Peygamberler nübüvvet görevleri gereği tebliğ, sıdk, emânet ve fetânet özelliklerinin yanı sıra ismet sıfatı ile de vasıflandırılmış ve bu son nitelikle dini insanlara ulaştırma konusunda her türlü hatadan korunmuşlardır. Allah Resûlü’nün (s.a.s.) sözü edilen niteliği haiz oluşu inanç esasları arasında zikredilmiş ve dolayısıyla şeytanın ona musallat olamayacağı belirtilmiştir. Kur’ân-ı Kerîm, Hz. Peygamber’in ilgili vasfına vurgu yaparak bu yöndeki ithamlara yanıt vermiş, Hz. Peygamber de “Sizden hiç kimse yoktur ki onun meleklerden ve cinden yoldaşı olmasın.” buyurmuş, bunun üzerine sahâbe, “Senin de mi ey Allah’ın Resûlü?” diye sorunca, وأنا إلا أن الله أعانني عليه فأسلم cevabını vermiştir. Ancak söz konusu beyanda yer alan “ أسلم ” kelimesinin, Resûl-i Ekrem tarafından mercii belirtilmeksizin dile getirilmesi sebebiyle i‘râbının hem fethalı hem de zammeli haliyle kayıt altına alınması sözü edilen fiilin farklı anlamlar kazanmasına neden olmuştur. İnceleme konumuzu teşkil eden mezkûr haber bazı konu ve lafız farklılıklarıyla birçok kaynakta tahrîc edilmesine rağmen bu çalışmada Kütüb-i Tis‘a’da bulunan “Her insanın bir karîn’i vardır” rivayetleri, metinlerinde zikredilen “ أسلم ” kelimesinin “fetha” ve “zamme” ile okunuşlarına göre gruplandırılarak sened ve her iki i‘râba göre kazandığı anlam itibarıyla da metin tahliline tabi tutulmuştur.
Prophets were characterised with the attributes of ismaat in addition to the attributes of notification, sincerity, emânet and fathânet as a requirement of their prophetic duties, and with this last attribute, they were protected from all kinds of mistakes in conveying the religion to people. The fact that the Messenger of Allaah possessed the aforementioned qualities was mentioned among the principles of belief, and therefore it was stated that Satan could not possess him. The Holy Qur’an responded to these accusations by emphasising the Prophet’s relevant qualities, and the Prophet said, ‘There is no one among you who does not have a companion from angels and jinn.’ When the Companions asked, ‘Is it you too, O Messenger of Allah?’, he replied, ‘ .’وأنا إلا أن الله أعانني عليه فأسلم However, since the word ‘ أسلم ’ in the statement in question was uttered by the Messenger of Allah without specifying the authority, its i’rāb was recorded both with “fatha” and “zamma”, which caused the word in question to acquire different meanings. Although the aforementioned news, which constitutes the subject of our study, has been narrated in many sources with some differences in subject matter and wording, in this study, the narrations of ‘Every human being has a karīn in the Qutub al-Tis‘a have been grouped according to the pronunciation of the word ‘ أسلم ’ with “fatha” and “zamma” in their texts and have been subjected to textual analysis in terms of the sened and the meaning it gains according to both i‘rāb.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | May 31, 2025 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 61 Issue: 3 |
Diyanet İlmi Dergi is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).