BibTex RIS Cite

Ideology of Language in Children Literature: A Narratological Approach

Year 2013, Volume: 12 Issue: 12, 191 - 213, 01.06.2013

Abstract

Children literature in the world has always been under the strong influence of power exerted by some disciplines such as education, religion, politics and etc. However, ideology has never been regarded as a system of belief which is assumed as avoidable but a must and even sine qua non product of belief system in social life. Then a narrative without an ideology is unthinkable. Accordingly, narratology is functional in decoding those codes in children literature. Thus, this article discusses how language in children literature is fictionalized by particularly focusing on ideology, child reader, children literature, intratextual and extratextual dynamics

References

  • BAKHTIN, M. M. (1981), The Dialogic Imagination-Four Essays by M.M. Bakhtin. (Çev. Carly EMERSON, Michael HOLQUIST) Austin, The University of Texas, 1981. (İlk yayın Rus dili, 1975).
  • BARTHES, Roland (2001), “The Death of the Author.” In The Norton Anthology Theory and Criticism. (Ed.Vincent B. LEITCH) USA, W.W. Norton & Com.
  • BARTHES, Roland (2007), Yazı Üzerine Çeşitlemeler Metnin Hazzı, (Çev. Şule DEMİRKOL) Istanbul, YKY.
  • BLACKMAN, Malorie (2001), Noughts and Crosses, Great Britain, A Random House Group Company.
  • CHATMAN, Seymour (1978), Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca, NY, Cornell University Press.
  • CROMPTON, Richmal (1930), William the Bad, London, Newnes.
  • DEMİR, Yavuz (1995), İlk Dönem Hikâyelerinde Anlatıcılar Tipolojisi, Ankara, Akçağ Yayınları.
  • DERRIDA, Jacques (2001), “Dissemination/Plato’s Pharmacy.” The Norton Anthology Theory and Criticism. (Ed.Vincent B. LEITCH) USA, W.W. Norton & Com.
  • EAGLETON, Terry (2000), Edebiyat Kuramı: Giriş, (Çev. Tuncay BİRKAN) Ankara, Ayrıntı Yayınları.
  • EKİZ, Tevfik (2007), “Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı?” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, sayı 47, 2 ss. 119-127.
  • GENETTE, Gerard (2005), “Anlatı Türleri ve Anlatıcının İşlevleri”, (Çev. Mehmet/Sema RİFAT) Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, sayı: 87, s.129.
  • GOLDEN, Joanne M. (1990), The Narrative Symbol in Childhood Literature, New York, Mouton de Gruyter.
  • HOLLINDALE, Peter (1992), Ideology: Literature For Children Contemporary Criticism, (Ed. Peter HUNT) NewYork, Routledge.
  • KAZANCI, Metin. “Althusser, İdeoloji ve İdeolojiyle İlgili Son Söz”, İstanbul Üniversitesi

Çocuk Edebiyatında Dilin İdeolojisi: Anlatı Bilimsel Yaklaşım

Year 2013, Volume: 12 Issue: 12, 191 - 213, 01.06.2013

Abstract

Çocuk edebiyatı yüzyıllardır eğitim, din ve politik öğretiler arasında tüm dünyada bir güç çekişmesine maruz kalmaktadır. İdeoloji, istenmeyen veya toplumsal yapı içinde kaçınılması gereken veya gereksiz görülen değil aksine olması zorunlu olan hatta sine qua non (olmazsa olmaz) nitelikteki inançlar sisteminin bir ürünü olarak sosyal yaşamda yerini alır. Dolayısıyla, ideolojisi olmayan bir anlatı düşünülemez. Çocuk edebiyatının ideolojik söylemlerle kurgulanması dil ile yakından ilişkilidir. Dildeki ideolojik kodların çözümlenmesinde ise anlatı bilim kuramı işlevseldir. Bu makale öncelikle anlatı bilim kuramını temel alarak dilde ideolojinin ne şekilde kurgulandığını özellikle ideolojinin dil, çocuk okur, çocuk edebiyatı, metin-içi ve metin dışı dinamikler bağlamında tartışılmasını amaçlamaktadır

References

  • BAKHTIN, M. M. (1981), The Dialogic Imagination-Four Essays by M.M. Bakhtin. (Çev. Carly EMERSON, Michael HOLQUIST) Austin, The University of Texas, 1981. (İlk yayın Rus dili, 1975).
  • BARTHES, Roland (2001), “The Death of the Author.” In The Norton Anthology Theory and Criticism. (Ed.Vincent B. LEITCH) USA, W.W. Norton & Com.
  • BARTHES, Roland (2007), Yazı Üzerine Çeşitlemeler Metnin Hazzı, (Çev. Şule DEMİRKOL) Istanbul, YKY.
  • BLACKMAN, Malorie (2001), Noughts and Crosses, Great Britain, A Random House Group Company.
  • CHATMAN, Seymour (1978), Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca, NY, Cornell University Press.
  • CROMPTON, Richmal (1930), William the Bad, London, Newnes.
  • DEMİR, Yavuz (1995), İlk Dönem Hikâyelerinde Anlatıcılar Tipolojisi, Ankara, Akçağ Yayınları.
  • DERRIDA, Jacques (2001), “Dissemination/Plato’s Pharmacy.” The Norton Anthology Theory and Criticism. (Ed.Vincent B. LEITCH) USA, W.W. Norton & Com.
  • EAGLETON, Terry (2000), Edebiyat Kuramı: Giriş, (Çev. Tuncay BİRKAN) Ankara, Ayrıntı Yayınları.
  • EKİZ, Tevfik (2007), “Alımlama Estetiği mi Metinlerarasılık mı?” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, sayı 47, 2 ss. 119-127.
  • GENETTE, Gerard (2005), “Anlatı Türleri ve Anlatıcının İşlevleri”, (Çev. Mehmet/Sema RİFAT) Kitap-lık, Aylık Edebiyat Dergisi, sayı: 87, s.129.
  • GOLDEN, Joanne M. (1990), The Narrative Symbol in Childhood Literature, New York, Mouton de Gruyter.
  • HOLLINDALE, Peter (1992), Ideology: Literature For Children Contemporary Criticism, (Ed. Peter HUNT) NewYork, Routledge.
  • KAZANCI, Metin. “Althusser, İdeoloji ve İdeolojiyle İlgili Son Söz”, İstanbul Üniversitesi
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dilek Tüfekçi Can This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 12

Cite

APA Can, D. T. (2013). Çocuk Edebiyatında Dilin İdeolojisi: Anlatı Bilimsel Yaklaşım. Dil Araştırmaları, 12(12), 191-213.