Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

APPLICATION OF THE 5N1K METHOD IN ARABIC TRANSLATION

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 28, 37 - 58, 26.12.2023

Öz

The purpose of this article is to explain the details of the practical and effective application of the
5N1K method in translating Arabic texts into Turkish. In order to assist in the writing of this
article, a 20-item “Scale for analyzing Arabic and Turkish sentence elements with the 5N1K
method” has been prepared. The questionnaire was applied to a total of 26 participants who
received their Arabic education from both formal education and the madrasah system. According to
the answers obtained, it was concluded that the participants could not use the 5N1K method
effectively because they did not learn Arabic grammar with Turkish grammar in understanding
Arabic, while analyzing Turkish sentences. The article is discussed in 4 parts as introduction,
adaptation of the 5N1K method to Arabic, survey results, conclusions and recommendations

Kaynakça

  • Abdülhadioğlu, A. (2018). 100 Derste Fasih Arapça. İstanbul: Cantaş yayınları.
  • Adsoy, Ş. NECATİ ÖNER’E GÖRE DİL-DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ. Şarkiyat, 12(2), 356-368.
  • Ahmet Derviş MÜEZZİN“Elektronik Sözlüklerin Tercüme Esnasındaki Rolü ve Ana Dili Arapça Olmayanlar İçin Arapça Öğretimi Üzerindeki Etkisi”,DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ CİLT 21 SAYI 1, (Mart 2021) 507 – 528.
  • Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. 3. basım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, D. (1980). Her yönüyle dil:(Ana çizgileriyle dilbilim) II. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arabacı, M R. (2011). Cümledeki İşlevleri Açısından Arapçada Mefuller ve Türkçedeki Karşılıkları (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Arslan, K. (2016). NAHİV KAİDELERİNİN TESPİTİNDE KULLANILAN KAYNAKLAR. Turkish Academic Research Review, 1(1), 61-79.
  • AVCİ, Y. (2012). Yabanci Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil-Düşünce Analizi Teorisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 1-15.
  • Buman, W. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (çev). Ö. Doğan. İstanbul: Ara yayınları, 1990.
  • Cemal, I. Ş. I. K. (2015). Arapça ile Türkçe Arasındaki Temel Farklılıklar. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (6), 119-146.
  • CEVHER, M., & Esra, K. Ö. S. E. Ana Dili Arapça Olmayanlara Arapça Öğretiminde Nahvin Pozisyonu. Kalemname, 6(11), 114-132.
  • Ceylan, İ., & Mete, F. (2018). Türkçe Kuralsız (Devrik) Cümle Yapısının Graf Çizimler ile Gösterilmesi.
  • ÇAKIR, Ö., Filiz, M. E. T. E., & KANTOS, Z. E. (2019). Kişiselleştirilmiş öğretimin 5N1K tekniğinde başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 125-147.
  • Günday, H., & Şahin, Ş. (2001). Arapça dilbilgisi (sarf bilgisi): Modern anlatım dili tablolarla destekli. Alfa.
  • Nalçakan, Z. (2008). Arapça ve Türkçede isim ve fiil cümlesinin karşılaştırılması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Platon, K. (çev.) Suad Baydur. İstanbul: Maarif Matbaası, 1994 Ravaşdeh, Z. (2011), Klasik Arapça Sözlüklerde İlim, İÜ Edebiyat Fakültesi, Şarkiyat Mecmuası, 1 (18), 20.
  • Uygur, N. (1962). Dilin gücü: denemeler. Kitap.
  • Vardar, B. (1982). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri (No. 492). Türk Dil Kurumu Yayınları.

ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 28, 37 - 58, 26.12.2023

Öz

Bu makalenin amacı Arapça metinleri Türkçeye çeviri esnasında 5N1K yönteminin pratik ve etkili bir şekilde uygulanışının detaylarını açıklamaktır. Verilerin toplanması amacıyla araştır-macı tarafından geliştirilen 20 soruluk “5N1K yöntemi ile Arapça ve Türkçe cümle öğelerini tahlil etme ölçeği” hazırlanmıştır. Arapça öğrenimini hem örgün öğretimden hem de medrese sisteminden alan toplamda 26 katılımcıya uygulanan anket sonuçlarına göre katılımcıların Türkçe cümleleri tahlil ederken 5N1K yöntemini etkili bir şekilde kullandıkları Arapçayı anla-mada Arapça dil bilgisini Türkçe dil bilgisi eşliğinde öğrenmemelerinden kaynaklı 5N1K yön-temini etkili bir şekilde kullanamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Arapça dil bilgisi öğreniminin Türkçe dil bilgisiyle paralel öğrenilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Abdülhadioğlu, A. (2018). 100 Derste Fasih Arapça. İstanbul: Cantaş yayınları.
  • Adsoy, Ş. NECATİ ÖNER’E GÖRE DİL-DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ. Şarkiyat, 12(2), 356-368.
  • Ahmet Derviş MÜEZZİN“Elektronik Sözlüklerin Tercüme Esnasındaki Rolü ve Ana Dili Arapça Olmayanlar İçin Arapça Öğretimi Üzerindeki Etkisi”,DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ CİLT 21 SAYI 1, (Mart 2021) 507 – 528.
  • Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. 3. basım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, D. (1980). Her yönüyle dil:(Ana çizgileriyle dilbilim) II. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arabacı, M R. (2011). Cümledeki İşlevleri Açısından Arapçada Mefuller ve Türkçedeki Karşılıkları (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Arslan, K. (2016). NAHİV KAİDELERİNİN TESPİTİNDE KULLANILAN KAYNAKLAR. Turkish Academic Research Review, 1(1), 61-79.
  • AVCİ, Y. (2012). Yabanci Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil-Düşünce Analizi Teorisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 1-15.
  • Buman, W. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (çev). Ö. Doğan. İstanbul: Ara yayınları, 1990.
  • Cemal, I. Ş. I. K. (2015). Arapça ile Türkçe Arasındaki Temel Farklılıklar. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (6), 119-146.
  • CEVHER, M., & Esra, K. Ö. S. E. Ana Dili Arapça Olmayanlara Arapça Öğretiminde Nahvin Pozisyonu. Kalemname, 6(11), 114-132.
  • Ceylan, İ., & Mete, F. (2018). Türkçe Kuralsız (Devrik) Cümle Yapısının Graf Çizimler ile Gösterilmesi.
  • ÇAKIR, Ö., Filiz, M. E. T. E., & KANTOS, Z. E. (2019). Kişiselleştirilmiş öğretimin 5N1K tekniğinde başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 125-147.
  • Günday, H., & Şahin, Ş. (2001). Arapça dilbilgisi (sarf bilgisi): Modern anlatım dili tablolarla destekli. Alfa.
  • Nalçakan, Z. (2008). Arapça ve Türkçede isim ve fiil cümlesinin karşılaştırılması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Platon, K. (çev.) Suad Baydur. İstanbul: Maarif Matbaası, 1994 Ravaşdeh, Z. (2011), Klasik Arapça Sözlüklerde İlim, İÜ Edebiyat Fakültesi, Şarkiyat Mecmuası, 1 (18), 20.
  • Uygur, N. (1962). Dilin gücü: denemeler. Kitap.
  • Vardar, B. (1982). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri (No. 492). Türk Dil Kurumu Yayınları.

APPLICATION OF THE 5N1K METHOD IN ARABIC TRANSLATION Abstract:

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 28, 37 - 58, 26.12.2023

Öz

The purpose of this article is to explain the details of the practical and effective application of the 5N1K method in translating Arabic texts into Turkish. In order to assist in the writing of this article, a 20-item “Scale for analyzing Arabic and Turkish sentence elements with the 5N1K method” has been prepared. The questionnaire was applied to a total of 26 participants who received their Arabic education from both formal education and the madrasah system. According to the answers obtained, it was concluded that the participants could not use the 5N1K method effectively because they did not learn Arabic grammar with Turkish grammar in understanding Arabic, while analyzing Turkish sentences. The article is discussed in 4 parts as introduction, adaptation of the 5N1K method to Arabic, survey results, conclusions and recommendations.

