The research aimed to develop a scale for perception motivation of employees. 439 personnel participated for research, working in private sector Mersin-Adana Region and surrounding provinces. Data were analyzed by SPSS 25.0 and AMOS 23.0 statistical package programs. Reliability, validity tests and descriptive statistics were used for data analyses. Data from 279 participants were collected for EFA. Also, DFA was performed on 160 participant data. Validity and reliability results showed one-dimensional structure with 5 items. Cronbach’s α reliability coefficient was obtained as 0.770. The average variance explained (AVE) value was calculated as 0.43, and the composite reliability (CR) 0.78. As a result a valid and reliable scale, "Motivation Perception Scale" was presented to used in measuring motivation perception.
Bu araştırmanın amacı çalışanların motivasyon algısına yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma TR62 Mersin-Adana Bölgesi ve çevre illerde faaliyet gösteren 439 özel sektör çalışanının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler SPSS 25.0 ve AMOS 23.0 istatistik paket programlarıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde güvenirlik, geçerlik analizleri ve tanımlayıcı istatsitikler kullanılmıştır. AFA için 279 katılımcıdan veri toplanmıştır. DFA ise 160 katılımcı verisi üzerinden yapılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda, 5 madde ile tek boyutlu bir ölçek yapısı elde edilmiştir. Cronbach α güvenirlik katsayısı ise 0,770 olarak bulunmuştur. Ortalama Açıklanan Varyans (AVE) değeri 0,43, bileşik güvenirlik (CR) katsayısı 0,78 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak motivasyon algısının ölçülmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir “Motivasyon Algısı” ölçeği ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 7, 2025 |
Submission Date | December 14, 2024 |
Acceptance Date | June 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 39 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)