لقد سن الإسلام القاعدة الفقهية
İslam, yiyeceklerle ilgili fıkhi kurallar getirmiş, faydalı
yiyecekleri helal, zararlı yiyecekleri ise haram kılmıştır. Şeri metinlerde eti
yenilen ve yenilmeyen hayvanların isimleri bir sıralamaya göre zikredilmiş ve
bunların özelliklerine değinilmiştir. Bunun birçok hikmeti-sebebi- vardır. Örneğin
eti yenilebilen hayvanların zikredilmesi, Allah’ın yarattığı helal nimetlere
karşı insanların minnet duymalarını sağlayacaktır.
Bazı ayetlerde ise eti yenilemeyen hayvanlardan bahsedilmektedir.
Araştırmamız, ayetlerde eti yenilemeyen hayvanların zikredilmesindeki
sıralamanın hikmeti ve haram kılınmasındaki şeri gayeleri açıklamayı
amaçlamaktadır.
Bu araştırma tümevarım ve (tahlili) analitik yöntemlere
dayanmaktadır. Araştırmada ulaşılan en önemli sonuçlardan bazıları şunlardır;
Allah cc. Tüm dinlerde zorunlu haller dışında eti yenilemeyen hayvanları dört
gurupla sınırlandırmış ve haram olma derecesine göre en hafifinden en şiddetlisine
doğru bir sıralamayla bahsetmiştir. Yani Ayette yenilmesi yasaklanan leş, kan,
domuz ve Allah’tan başkası adına kesilen hayvanlar, haramlık dercesine göre en
hafifinden en şiddetlisine doğru bir sıralamayla zikredilmiştir. Böylece islam,
insanlar için birçok gayeyi gerçekleştirmeyi amaçlamıştır. Bunların başında din,
can, akıl, nesil ve mal gibi beş temel unsurun muhafazası gelmektedir. Araştırmada
ulaşılan diğer bir sonuçta şudur: Allah cc. Bu mucizevi ayetlerde beşeriyetin
maslahatı adına Hz. peygamber döneminden kıyamete kadar ortaya çıkacak yeni
durumlar karşısında kıyas yapabilmeleri için ince, dengeli ve sabit kurallar
koymuştur.
Islam has established the jurisprudential rule in foods. It has permitted halal and healthy, but prohibited malignant and evil. Many animals have been mentioned in the texts of the Islamic Shariah, and have received substantial descriptions and multiple divisions, including what can be eaten and what is not permissible. This was done in a variety of ways including in the form of granting to humans, and describing in details what is legitimate and permissible to eat. With other (Qur’anic) texts, prohibited animals are mentioned. Hence, this research indicates the forbidden animal foods and the legitimate purpose of prohibition and what is the lesson of its arrangement when mentioned in the verse.
The study is based on the inductive and the analytical method. The researchers reached many results, the most important of which is that God Almighty restricted the prohibition in these four categories, so it is prohibited in every (divine) religion. It is not permissible except when necessary. It began to prohibit from easy to difficult namely, the prohibition of the dead meat without the prohibition of blood as the former is worse than the latter. And swine flesh is worse. As to the fourth that which hath been immolated to (the name of) any other than Allah, it is the worst. Moreover, Islamic law aims to achieve many purposes, foremost of which are the preservation of the five essentials: religion - self - mind - birth - money. They also found that these verses are miracles that God Almighty has set for mankind as a fixed law and a precise balance through which they can measure all developments after the time of the Prophet, peace and blessings be upon him, until the Hereafter.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2018 |
Submission Date | December 8, 2018 |
Acceptance Date | December 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
Contact: dinbil@alparslan.edu.tr
Religion and Science-Muş Alparslan University Faculty of Islamic Sciences Journal is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).