Research Article
BibTex RIS Cite

RELIGIOUS SERVICES FOR CHILDREN UNDER INSTITUTIONAL CARE: PRACTICES, METHODS, AND RECOMMENDATIONS

Year 2019, Volume: 55 Issue: 1, 121 - 153, 15.03.2019

Abstract

This study is a fi eld research aimed at evaluating the religious services provided by the Presidency of Religious Affairs to children under institutional care as part of the public policies on the child protection system in Turkey. Problems arising out of accommodational, nutritional, clothing, health, and psychological reasons, services, and solutions relating to them provided by the Ministry of Family and Social Policies are not included in this study as they are beyond the scope of this research. What is to be emphasized here is the adequacy of religious services for children cared for in institutions: whether their needs are met, the people providing these services, the qualities of those who provide these services, and the problems related to  eligious services offered to children under institutional care.

References

  • Barış, İsmail. “Toplumun Himayeye Muhtaç Kesimlerine Yönelik Hizmetler”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri (Ankara 12-16 Ekim 2009), 2: 29-49. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Baydar, Mustafa. “Hz. Peygamber Sünnetinde Terbiye”. İslâm’da İnsan Modeli ve Hz. Peygamber Örneği. Komisyon. 172. Ankara: TDV Yayınları, 1995.
  • Bedük, Ahmet Ergün. “Sokakta Yaşayan, Çalışan Ve Risk Altındaki Çocuklar”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri 2 (Ankara 12-16 Ekim 2009): 85-91. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Cılga, İbrahim. Korunmaya Muhtaç Gençlerin Sorunları. Ankara: T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Gençlik Hizmetleri Daire Başkanlığı Yayınları, 1989.
  • Cihangir Çankaya, Zeynep. Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2011.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “DİB 633 sayılı Kuruluş Kanunu”, erişim:8 Şubat 2017, http://www.mevzuat.gov.tr.1.5.633.pdf.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı Arasında İşbirliği Protokolü”, erişim: 8 Şubat 2017, http://www.diyanet.gov.tr/turkish/dinhizmetleriweb/irsat/pdf/protokoller /aile_s_p_bakanliği.pdf.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İşleri Başkanlığı Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2015 Yılı Faaliyet Raporu”, Ankara: TDV Yayınları, 2016.
  • Doddington, Christine; Hilton, Mary. Child-Centred Education: Reviving The Creative Tradition. London: Sage Publications, 2007.
  • Dökmen, Üstün. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2002.
  • Er Sabuncuoğlu, Melek. “Kurum Bakımı Altındaki Çocukların Psikolojik Özellikleri ve İletişim.” Sosyal Hizmet Kurumlarında Din Hizmetleri Rehberi. Ed. Martı, Huriye, 30-39. Ankara: DİB Yayınları, 2015.
  • Işıl Bulut, Fatma - Özdemir, Uğur. “Yetiştirme Yurtları ve Gençlik Liderliği.” Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Sosyal Hizmetler Dergisi 1/7 (1998): 47-68.
  • Joseph, Stephen - Murphy, David. “Person-Centered Theory Encountering Mainstream Psychology: Building Bridges and Looking to the Future Self-Determination Theory”. Interdisciplinary Handbook of the Person-Centered Approach Research and Theory. Ed. Jeffrey H. D. Cornelius-White ve dğr. (New York: Springer, 2013), 213-227.
  • Johnson, Deborah J. ve dğr., “Vulnerable Childhood in a Global Context: Embracing the Sacred Trust”. Vulnerable Children Global Challenges in Education, Health, Well-Being, and Child Right. Ed. Deborah J. Johnson-DeBrenna LaFa Agbényiga- Robert K. Hitchcock. 1-10. New York: Springer, 2013.
  • Ok, Üzeyir. “Dinî Danışmanlık: Tanım ve Uygulama.” Sosyal Hizmet Kurumlarında Din Hizmetleri Rehberi. Ed. Huriye Martı, 7-26. Ankara: DİB Yayınları, 2015.
  • O’shea, Micheal Vincent. Social Development and Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1909.
  • Özbaydar, Sabri. “Bebeklikte Uyandırılan Güvensizliğin Uzak ve Yakın Etkileri”. Aile ve Çocuk Dergisi 6 (1987): 27.
  • Seyyar, Ali. “Toplumun Himayeye Muhtaç Kesimleri ve Diyanet”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri (Ankara 12-16 Ekim 2009). 2: 67-83. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Seyyar, Ali - Özdemir, Saadettin. “AB Sürecinde Türkiye’de Dinî Sosyal Hizmetlerin Önemi Türkiye-Almanya Örneği”. I. Din Hizmetleri Sempozyumu (3-4 Kasım 2007). Ed. Mehmet Bulut, 2: 506-523. Ankara: DİB Yayınları, 2008.
  • Sheldon, Kennon. “Person-Centered Approaches and Personal Goals: Exploring the Links”. Interdisciplinary Handbook of the Person-Centered Approach Research and Theory. Ed. Jeffrey H. D. Cornelius-White ve dğr. 227-245. New York: Springer, 2013.
  • Yılmaz, Macid. “Korunmaya Muhtaç Gençlere Yönelik Manevi Destek Çalışmalarında Fırsatlar ve Zorluklar”. I. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi (İstanbul, 7-10 Nisan 2016). Ed. Ali Ayten, Mustafa Koç, Nuri Tınaz. 2:169-186. İstanbul: DEM Yayınları, 2016.

