The
progress achieved by Muslims in Islamic sciences is closely related to the
Arabic-Persian-Turkic cultural pool. The Turkish school among them that could
strike a good balance between dogmas and mind continue to be researched from
many perspectives today as well. There is not enough research yet on the
education system of the Khanete of Kokand, which is the subject of our study.
Therefore, it remains as a subject that is still unknown for the Turkic world.
For this reason, this study examines the history of the Khanete of Kokand, and
its education system, the place of education in its administrative structure,
the analysis of the domestic education system by the Czarist Russian
scientists. This study analyses the suggestion, in light of the information
obtained in this framework, that the Khanete has an established education
system.
Müslüman toplumunun İslâmî ilimler konusunda bazı ilerlemeleri
yakalaması Arap-Fars-Türk kültür havzalarıyla yakından ilişkilidir. Bunlardan
özellikle nass ile akıl dengesini iyi ayarlayabilen Türk ekolü, günümüzde
birçok açıdan araştırılmaya devam edilmektedir. Makalemizde bu ekolün Türkistan
kolu Hokand Hanlığı üzerinden ele alınmaya çalışılacaktır. Araştırmamıza konu
olan Hokand Hanlığı’nın eğitim sistemi henüz yeteri kadar araştırılmamıştır. Bu
sebeple de, Türk dünyası için henüz meçhul bir konu olarak kalmaya devam
etmektedir. Bu nedenle makalede Hokand Hanlığı’nın tarihçesi, Hanlığın eğitim
sistemi ve idarî yapısı içerisinde eğitimin yeri, Çarlık Rusyası bilim adamları
tarafından yerli eğitim sisteminin analiz edilişi gibi konular üzerinde
durulmuştur. Bu çerçevede elde edilen bilgiler doğrultusunda, Hanlığın oturmuş
bir eğitim sistemine sahip olduğu temel tezi işlenmeye çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2018 |
Submission Date | February 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 54 Issue: 3 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).