The document analysis, which involves the collection, review, interrogation, and analysis of various documents as the primary source of research data, was utilized as a scientific research method. This type of analysis includes the examination of documents available in written or electronic format (computer-based and internet-accessible). This study aims to examine the correlation between the athletic resume scores of candidates who took a special talent exam and their placement in specific departments. The population of the research consists of 1261 candidates (856 males, 405 females) who participated in the Special Talent Exam of the Bayburt University Faculty of Sports Sciences during the academic year 2023-2024. The research sample comprises 229 candidates who participated in the Special Talent Exam and were placed in specific departments. According to the obtained data, among these candidates, some scored lower than the exam conducted by the Assessment, Selection and Placement Center (ÖSYM), some are national athletes, some have been involved in sports for many years, and some are individuals with disabilities or those who applied with a last-minute effort. Considering these results, recommendations for future studies could include a reevaluation of the criteria and percentage of influence in the scoring of athletic resumes based on predictor variables used in the calculation of placement scores. Additionally, it is suggested to investigate the differences in special talent exam formats and explore the effects of different variables on selection.
Bilimsel bir araştırma yöntemi olarak, araştırma verilerinin birincil kaynağı olarak çeşitli dokümanların toplanması, gözden geçirilmesi, sorgulanması ve analiz edilmesi sürecini içeren doküman analizi kullanılmıştır. Bu analiz türü, yazılı veya elektronik formatta (bilgisayar tabanlı ve internet erişimli) bulunan belgelerin incelenmesini içermektedir. Bu çalışmada, özel yetenek sınavına giren adayların sporcu özgeçmiş puanı ile bölümlere yerleşme durumlarının incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın evreni 2023-2024 eğitim öğretim yılında Bayburt Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Özel Yetenek Sınavı’na katılan 1261(856 Erkek, 405 Kadın) adaydan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Özel Yetenek Sınavına giren bu adaylardan bölüme yerleşen 229 aday oluşturmaktadır. Elde edilen verilere göre bu adayların bir kısmı ÖSYM’nin yapmış olduğu sınavdan daha düşük puan alan, bir kısmı milli sporcu, bir bölümü uzun yıllardır spor yapan, engelli bireylerden ve bir bölümü de son bir umut olarak kısa sürede hazırlanarak başvuran adaylardan oluşmaktadır Elde edilen bu sonuçlar dikkate alındığında; yerleştirme puanlarının hesaplanmasında kullanılan puanların yordayan değişkenlere gore sportif özgeçmiş puanlama kriterlerinin ve etki yüzdesinin yeniden gözden geçirilmesi, özel yetenek sınav biçimlerinin farklılıklarının belirlenerek farklı değişkenlerin seçme üzerindeki etkilerinin araştırılması gibi konular daha sonra yapılacak olan çalışmalara öneri olarak sunulabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 2 |