KURUM BAKIMI ALTINDAKİ ÇOCUKLARA YÖNELİK DİN HİZMETLERİ - UYGULAMALAR - YÖNTEM VE ÖNERİLER

Year 2019, Volume: 55 Issue: 1, 121 - 153, 15.03.2019

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de çocuk koruma sistemine yönelik kamu politikalarının bir gereği olarak kurum bakımı altına alınarak himaye edilen çocuklara Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından sunulan din hizmetlerini değerlendirmeyi hedefl eyen bir alan araştırmasıdır. Bu araştırmada konumuz dışında kaldığı için barınma, beslenme, giyim, sağlık, psikolojik nedenlerden kaynaklanan problemlere- Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından bu bağlamda verilen hizmetlere ve çözüm yollarıyla ilgili konulara değinilmeyecektir. Burada üzerinde durulacak husus, kurumlarda barınmakta olan çocuklara yönelik din hizmetlerinin yeterliliği, ihtiyacı karşılayıp karşılamadığı, bu hizmetin kimler tarafından karşılandığı ve hizmet sunanların niteliği veya kurum bakımı altındaki çocuklara sunulan din hizmetlerinin problemlerinin ne olduğudur.

References

  • Barış, İsmail. “Toplumun Himayeye Muhtaç Kesimlerine Yönelik Hizmetler”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri (Ankara 12-16 Ekim 2009), 2: 29-49. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Baydar, Mustafa. “Hz. Peygamber Sünnetinde Terbiye”. İslâm’da İnsan Modeli ve Hz. Peygamber Örneği. Komisyon. 172. Ankara: TDV Yayınları, 1995.
  • Bedük, Ahmet Ergün. “Sokakta Yaşayan, Çalışan Ve Risk Altındaki Çocuklar”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri 2 (Ankara 12-16 Ekim 2009): 85-91. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Cılga, İbrahim. Korunmaya Muhtaç Gençlerin Sorunları. Ankara: T.C. Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü Gençlik Hizmetleri Daire Başkanlığı Yayınları, 1989.
  • Cihangir Çankaya, Zeynep. Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2011.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “DİB 633 sayılı Kuruluş Kanunu”, erişim:8 Şubat 2017, http://www.mevzuat.gov.tr.1.5.633.pdf.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı Arasında İşbirliği Protokolü”, erişim: 8 Şubat 2017, http://www.diyanet.gov.tr/turkish/dinhizmetleriweb/irsat/pdf/protokoller /aile_s_p_bakanliği.pdf.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. “Diyanet İşleri Başkanlığı Din Hizmetleri Genel Müdürlüğü 2015 Yılı Faaliyet Raporu”, Ankara: TDV Yayınları, 2016.
  • Doddington, Christine; Hilton, Mary. Child-Centred Education: Reviving The Creative Tradition. London: Sage Publications, 2007.
  • Dökmen, Üstün. İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2002.
