The culture, language, common past and values that become evident and develop in the process of becoming a nation are the unifying elements that keep nations on the historical stage for a long time. When examining the history and content of national anthems, it is seen that they reflect the state and needs of the country and nation during the period when they were written. With globalization, the importance and value of anthems are seen as a reflection of the understanding of the nation-state, thus providing resistance against the dissolution of nations. In this study, the concepts in the national anthems of the single nation Turkish states, It was partially included in the curriculum of MEB 2005 and 2010 DKAB and which were stated as the root values in the curriculum of all culture courses in 2018 was examined in terms of respect, values, justicelove, responsibility, patriotism, benevolence.
The main research question of our study can can be posed as: "Are there any value descriptions in the words of Turkish national anthems that can be used in values education?"Unlike other studies conducted in the field, the common aspects of anthems have been revealed and the answer to the question of how root values are used in anthems has been sought. The study, which used document analysis as one of the qualitative research methods, was limited to the analysis of the anthems of Turkey, the Turkish Republic of Northern Cyprus, Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan and Turkmenistan. It is thought that the results of the study will contribute to religious education and different disciplines and will be a source for subsequent studies. As a result of the evaluation, it was determined that the values of patriotism and fondness came to the fore in all anthems, although various values were emphasized in the anthems.
Kültür, dil, ortak geçmiş ve değerler, milletleri uzun süre tarih sahnesinde tutan birleştirici unsurlardır. Millî marşlar, bu birleştirici unsurların vatandaşlara hatırlatılması ve ortak değerlerin güçlendirilmesi amacıyla yazılmıştır. Millî marşların tarihi ve içeriği incelendiğinde yazıldığı dönemde ülkenin ve milletin halini ve ihtiyaçlarını yansıttığı görülmektedir. Küreselleşmeyle birlikte marşların önemi ve değeri ulus devlet anlayışının bir yansıması olarak görüldüğü için milletlerin çözülmelerine karşı direnç sağlamaktadır. Bu çalışmada, tek millet olan Türk devletlerinin millî marşlarında yer alan kavramlar, MEB 2005 ve 2010 DKAB öğretim müfredatlarında kısmi olarak bulunan 2018 yılında tüm kültür derslerinin müfredatında kök değerler olarak belirtilen “adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik” değerleri açısından incelenmiştir.
Bu çalışmanın problem cümlesini “Türk Devletleri’nin millî marşlarının güftelerinde değerler eğitiminde kullanılabilecek ölçüde değer betimlemeleri yer almakta mıdır?” sorusu oluşturmaktadır. Alanda yapılan diğer çalışmalardan farklı olarak marşların ortak yönleri belirlenmiş, kök değerlerin marşlarda nasıl kullanıldığı sorusuna cevap aranmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizinin kullanıldığı bu çalışma bağımsız Türk Devletleri olan Türkiye, KKTC, Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan ve Türkmenistan millî marşlarının analiziyle sınırlandırılmıştır. Yapılan değerlendirme sonucunda marşlarda muhtelif değerlere vurgu yapılmakla birlikte vatanseverlik ve sevgi değerlerinin bağımsız Türk Devletleri marşlarında öne çıkan değerler olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın çıktılarının din eğitimi ve farklı disiplinlere katkı sağlayacağı, sonraki çalışmalara kaynaklık edeceği düşünülmektedir.
Din Eğitimi Değer MEB Kök Değerleri Millî Marş Bağımsız Türk Devletleri. Religious Education Value MEB Root Values Anthem Independent Turkish States
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTİCLES |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2023 |
Acceptance Date | January 6, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 27 |
Journal of Language and Literature Studies is licensed under the Creative Commons Attribution-Non-Commercial-NoDerivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).