Nizâmiye madrasas has made great
contributions to the advancement of the Islamic world in knowledge until they
were deleted from the stage of history from when they were established. In
addition to great support in the knowledge, the goal of defending the Sunni
Müslim World from the point of doctrine always caried on shoulders. This was
perhaps the most important function of these schools.
Before passing on Muhaddis, the
history, purpose and importance of the madrasas is briefly mentioned. It is
known that the mudarris of the Madrasas are composed of lecturers who are
prominent in the direction of fiqh. However, according to the fact that fiqh
could not be done without the hadith, the muhaddith taught in the Madrasas.
Muhaddiths and students of a school that has been teaching for centuries is
researched and their activities is mentioned. According to the findings, the
number of muhadith is 7 and the student is 11. It is noteworthy that the number
of muhadith of the madrasa who conducts about 4 centuries of activity is so
small.
Nizâmiye medreseleri kurulduğu günden
tarih sahnesinden silindiği güne kadar İslâm dünyasının ilim konusunda
ilerlemesine büyük katkılar sunmuştur. İlme verdiği büyük desteklerin yanısıra
Sünnî Müslüman dünyanın akîde noktasında savunulması bilincini her zaman
omuzlarında taşımıştır. Nitekim bu medreselerin belki de en önemli işlevinin bu
yönde olduğunu söylemek mümkündür.
Makalede incelemeye çalışacağımız
muhaddislerle ilgili bilgi verilmeden önce Nizâmiye medresesinin tarihi, amacı
ve öneminden kısaca bahsedilmiştir. Medreselerin müderrislerinin genellikle
fıkhî yönü ağır basan âlimlerden teşekkül ettiği bilinmekle birlikte Nizâmiye
medresesinde hadis âlimleri de ders vermişlerdir. Yüzyıllarca eğitim veren bir
kurumun muhaddis hocaları ile talebeleri merak edilip araştırılmış ve
faaliyetlerinden bahsedilmiştir. Tespit edilebildiğine göre kurulduğu günden
tarih sahnesinden çekildiği güne kadar (11-15. yy.) tüm Nizâmiye medreselerinde
hadis eğitim faaliyetinde bulunan hocası 7, talebe ise 11’dir. Yaklaşık 4 asır
faaliyet yürüten bir medresenin muhaddis sayısının bu kadar az olması dikkat
çekicidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 6, 2017 |
Submission Date | May 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 53 Issue: 4 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).