  • Er Sabuncuoğlu, Melek. “Kurum Bakımı Altındaki Çocukların Psikolojik Özellikleri ve İletişim.” Sosyal Hizmet Kurumlarında Din Hizmetleri Rehberi. Ed. Martı, Huriye, 30-39. Ankara: DİB Yayınları, 2015.
  • Işıl Bulut, Fatma - Özdemir, Uğur. “Yetiştirme Yurtları ve Gençlik Liderliği.” Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Sosyal Hizmetler Dergisi 1/7 (1998): 47-68.
  • Joseph, Stephen - Murphy, David. “Person-Centered Theory Encountering Mainstream Psychology: Building Bridges and Looking to the Future Self-Determination Theory”. Interdisciplinary Handbook of the Person-Centered Approach Research and Theory. Ed. Jeffrey H. D. Cornelius-White ve dğr. (New York: Springer, 2013), 213-227.
  • Johnson, Deborah J. ve dğr., “Vulnerable Childhood in a Global Context: Embracing the Sacred Trust”. Vulnerable Children Global Challenges in Education, Health, Well-Being, and Child Right. Ed. Deborah J. Johnson-DeBrenna LaFa Agbényiga- Robert K. Hitchcock. 1-10. New York: Springer, 2013.
  • Ok, Üzeyir. “Dinî Danışmanlık: Tanım ve Uygulama.” Sosyal Hizmet Kurumlarında Din Hizmetleri Rehberi. Ed. Huriye Martı, 7-26. Ankara: DİB Yayınları, 2015.
  • O’shea, Micheal Vincent. Social Development and Education. Boston: Houghton Mifflin Company, 1909.
  • Özbaydar, Sabri. “Bebeklikte Uyandırılan Güvensizliğin Uzak ve Yakın Etkileri”. Aile ve Çocuk Dergisi 6 (1987): 27.
  • Seyyar, Ali. “Toplumun Himayeye Muhtaç Kesimleri ve Diyanet”. IV. Din Şûrası Tebliğ ve Müzakereleri (Ankara 12-16 Ekim 2009). 2: 67-83. Ankara: DİB Yayınları, 2010.
  • Seyyar, Ali - Özdemir, Saadettin. “AB Sürecinde Türkiye’de Dinî Sosyal Hizmetlerin Önemi Türkiye-Almanya Örneği”. I. Din Hizmetleri Sempozyumu (3-4 Kasım 2007). Ed. Mehmet Bulut, 2: 506-523. Ankara: DİB Yayınları, 2008.
  • Sheldon, Kennon. “Person-Centered Approaches and Personal Goals: Exploring the Links”. Interdisciplinary Handbook of the Person-Centered Approach Research and Theory. Ed. Jeffrey H. D. Cornelius-White ve dğr. 227-245. New York: Springer, 2013.
  • Yılmaz, Macid. “Korunmaya Muhtaç Gençlere Yönelik Manevi Destek Çalışmalarında Fırsatlar ve Zorluklar”. I. Uluslararası Manevi Danışmanlık ve Rehberlik Kongresi (İstanbul, 7-10 Nisan 2016). Ed. Ali Ayten, Mustafa Koç, Nuri Tınaz. 2:169-186. İstanbul: DEM Yayınları, 2016.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Koç Kanca

Publication Date March 15, 2019
Submission Date January 15, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 55 Issue: 1

Cite

ISNAD Koç Kanca, Hatice. “KURUM BAKIMI ALTINDAKİ ÇOCUKLARA YÖNELİK DİN HİZMETLERİ - UYGULAMALAR - YÖNTEM VE ÖNERİLER”. Diyanet İlmi Dergi 55/1 (March 2019), 121-153. https://doi.org/10.61304/did.544706.