Günümüzde bazı kesimler tarafından İstanbul’un yeniden fethi gündeme getirilmektedir. Bunu DEAŞ gibi radikal selefî akımlar dillendirdiği gibi hem Arap dünyasında hem de ülkemizde bu kanaati taşıyan çevreler bulunmaktadır. Söz konusu çevreler tarafından delil gösterilen rivayet, Kütüb-i Tis‘a içerisinde sadece Müslim’de (ö. 261/875) yer alan Dâbık rivayetidir. Kaynaklarımızda “A‘mâk” ve “Kostantiniye Hadisi” olarak da adlandırılan rivayet, sened bakımından muttasıl olup diğer şartlarla beraber sahih derecesine ulaşmış âhâd bir hadistir. İlk dönem klasik şerhlerde rivayette geçen Kostantiniye, Rum şehirlerinin büyüklerinden biri şeklinde genel ifadelerle açıklanmış, bu şehrin kıyamet öncesinde fethedileceğinden söz edilmiş, ancak İstanbul olarak ifade edilmemiştir. İstanbul’un fethi öncesi ve sonrasında İstanbul olarak yorumlanan Kostantiniye, modern dönem şerhlerde de İstanbul olarak anlaşılmış, farklı olarak Fatih Sultan Mehmed’in gerçekleştirdiği fetih kabul edilmekle birlikte, İstanbul’un kıyamet öncesinde bir kez daha fethedileceği üzerinde durulmuştur. Kanaatimizce konuya bütüncül bir şekilde yaklaşıldığında ve ilgili diğer rivayetler de göz önünde bulundurulduğunda Dâbık rivayetinden hareketle rivayette geçen Kostantiniye’yi İstanbul olarak anlamak ve bu şehrin kıyamet öncesinde bir kez daha fethedileceği şeklinde bir yorum çıkarmak zor görünmektedir.
Nowadays, the notion of a re-conquest of Istanbul has been brought to the fore by certain groups. While radical Salafi movements such as Daesh/ISIS have propagated this idea, there are also circles in both the Arab world and Türkiye who hold this belief. The narration cited as evidence by such groups is the Dābiq narration, which appears only in the Ṣaḥīḥ of Muslim (d. 261/875) among the Kutub al-Tisʿa. Referred to in our sources as the “Ḥadīth of Āmāq” or the “Ḥadīth of Kostantiniyya” this narration belongs to the fitan and malāḥim literature. From the perspective of its chain of transmission, the report is muttaṣil (uninterrupted) and, together with the other conditions, it reaches the status of a ṣaḥīḥ āḥād ḥadīth (a sound singular narration). In early classical commentaries, the term Kostantiniyya mentioned in the narration is generally interpreted in broad terms as one of the major cities of the Byzantine lands; it was noted that this city would be conquered before the Day of Judgment, but it was not explicitly identifies Istanbul. The term Kostantiniyya, which began to be interpreted as Istanbul both before and after the conquest of the city, has also been understood as Istanbul in modern commentaries. Unlike the earlier interpretations, however, modern commentaries tend to emphasise that while the conquest carried out by Fatih Sultan Mehmed is acknowledged, the city will be conquered once again before the Day of Judgment. In our view, when the matter is approached holistically and other relevant narrations are taken into consideration, it appears difficult to interpret Kostantiniyya in the Dābiq narration specifically as Istanbul and to conclude from it that the city will be conquered once more before the Day of Judgment.
Hadith Dābiq Āmāq Constantinople Istanbul Day of Judgment al-Masih al-Dajjal al-Malhama al-Kubra
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | December 25, 2024 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 61 Issue: 3 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).