Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Öğrencilerin Sosyokültürel Uyumunun Spor Bağlamında İncelenmesi

Year 2023, Volume: 01 Issue: 01, 35 - 44, 15.06.2023

Abstract

Farklı kültürlerden eğitim almak amacıyla Türkiye’ye gelen bireylerin, yeni çevreye adaptasyon ve entegrasyonu önemli bir sorun olarak görülmektedir. Bireylerin çalışmalarında verimli olmaları dâhil oldukları yeni topluma sosyokültürel uyumları ile mümkün olabilmektedir. Birçok olumlu katkıları gibi sporun sosyokültürel uyuma da katkısı tartışılmaz bir gerçekliktir. İnanç ve yaşayış şekli bakımından, Türk insanına yakın olan bireylerin sosyokültürel uyumları daha kolay olabilmektedir. