Research Article
BibTex RIS Cite

“Mahsur” Kavramı Merkezinde Kurmacanın Gizemleri: To Whom It May Concern

Year 2024, , 184 - 195, 21.03.2024
https://doi.org/10.30767/diledeara.1407235

Abstract

Makale, “stranded / mahsur” kavramı merkezinde Raymond Federman’nin To Whom It May Concern adlı romanını yeni baştan yorumlamayı ve kavramın kurmacanın doğası ile yakın ilişkisini ortaya çıkarmayı amaçlar. To Whom It May Concern’de Federman, postmodern ve yenilikçi kurgu yaklaşımlarını ustaca kullanarak “mahsur” kavramıyla kurmacanın gizemlerine farklı bir kapı aralar. “Mahsur”, genellikle öngörülemeyen koşullar nedeniyle birisinin veya bir şeyin zor ya da çaresiz bir durumda bir şekilde izole edilerek saplanıp kaldığını ve ilerleyemediğini ima eder. Bazı romanlarda karakterler, olay, zaman ve mekân, kurmacanın oluşum sürecinde metaforik anlamda “mahsur kalmış” ve/ya “bırakılmış” bir durum sergileyebilir. Federman ise bu terimi sadece bu bağlamda kullanmaz aynı zamanda kurmacanın içini dışı ile ilişkilendirerek kurmacayı kendine yönelik dolaylı yansıtıcı bir tarza döndürür. Mahsur kalışı, sadece kurgu içinde geçmişe, bir mekâna, bir zamana, kurgu karakterine, kurgu hikayesine değil aynı zamanda kurgu dışında yazarın yazma sürecine, yazarken kendi hayatına ve hatta okura, okurun kurmacayı okuma sürecine yönelik bir anlamda kullanır ve bunu da kurmacaya bizzat taşır. Mahsur durum, yazarın bir kaderidir, tek bir insanın yani yazarın kurmaca içine farklı boyutlarda dağılma/dağılamama problemini yansıtır ve yazma sürecinin sıkıntılarıyla ilişkilendirilir. Özetle, Federman “mahsur” kavramına çok yönlü anlam kazandırarak kurmacanın bir mahsur kalış yaratımı olduğuna kendi tarzıyla güçlü bir göndermede bulunur.

Thanks

Teşekkür ediyor kolaylıklar diliyorum.

References

  • Kaynakça Baldick, C. (2001). The Concise Oxford Dictionary Literary Terms. New York: Oxford University Press.
  • Botez, C. (2013). “Post-Holocaust Interactions: Means of Defamiliarising Reality in Raymond Federman’s the Voice in the Closet”. Interactions. Vol. 22, No 1-2, Spring/Fall, Ege University Publishing House, s. 13-30. Cornis-Pope, M. (1988). “Narrative (Dis)Articulation and the Voice in the Closet Complex in Raymond Federman’s Fictions”. Critique, Vol. 29, s. 77-93.
  • Everman, W. (1996-97). “Portraits of Federman”. Fugue (Special issue: Raymond Federman), S. 14/15, s. 100-108.
  • Federman, R. & Abadi-Nagy Z. (1988). “An Interview with Raymond Federman”. Modern Fiction Studies, C. 34, S. 2, Summer, s. 157- 170.
  • Federman, R. (1990). To Whom It May Concern: A Novel. Boulder: Fiction Collective Two.
  • Federman, R. (1992). “Federman on Federman: Lie or Die”, Autobiographie & Avant-Garde, ed. Hornung, A. & Ruhe, E. Tübingen: Narr.
  • Federman, R. (1993). Critifiction: Postmodern Essays. Albany: State University of New York Press.
  • Federman, R. (1995). The Supreme Indecision of the Writer: The 1994 Lectures in Turkiye. Ankara: Poetry Rare Books Collection.
  • Gillard, P. (2001). Cambridge Learner’s Dictionary. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hornby, A.S. (2005). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. New York: Oxford University Press. 7. bs.
  • Klinkowitz, J. (1975). Literary Disruptions, the Making of a Post-contemporary American Fiction. Urbana: University of Illinois Press.
  • Lodge, D. (1993). Art of Fiction. New York: Viking Penguin.
  • Mallarme, S. (1993). “Federman on Federman: Lie or Die”, Critifiction Postmodern Essays, ed. R. Federman. New York: State University of New York.
  • McCaffery, L. (2011). “Re-double or Nothing: Federman, Autobiography and Creative Literary Criticism”, Federman’s Fictions: Innovation, Theory and the Holocaust , ed. J. R. DiLeo. New York: State University of New York Press.
  • Nicol, B. (2009). The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction. New York: Cambridge University Press.
  • Oppermann, S. & Oppermann, M. (1996). “The Novel as Performance: The Example of Raymond Federman”. Journal of American Studies of Turkey. S. 3, s. 75-93.
  • Oppermann, S. (2012). “Raymond Federman’s To Whom It May Concern: Reading Metafiction Ecocritically”. Revista Canaria de Estudios Ingleses Ano. S. 64, s. 95-110.
  • Scholes, R. & Kellogg, R. (1988). “Hayat ve Sanat”, Roman Teorisi, ed. P. Stevick, çev. S. Kantarcıoğlu. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Shklovsky, V. (1997). “Art as Technique”, Twentieth Century Literary Theory, ed. K. M. Newton, New York: Macmillan Education. 2. bs.
  • Waugh, P. (1988). Metafiction. New York: Routledge.
Year 2024, , 184 - 195, 21.03.2024
https://doi.org/10.30767/diledeara.1407235

