Ibn Sina had no fiqh book. But it doesn’t mean that he had no idea about fiqh. We can see his ideas about fiqh in the end of his book Shifa. In the last three chapters he deald with the purposes of some divine rules. He giave examples about worships, family law, law of obligations, criminal law and administration law. So his relation with fiqh was about makasıd. Also what Ibn Sina said in these chapters was one of the first examples of makasıd literature. On the other hand we try to compare his ideas with early Hanefite literature
İbn Sînâ’nın fıkıh ilminde bir eseri yoktur. Bununla birlikte fıkıh ilminin bazı konuları hakkındaki görüşlerini Şifâ adlı eserinin İlahiyyât bölümünde bulmak mümkündür. İbn Sînâ burada, birey ve toplum hayatının düzeni için hangi kanunların niçin yasalaşması gerektiği üzerinde durmaktadır. İbadet hayatından aile hayatına, borçlar hukukundan ceza hukukuna kadar birçok alanda bazı kuralları örnek vermektedir ve bunların hangi amaçla yasalaşması gerektiğinden bahsetmektedir. Bu bakımdan İbn Sînâ’nın fıkhi görüşleri, şeriatın hikmet boyutuna dair açıklamalardan ibarettir. Ayrıca İbn Sînâ’nın bu görüşleri, İslam hukukunda makasıd edebiyatının da ilk örneklerinden sayılabilir
Other ID | JA99YS35KU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Submission Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 50 Issue: 1 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).