sektör imalât sanayiinde etkinlik ve toplam faktör verimliliği analizi". ODTÜ Gelişme Dergisi, Sayı: 3-4, s.247-284.
  • Fare, R.- Grosskopf, S.- Norris, M.- Zhang, Z. (1994). "Productivity Growth, Technical Progress, and Efficiency Change in Industrialized Countries". The American Economic Review, Sayı: 1, s. 66-83.
  • Fenyves, V.- Tarnoczi, T.- Zsido, K. (2015). "Financial Performance Evaluation of Agricultural Enterprises with DEA Method". Procedia Economics and Finance, Sayı: 32, s.423-431.
  • Fragoudaki, A. ve Giokas, D. (2016). "Airport performance in a tourism receiving country: Evidence from". Journal of Air Transport Management, Sayı: 2, s. 81-89.
  • ICAO. (2021, 01 05). Effects of Novel Coronavirus (COVID‐19) on Civil Aviation: Economic Impact Analysis. https://www.icao.int/Pages/default.aspx: https://www.icao.int/sustainability/Documents/COVID-19/ICAO_Coronavirus_Econ_Impact.pdf adresinden alındı
  • Jenatabadi, H. S. ve İsmail, N. A. (2014). "Application of structural equation modelling for estimating airline performance". Journal of Air Transport Management, Sayı: 6, s. 25-33.
  • Kim, D.-H.- Seo, J.-N.- Kim, H.-S.- Lee, K. (2012). "Estimation of productivity growth, technical progress,and efficiency changes in the Korean offshore fisheries". Fisheries Science, Sayı: 6, s. 743-751.
  • Kiracı, K. (2019). Does Joining Global Alliances Affect Airlines Financial Perfomance. (1. baskı) içinde (s. 39-59). London: IJOPEC.
  • Kiracı, K., ve Bakır, M. (2020). "Evaluation of Airlines Performance Using an İntegrated Crıtıc and Codas Methodology: The Case of Star Alliance Member Airlines". Studies in Business and Economics, Sayı: 1, s. 83-99.
  • Kuosmanen, T. ve Sipilainen, T. (2009). "Exact decomposition of the Fisher ideal total factor productivity index". Journal of Productivity Analysis, Sayı: 3, s. 137-150.
  • Lee, B. ve Worthington, A. (2014). "Technical efficiency of mainstream airlines and low-cost carriers: New evidence using bootstrap data envelopment analysis truncated regression". Journal of Air Transport Management, Sayı: 3, s. 15-20.
  • Lin, W.-C. (2012). "Financial performance and customer service: An examination using activity-based costing of 38 international airlines". Journal of Air Transport Management, Sayı: 1, s. 13-15.
  • Mahadevan, R. (2002). "A DEA Approach to Understanding the Productivity Growth of Malaysia's Manufacturing Industries". Asia Pacific Journal of Management, Sayı: 4, s. 587-600.
  • Mahesh, R. ve Prasad, D. (2012). "Post Merger and Acquisition Financial Perfomrnace Analysis: A case Study of Select Indian Airline Companies". International Journal Of Engineering and Management Sciences, Sayı: 4, s. 362-369.
  • Mahtani, U. S. ve Garg, C. P. (2018). "An analysis of key factors of financial distress in airline companies in India using fuzzy AHP framework". Transportation Research Part A, Sayı: 4, s. 87-102.
  • Ömürbek, V. ve Kınay, B. (2013). "Havayolu Taşımacılığı Sektöründe TOPSIS Yöntemiyle Finansal Performans Değerlendirmesi". Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 3, s. 343-363.
  • Pineda , P. G.- Liou, J. J.,-Hsu, C.-C.- Chuang, Y.-C. (2018). "An integrated MCDM model for improving airline operational and financial performance". Journal of Air Transport Management, Sayı: 2, s. 103-117.
  • Pires, H. M. ve Fernandes, E. (2012). "Malmquist financial efficiency analysis for airlines". Transportation Research Part E, Sayı: 2, s. 1049-1055.
  • Teker, S.- Teker, D.- Güner, A. (2016). "Financial Performance of Top 20 Airlines". Procedia Social and Behavioral Sciences, Sayı: 1, s. 603-610.
  • Vowles, T. M. ve Goetz, A. R. (2009). "The good, the bad, and the ugly: 30 years of US airline deregulation". Journal Of Transport Geography, Sayı: 4, s. 251-263.
  • Wang, W.-K.- Lin, F.- Ting, I. W.- Kweh, Q. L.- Lu, W.-M. - Chiu, T.-Y. (2017). "Does asset-light strategy contribute to the dynamic efficiency of global airlines"? Journal of Air Transport Management, Sayı: 5, s. 99-108.
  • Wang, Y.-J. (2008). "Applying FMCDM to Evaluate Financial Performance Of Domestic Airlines in Taiwan". Expert Systems with Applications, Sayı: 3, s. 1837-1845.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veysi Asker 0000-0002-8969-7822

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2022
Gönderilme Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Asker, V. (2022). GELENEKSEL VE DÜŞÜK MALİYETLİ HAVAYOLU İŞLETMELERİNDE MALMQUİST TOPLAM FAKTÖR VERİMLİLİĞİ ENDEKSİ İLE FİNANSAL PERFORMANSIN İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(29), 435-452.

Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)