Consumption has existed since the time when man recognized himself. In the early ages, people needed basic consumption to maintain their lives, while the Industrial Revolution and urbanization, globalization, mass society, such as events that occurred with it, changed their consumption habits. Consumption today has many meanings, and it seems that people develop consumption desires and habits specific to various areas. In addition, the development of digital technologies has brought the relationship between the seller and the consumer closer, sometimes bringing with it many problems. The consumer is no longer aware and reports on the Internet of situations that he is not satisfied with, these complaints go as far as the boycott. E-commerce owners who want to prevent consumer boycotts and achieve new expansions in crisis management are taking various measures to establish more ties with the consumer. In this study, the first address that comes to mind when sending flowers, which is a symbol of gifts and special days çiçeksepeti.com addressed. Çiçek Sepeti was examined with content analysis, the features of the site and the new applications it brings were analyzed in terms of consumer boycotts and crisis management. Results çiçeksepeti.com it is seen that the e-commerce site has taken new measures to increase consumer satisfaction. This indicates that the influence of digital consumption and users/consumers is increasing
Tüketim, insanın kendini tanıdığı zamandan beri var olmaktadır. İlk çağlarda insanlar yaşamını idame ettirmek için temel tüketime ihtiyaç duyarken Sanayi Devrimi ve beraberinde oluşan kentleşme, küreselleşme, kitle toplumu gibi gelişmelerle tüketim alışkanlıklarını değiştirmiştir. Günümüzde tüketim, birçok anlama gelmekte ve insanların çeşitli alanlara özgü tüketim arzuları ve alışkanlıkları geliştirdiği görülmektedir. Bunun yanı sıra dijital teknolojilerin gelişmesi kimi zaman satıcı ve tüketici arasındaki ilişkiyi yakınlaştırmış kimi zaman da birçok sorunu beraberinde getirmiştir. Tüketici artık bilinçlenerek memnun olmadığı durumları internet üzerinden başka kullanıcılarla paylaşmakta, bu şikayetler boykota kadar gitmektedir. Tüketici boykotlarını önlemek ve kriz yönetiminde yeni açılımlar elde etmek isteyen e-ticaret sahipleri tüketiciyle daha çok bağ kurmak adına çeşitli önlemler almaktadır. Bu çalışmada hediyeleşmenin ve özel günlerin sembolü haline gelen çiçek gönderim sitelerinden biri olan çiçeksepeti.com ele alınmıştır. Çiçek Sepeti sitesi nitel içerik analizi ile incelenmiş, sitenin özellikleri ve getirdiği yeni uygulamalar tüketici boykotları ve kriz yönetimi açısından analiz edilmiştir. Bulgular sonucunda çiçeksepeti.com adlı e-ticaret sitesinin tüketici memnuniyetini arttırmak adına yeni dijital önlemler aldığı görülmektedir. Bu durum da dijital tüketimin ve kullanıcı/tüketicilerin etkisinin iyice arttığını ve beraberinde yeni uygulamaları getirdiğini göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 1, 2023 |
Publication Date | March 1, 2023 |
Submission Date | November 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 32 (Dicle Üniversitesi'nin 50. Yılına Özel 50 Makale) |