Muralists, pencillers and plaster artists operating in the construction sector during the Ottoman period were mentioned together because they worked in complementary works in architectural structures. They operated within the same community and their working procedures were regulated by their own regulations. Artists designed the decorations of the buildings according to the stylistic understanding of the period and carried out decoration works, and also took part in maintenance and repair works. The last representatives of this tradition continued the art of decoration, which became out of fashion in cities in the 20th century, in villages and historical buildings until the 1970s. This study focuses on the plasterer and muralist artists operating in the same workshop in Çorum and the artistic activities they represented. The workshops, material and stylistic characteristics of the building artists and their contributions to the understanding of art in their periods are analyzed. The artists in question added sweet lime reliefs and surface-drawn hand-carved decorations to many ancient mosques and tombs in Çorum during their maintenance and repairs in the 20th century. Plasterers prepared a suitable surface for the hand-carved decoration with sweet lime plaster. At the same time, this sweet lime plaster became the main material of embossed border decorations on the mihrabs of mosques. The compositions are reminiscent of the garden of paradise in the interior, with mainly used floral motifs, geometric shapes, inscriptions and symbolic object depictions. The patterns used in the hand-carved decorations were carved freely on the plaster without using a template. He prepared a separate decoration program for each building according to the stylistic characteristics of the period. In addition, compositions consisting of the same motifs were applied with changes in their patterns.
Osmanlı döneminde yapı sektöründe faaliyet gösteren nakkaş, kalemkâr ve sıvacı sanatçıları mimari yapılarda birbirlerini tamamlayan işlerde çalıştıkları için isimleri birlikte anılmıştır. Aynı cemaatin içerisinde faaliyet göstermiş ve kendilerine ait nizamname ile çalışma usulleri düzenlenmiştir. Sanatçılar, dönemin üslup anlayışına göre yapıların süslemelerini tasarlamış, aynı zamanda bakım ve onarım işlerinde de yer almışlardır. 20. yüzyılda şehirlerde modası geçen bezeme sanatını köylerde ve tarihi yapılarda 1970’lere kadar devam ettirmişlerdir. Bu çalışmada Çorum’da aynı atölyede faaliyet gösteren sıvacı ve nakkaş sanatçıları ve temsil ettikleri sanatsal faaliyetler konu alınmıştır. Yapı sanatçılarının atölyeleri, malzeme ve üslup özellikleri ile kendi dönemlerine sanat anlayışına katkıları irdelenmiştir. Söz konusu sanatçılar, Çorum’da tarihi çok eskilere dayanan birçok cami ve türbeye, 20. yüzyıldaki bakım ve onarımlar sırasında; tatlı kireç kabartmalar ve sıva üstü kalem işi süslemeler eklemiştir. Sıvacılar, kalem işi bezeme için tatlı kireç sıva ile uygun yüzey hazırlamıştır. Aynı zamanda tatlı kireç sıva camilerin mihraplarında kabartmalı bordür süslemelerinin ana malzemesi olmuştur. Kalem işi süslemeler yalnızca sıva üzerine yapılmış, kök boyalarla canlı ve parlak renkler kullanılmıştır. Dönemin üslup özelliklerine göre her yapıya ayrı ayrı süsleme programı hazırlanmıştır. Bunun yanında aynı motiflerden oluşan kompozisyonlar, desenlerinde değişiklik yapılarak uygulanmıştır. Böylece sanatçılar, hem tekrara düşmeden sanatlarını icra edebilmişler hem de kendi imzalarını taşıyan eserler üretmiştir
Teşekkürler. Kolaylıklar dilerim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Heritage and Conservation, Political and Civilization History of Islam, Ottoman Culture and Art |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2025 |
Submission Date | October 11, 2024 |
Acceptance Date | March 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 39 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)