Bireyin gerek okul gerekse sosyal
yaşamında en çok kullandığı dil becerisi olan dinleme, işitilen sesleri
anlamlandırma ve bu anlamlandırma sonucunda bir tepkide bulunmadır. Okul hayatıyla birlikte dinleme becerisi sistemli
bir şekilde geliştirilmeye çalışılmaktadır. Dinlemeye yönelik verilen eğitim
öncelikle günlük iletişim odaklıyken daha sonra akademik dil ekseninde
yürütülmektedir. Dolayısıyla zorunlu eğitimin sonunda öğrenciden beklenen etkin
bir dinleyici kimliği kazanmasıdır. Ancak yapılan çalışmalar, çeşitli eğitim
kademelerinde öğrencilerin pek çok dinleme problemi yaşadığı yönündedir. Bu çalışma,
dinleme problemlerinden biri olarak nitelenen akademik dinleme becerisini
üniversite öğrencileri özelinde ele almaktadır. Üniversite eğitimine devam eden
öğrencilerin akademik dinleme becerilerindeki yeterlik düzeylerine ilişkin
algıları, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenografi yardımıyla belirlenerek
bir durum tespiti yapılması amaçlanmıştır. Verilerin toplanmasında yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, analiz sürecinde ise içerik
analizinden faydalanılmıştır. Buna göre araştırma bulguları; dikkatli dinleme
süresi, akademik dinleme engelleri, dinleme verimliliği ve akademik dinleyici
olma durumu olmak üzere dört ana başlık altında toplanmıştır. Araştırmada
farklı alanlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin akademik dinleme
becerilerinin, dinleyiciye ve konuşmacıya bağlı faktörlerin yanı sıra dinleme
ortamından da etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.
Listening, which is the language skill most commonly used by individuals in both their school and social life, is making sense of the sounds heard and giving a reaction as a result of this. With the school life, listening skill is attempted to be systematically developed. The training given for listening is primarily focused on daily communication and then conducted on the basis of academic language. Therefore, at the end of compulsory education, what is expected of the student is to acquire an identity of an effective listener. However, studies show that students have many listening problems at various levels of education. The current study deals with the academic listening skill, which is described as one of the listening problems, in the context of university students. With the assistance of phenomenography, which is one of the qualitative methods, it was attempted to determine the competency level of the university students in academic listening skills. In the collection of the data, a semi-structured interview form was used and in the analysis process, content analysis was employed. In this connection, the research findings were grouped under four main headings: attentive listening time, academic listening barriers, listening efficiency and being an academic listener. In the study, it was concluded that academic listening skills of the university students studying in different fields were influenced by the listening environment as well as the factors associated with the listener and the speaker.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTİCLES |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2019 |
Acceptance Date | September 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.