Üsküdar, XVI. yüzyılın sonu itibariyle sahip olduğu eğitim kurumları ile Osmanlı ulemasını ve devletin en
üst düzey bürokratlarını yetiştiren önemli bir şehir özelliği kazanmıştır. Bu anlamda Atik Valide Külliyesi,
Üsküdar’ın kültürel ve entelektüel hayatında oldukça önemli bir yere sahiptir. Külliyenin en önemli birimlerinden biri olan medrese, ilmî derecesi yüksek müderrislerin görev yaptığı, belirli bir ekol çerçevesinde
Osmanlı Devleti’nin idareci zümresinin yetiştiği bir kurum olma özelliği göstermektedir. Bunun yanında,
Üsküdar’ın bir kültür merkezi olarak yükselmesinde Valide-i Atik Medresesi önemli bir rol oynamış ve
Sultan III. Murad’ın da bunda önemli bir payı olmuştur. Bu dönemde Sultan’ın emriyle ilk defa halka açık
dersler düzenlenmiş ve dersiam adı altında yapılan bu toplantılarda ulema ilmî konularda tartışmalar yaparak medrese dönemin önemli bir ilim meclisi olma özelliği kazanmıştır. Bu toplantılar sonucu ortaya çıkan
eserler bu medresenin Osmanlı kültür hayatındaki en önemli yansımalarıdır. Ayrıca Nurbanu Sultan tarafından medresede okutulmak üzere bağışlanan son derece kıymetli bir kitap koleksiyonu mevcuttur. Atik
Valide Medresesi’nin ve Osmanlı kültür hayatındaki yeri ile müderrislerinin biyografilerinin incelendiği
bu çalışma, medresenin XVI. yüzyıl sonlarında İstanbul’un en parlak medreselerinden biri olduğunu göstermektedir. Ancak medrese zamanla önemini yitirerek XVII. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı
kültür hayatı üzerindeki etkilerini önemli oranda kaybetmiştir.
Bu makalenin hazırlanmasındaki teşvik ve destekleri için kıymetli hocam Prof. Dr. Bilgin Aydın'a ve kıymetli dostum Esra Muhacır'a teşekkür ederim.
Üsküdar, with its educational institutions, became an important city where the Ottoman scholars and the
bureucrats on the highest levels were trained by the end of the 16th century. In this regard, Atik Valide
Complex plays a significant role in the intellectual and cultural life of Üsküdar. Madrasa, one of the
most important components of the complex, was an institution in which highly qualified and experienced mudarrises lectured and the Ottoman Empire’s political elite is educated within the framework of
a certain school. Furthermore, the rise of Üsküdar as a cultural center was strongly affected by the Atik
Valide Madrasa and Murat III had a significant impact in this. The first open lectures were held for the
first time by the Sultan’s command during this period. In these meetings, held under the name of Dersiam, and where the scientific discussions were made, the madrasa acquired the character of being an
important assembly of the period. The treatises that emerged as a result of these meetings are the most
important reflections of this madrasa in the Ottoman cultural life. Moreover, Nurbanu Sultan donated
an extremely valuable collection of books to be used in the madrasa. This study, which examines the
place of Atik Valide Madrasa in Ottoman cultural life and studies the biographies of its mudarrises, has
demonstrated that the madrasa was one of the leading madrasas in Istanbul at the end of the 16th century. However, the madrasa gradually declined in importance, and since the second half of 17th century
it lost its influence on Ottoman cultural life to a large extent.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTİCLES |
Authors | |
Publication Date | October 21, 2022 |
Acceptance Date | September 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 26 |
Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.