1950’li yıllarda Mavi Anadolucular (Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir
Kabaağaçlı], Sabahattin Eyüboğlu, İsmet Zeki Eyüboğlu, Azra Erhat, Vedat
Günyol, Faik Zeki İzer) “ana yurt” Anadolu’ya coğrafya temelli vatan anlayışı
etrafında baktılar. Batı medeniyetinin kaynağı olan Yunan medeniyetine (Antik
Yunan efsaneleri, mitolojisi) değer verdiler. Bodrum’u merkez alarak Gökova
Körfezi’ni denizden dolaşmaya dayanan “Mavi Yolculuk”lara çıktılar. Anadolu’yu
tüm medeniyetlerin beşiği olarak gördüler. Kendilerini antik hümanist
felsefenin mirasçıları olarak tanımladılar. Bir insanda bütün insanlığı gören
hümanizma anlayışına yöneldiler. Antik Yunan’a ait değerleri benimseyerek Anadolu’yu
kucakladılar. Halk oyunları, efsaneler, şiir, el işleri gibi kültürel ögelerin
dış etkilerden çok yüzyıllarca Anadolu topraklarında kazandıklarımızla iç içe
geçerek, birikerek meydana geldiğini savundular.
Gergedan’daki “Cumhuriyet için Hümanizma” adlı
dosyada yazan yazarlar, (Murat Belge, Ekrem
Işın, Ahmet Oktay, Enis Batur, Selim İleri) Mavi Anadolucular deyince ilk
akıllarına gelen isimler, Sabahattin Eyüboğlu ve Halikarnas Balıkçısı olduğu
için yazılarında onlar üzerinde dururlar. Murat Belge, Ekrem Işın, Ahmet Oktay
ve Enis Batur’un ciddi üslûplarına karşın Ece Ayhan’ın üslûbu alaycı ve
suçlayıcıdır. Selim İleri ise, deneme türündeki yazısında Mavi Anadolucular’ı
ve kendisini samimi bir dille eleştirir.
Adı geçen dosyada Mavi Anadolucular Cumhuriyet aydını ve ideolojisi,
Tercüme Bürosu ve Köy Enstitüleri, Osmanlı tarihine bakış ve modernleşme
bağlamında ele alınmıştır.
1950’li yıllarda Mavi Anadolucular (Halikarnas Balıkçısı [Cevat Şakir
Kabaağaçlı], Sabahattin Eyüboğlu, İsmet Zeki Eyüboğlu, Azra Erhat, Vedat
Günyol, Faik Zeki İzer) “ana yurt” Anadolu’ya coğrafya temelli vatan anlayışı
etrafında baktılar. Batı medeniyetinin kaynağı olan Yunan medeniyetine (Antik
Yunan efsaneleri, mitolojisi) değer verdiler. Bodrum’u merkez alarak Gökova
Körfezi’ni denizden dolaşmaya dayanan “Mavi Yolculuk”lara çıktılar. Anadolu’yu
tüm medeniyetlerin beşiği olarak gördüler. Kendilerini antik hümanist
felsefenin mirasçıları olarak tanımladılar. Bir insanda bütün insanlığı gören
hümanizma anlayışına yöneldiler. Antik Yunan’a ait değerleri benimseyerek Anadolu’yu
kucakladılar. Halk oyunları, efsaneler, şiir, el işleri gibi kültürel ögelerin
dış etkilerden çok yüzyıllarca Anadolu topraklarında kazandıklarımızla iç içe
geçerek, birikerek meydana geldiğini savundular.
Gergedan’daki “Cumhuriyet için Hümanizma” adlı
dosyada yazan yazarlar, (Murat Belge, Ekrem
Işın, Ahmet Oktay, Enis Batur, Selim İleri) Mavi Anadolucular deyince ilk
akıllarına gelen isimler, Sabahattin Eyüboğlu ve Halikarnas Balıkçısı olduğu
için yazılarında onlar üzerinde dururlar. Murat Belge, Ekrem Işın, Ahmet Oktay
ve Enis Batur’un ciddi üslûplarına karşın Ece Ayhan’ın üslûbu alaycı ve
suçlayıcıdır. Selim İleri ise, deneme türündeki yazısında Mavi Anadolucular’ı
ve kendisini samimi bir dille eleştirir.
Adı geçen dosyada Mavi Anadolucular Cumhuriyet aydını ve ideolojisi,
Tercüme Bürosu ve Köy Enstitüleri, Osmanlı tarihine bakış ve modernleşme
bağlamında ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTİCLES |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2018 |
Acceptance Date | February 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 17 |
Journal of Language and Literature Studies is licensed under the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-NoDerivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).