Abstract

References

  • Kaynakça Baldick, C. (2001). The Concise Oxford Dictionary Literary Terms. New York: Oxford University Press.
  • Botez, C. (2013). “Post-Holocaust Interactions: Means of Defamiliarising Reality in Raymond Federman’s the Voice in the Closet”. Interactions. Vol. 22, No 1-2, Spring/Fall, Ege University Publishing House, s. 13-30. Cornis-Pope, M. (1988). “Narrative (Dis)Articulation and the Voice in the Closet Complex in Raymond Federman’s Fictions”. Critique, Vol. 29, s. 77-93.
  • Everman, W. (1996-97). “Portraits of Federman”. Fugue (Special issue: Raymond Federman), S. 14/15, s. 100-108.
  • Federman, R. & Abadi-Nagy Z. (1988). “An Interview with Raymond Federman”. Modern Fiction Studies, C. 34, S. 2, Summer, s. 157- 170.
  • Federman, R. (1990). To Whom It May Concern: A Novel. Boulder: Fiction Collective Two.
  • Federman, R. (1992). “Federman on Federman: Lie or Die”, Autobiographie & Avant-Garde, ed. Hornung, A. & Ruhe, E. Tübingen: Narr.
  • Federman, R. (1993). Critifiction: Postmodern Essays. Albany: State University of New York Press.
  • Federman, R. (1995). The Supreme Indecision of the Writer: The 1994 Lectures in Turkiye. Ankara: Poetry Rare Books Collection.
  • Gillard, P. (2001). Cambridge Learner’s Dictionary. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hornby, A.S. (2005). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. New York: Oxford University Press. 7. bs.
  • Klinkowitz, J. (1975). Literary Disruptions, the Making of a Post-contemporary American Fiction. Urbana: University of Illinois Press.
  • Lodge, D. (1993). Art of Fiction. New York: Viking Penguin.
  • Mallarme, S. (1993). “Federman on Federman: Lie or Die”, Critifiction Postmodern Essays, ed. R. Federman. New York: State University of New York.
  • McCaffery, L. (2011). “Re-double or Nothing: Federman, Autobiography and Creative Literary Criticism”, Federman’s Fictions: Innovation, Theory and the Holocaust , ed. J. R. DiLeo. New York: State University of New York Press.
  • Nicol, B. (2009). The Cambridge Introduction to Postmodern Fiction. New York: Cambridge University Press.
  • Oppermann, S. & Oppermann, M. (1996). “The Novel as Performance: The Example of Raymond Federman”. Journal of American Studies of Turkey. S. 3, s. 75-93.
  • Oppermann, S. (2012). “Raymond Federman’s To Whom It May Concern: Reading Metafiction Ecocritically”. Revista Canaria de Estudios Ingleses Ano. S. 64, s. 95-110.
  • Scholes, R. & Kellogg, R. (1988). “Hayat ve Sanat”, Roman Teorisi, ed. P. Stevick, çev. S. Kantarcıoğlu. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Shklovsky, V. (1997). “Art as Technique”, Twentieth Century Literary Theory, ed. K. M. Newton, New York: Macmillan Education. 2. bs.
  • Waugh, P. (1988). Metafiction. New York: Routledge.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects British and Irish Language, Literature and Culture
Journal Section Research Article
Authors

Aytaç Ören 0000-0003-4208-548X

Publication Date March 21, 2024
Submission Date December 19, 2023
Acceptance Date February 2, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Ören, A. (2024). “Mahsur” Kavramı Merkezinde Kurmacanın Gizemleri: To Whom It May Concern. Dil Ve Edebiyat Araştırmaları(29), 184-195. https://doi.org/10.30767/diledeara.1407235

Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.