Kaynakça

  • Abdülhadioğlu, A. (2018). 100 Derste Fasih Arapça. İstanbul: Cantaş yayınları.
  • Adsoy, Ş. NECATİ ÖNER’E GÖRE DİL-DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ. Şarkiyat, 12(2), 356-368.
  • Ahmet Derviş MÜEZZİN“Elektronik Sözlüklerin Tercüme Esnasındaki Rolü ve Ana Dili Arapça Olmayanlar İçin Arapça Öğretimi Üzerindeki Etkisi”,DİNBİLİMLERİ AKADEMİK ARAŞTIRMA DERGİSİ CİLT 21 SAYI 1, (Mart 2021) 507 – 528.
  • Akarsu, B. (1998). Dil-kültür bağlantısı. 3. basım. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Aksan, D. (1980). Her yönüyle dil:(Ana çizgileriyle dilbilim) II. Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arabacı, M R. (2011). Cümledeki İşlevleri Açısından Arapçada Mefuller ve Türkçedeki Karşılıkları (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Arslan, K. (2016). NAHİV KAİDELERİNİN TESPİTİNDE KULLANILAN KAYNAKLAR. Turkish Academic Research Review, 1(1), 61-79.
  • AVCİ, Y. (2012). Yabanci Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil-Düşünce Analizi Teorisi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(3), 1-15.
  • Buman, W. Günümüzde Felsefe Disiplinleri. (çev). Ö. Doğan. İstanbul: Ara yayınları, 1990.
  • Cemal, I. Ş. I. K. (2015). Arapça ile Türkçe Arasındaki Temel Farklılıklar. Iğdır Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (6), 119-146.
  • CEVHER, M., & Esra, K. Ö. S. E. Ana Dili Arapça Olmayanlara Arapça Öğretiminde Nahvin Pozisyonu. Kalemname, 6(11), 114-132.
  • Ceylan, İ., & Mete, F. (2018). Türkçe Kuralsız (Devrik) Cümle Yapısının Graf Çizimler ile Gösterilmesi.
  • ÇAKIR, Ö., Filiz, M. E. T. E., & KANTOS, Z. E. (2019). Kişiselleştirilmiş öğretimin 5N1K tekniğinde başarıya etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 125-147.
  • Günday, H., & Şahin, Ş. (2001). Arapça dilbilgisi (sarf bilgisi): Modern anlatım dili tablolarla destekli. Alfa.
  • Nalçakan, Z. (2008). Arapça ve Türkçede isim ve fiil cümlesinin karşılaştırılması (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Platon, K. (çev.) Suad Baydur. İstanbul: Maarif Matbaası, 1994 Ravaşdeh, Z. (2011), Klasik Arapça Sözlüklerde İlim, İÜ Edebiyat Fakültesi, Şarkiyat Mecmuası, 1 (18), 20.
  • Uygur, N. (1962). Dilin gücü: denemeler. Kitap.
  • Vardar, B. (1982). Dilbilimin temel kavram ve ilkeleri (No. 492). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mesut Cevher 0000-0002-6050-0029

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Cevher, M. (2023). ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI. Doğu Araştırmaları, 2(28), 37-58.
AMA Cevher M. ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI. DA. Aralık 2023;2(28):37-58.
Chicago Cevher, Mesut. “ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI”. Doğu Araştırmaları 2, sy. 28 (Aralık 2023): 37-58.
EndNote Cevher M (01 Aralık 2023) ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI. Doğu Araştırmaları 2 28 37–58.
IEEE M. Cevher, “ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI”, DA, c. 2, sy. 28, ss. 37–58, 2023.
ISNAD Cevher, Mesut. “ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI”. Doğu Araştırmaları 2/28 (Aralık 2023), 37-58.
JAMA Cevher M. ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI. DA. 2023;2:37–58.
MLA Cevher, Mesut. “ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI”. Doğu Araştırmaları, c. 2, sy. 28, 2023, ss. 37-58.
Vancouver Cevher M. ARAPÇA ÇEVİRİDE 5N1K YÖNTEMİNİN UYGULANIŞI. DA. 2023;2(28):37-58.

