Bu çalışmada Enbârî’nin (ö. 577/1181) Esrâru’l-Arabiyye adlı eserinde benimsediği yöntem ele alınmıştır. Söz konusu eserin ayırt edici yönü, Arap dili grameri ile ilgili meselelerin sistematik bir biçimde soru-cevap yöntemiyle sunulmuş olmasıdır. Eserde, ele alınan konunun temel kavramlarını açıklamak amacıyla önce bir soru sorulmakta, ardından bu soruya açık ve anlaşılır bir cevap verilmektedir. Daha sonra konunun daha iyi kavranmasını sağlamak üzere farklı sorular sorulmakta ve bu sorular da yine sade bir üslupla cevaplanmaktadır. Dolayısıyla Enbârî’nin söz konusu eserinde sade bir dil kullanarak öğretici bir yöntem benimsediği söylenebilir. Ayrıca müellifin bu yöntemi dil öğretiminde kolaylık sağlaması ve sistematik bir öğrenme süreci sunması açısından faydalı olarak değerlendirilebilir. Enbârî, eserinde bazen ele aldığı konunun tanımına, bazen bir kelimenin i‘rabına etki eden âmile, bazen de ihtilaflı bir meseleye dair sorular sorup bunları cevaplamıştır. Doküman incelemesi ve literatür taraması yöntemiyle yürütülen bu çalışmada, müellifin söz konusu eserinde uyguladığı yöntem ayrıntılı biçimde analiz edilmiştir. Bu bağlamda çalışmada, öncelikle Enbârî ve Esrâru’l-Arabiyye adlı eseri hakkında kısaca bilgi verilmiş, ardından söz konusu eserinde uyguladığı soru-cevap yöntemi ayrıntılı bir şekilde ele alınmıştır. Böylece bu çalışma, hem Enbârî’nin adı geçen eserinde benimsediği yöntemi hem de eserin Arap diline olan katkısını ortaya koymayı amaçlamaktadır.
In this study, the methodology of Anbārī (d. 577/1181) in his work Esrāru al-Arabiyya is discussed. The distinctive aspect of the work is that the issues related to Arabic grammar are systematically presented in a question-and-answer method. In fact, the author first asked and answered questions to explain the basic concepts of the subject he dealt with, then asked different questions to ensure a better understanding of the subject, and answered these questions in a simple and understandable way. Therefore, it can be said that al-Anbārī used an instructive method in his work by using simple and plain language. It is also possible to say that this method of the author has benefits such as ease in language teaching and systematic learning. In this work, the author sometimes gave a definition of the subject he dealt with, in some cases, the factor affecting the i'rab of the word he dealt with, and sometimes he asked and answered a question about a controversial issue. In this study, which was carried out in the form of document analysis and literature review, the method applied by the author in this work was examined in detail. Accordingly, the study first introduces Anbārī and his work Asrāru’l-Arabiyya, and then offers a detailed examination of the question-and-answer methodology he adopts. Thus, this study aims to reveal both the method applied by al-Anbārī in his work Esrāru al-Arabiyya and its contribution to the Arabic language.
Arabic Language and Rhetoric Nahw al-Anbārī Asrāru al-Arabiyya The Question and Answer Method
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Arabic Language, Literature and Culture |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 25, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | July 10, 2025 |
| Acceptance Date | September 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 40 |
Dicle University
Journal of Social Sciences Institute (DUSBED)