Farklı kültürlerden eğitim almak amacıyla Türkiye’ye gelen bireylerin, yeni çevreye adaptasyon ve entegrasyonu önemli bir sorun olarak görülmektedir. Bireylerin çalışmalarında verimli olmaları dâhil oldukları yeni topluma sosyokültürel uyumları ile mümkün olabilmektedir. Birçok olumlu katkıları gibi sporun sosyokültürel uyuma da katkısı tartışılmaz bir gerçekliktir. İnanç ve yaşayış şekli bakımından, Türk insanına yakın olan bireylerin sosyokültürel uyumları daha kolay olabilmektedir. Bu bilgiler ışığında mevcut çalışmanın amacı, ana dil olarak Arapça konuşan yabancı öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının spor bağlamında incelenmesidir. Çalışmada, bireylerin sosyokültürel uyumlarını ölçmek için “Revize Sosyokültürel Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatiksel analizler, normallik testi, ölçek sonuçlarının çeşitli değişkenlerle farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek için ise t-testi ve Anova testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, verilerin normal dağılım gösterdiği, öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının yüksek seviyede olduğu ve ölçekten aldıkları puanların; yaş ve geldikleri coğrafi bölge değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.
Adaptation and integration to new environment is seen as an important problem for individuals who come from different cultures to Türkiye for education. It is possible for individuals to be effective in their studies with their socio-cultural adaptation to the new society they are involved in. Like many positive effects, the contribution of sports to sociocultural harmony is an indisputable reality. Sociocultural adaptation of individuals who are close to Turkish society in terms of religious and lifestyle can be easier. In the light of this information, the aim of the present study is to examine the sociocultural adaptation of foreign students who speak Arabic as their mother tongue in the context of sports. The aim of this study was to examine the sociocultural adaptation of foreign students who speak Arabic as their mother tongue in sport context. In the study, the "Revised Sociocultural Adjustment Scale" was used for the sociocultural adjustment of individuals. In the analysis of data; statistical analyses, normality test, t-test and Anova test were used to determine whether the scale results differed with various variables. As a result it was determined that the data are normally distributed, the sociocultural adaptation of the students is high level and the scale scores were differed according to their age and geographical region of coming variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sport and Exercise Psychology, Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 01 Issue: 01 |