Derginin yayın dili Türkçe, Arapça, Farsça, Urduca ve İngilizcedir. Yabancı dildeki yazıların yayımlanması, Yayın Kurulu'nun onayına bağlıdır. Dergiye gönderilecek yazıların, Türk Dil Kurumu'nun yazım kurallarına uygun olması gerekmektedir. Türkçede yaygın kullanılan yabancı kelimelerin dışındaki kelimelerin Türkçe karşılığının kullanılmasına özen gösterilmelidir. Farklı yazı tipi kullananların, kullandıkları yazı tiplerini de göndermeleri gerekmektedir. Makalelerin özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. Yazılarda resim, çizim veya herhangi bir görsel anlatım varsa; bunların en az 300 dpi çözünürlükte taranması ve kullanıldığı metindeki adları ile kaydedilerek gönderilmesi gerekmektedir. Yayımlanan yazıların sorumlulukları yazı sahiplerine aittir. Yazılar, A4 sayfa boyutuna göre 25 sayfayı geçmemelidir. Ancak geniş kapsamlı yazılar, Yayın Kurulu’nun onayıyla seri halinde ya da derginin eki şeklinde de yayımlanabilir. 

Yazım kuralları ve sayfa düzeni
- Yazılar MS Word ya da uyumlu programlarda yazılmalıdır. Yazı karakteri Times New Roman, 12 punto ve tek satır aralığında olmalıdır.
- Sayfa, A4 dikey boyutta; üst, alt ve sağ kenar boşluğu 2,5 cm; sol kenar boşluğu 3 cm olarak düzenlenmelidir.
- Paragraf aralığı önce 6 nk, sonra 0 nk olmalıdır.
- Yazının başlığı koyu harfle yazılmalı, konunun içeriği ile uyumlu olmalıdır.
- Makalelerin Türkçe ve İngilizce özetleri 250 kelimeyi aşmamalıdır. 3 ila 5 kelimeden oluşan anahtar kelime/keywords yer almalıdır. Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarına yer verilmelidir. Yayım dili Arapça, Farsça veya Urduca olan makalelerde Türkçe ve İngilizce özet istenmektedir.
- Başlıklar koyu harfle yazılmalıdır. Uzun yazılarda ara başlıkların kullanılması okuyucu açısından yararlı olacaktır.
- İmla ve noktalamada makalenin veya konunun zorunlu kıldığı durumlar dışında Türk Dil Kurumu’nun İmla Kılavuzu dikkate alınmalıdır.
- Metin içinde vurgulanmak istenen yerlerin “tırnak içinde” gösterilmesi yeterlidir.
- Birden çok yazarlı makalelerde makale ilk sıradaki yazarın ismiyle sisteme yüklenmelidir. Birden sonraki yazarların isimleri sistem üzerinde diğer yazarlar kısmında belirtilmelidir.

Kaynak gösterme
- Doğu Araştırmaları Dergisi sayfa altı dipnot veya APA 6.0 kaynak gösterimini kabul etmektedir.
- Bir eserin derleyeni, tercüme edeni, hazırlayanı, tashih edeni, editörü varsa kaynakçada mutlaka gösterilmelidir.
- Elektronik ortamdaki kaynaklarda yazarı, çalışmanın başlığı ve yayın tarihi belli olanlar kullanılmalıdır.
- Metin içinde atıf yapılmayan kaynaklar kaynakçada gösterilmemelidir.
- Kaynakça makalenin sonunda yazarların soyadlarına göre alfabetik olarak düzenlenmelidir.


Doğu Araştırmaları Dergisi
Index Islamicus Uluslararası dizini, SOBİAD (Sosyal Bilimler Atıf Dizini) ve ASOS indeksleri tarafından taranmaktadır.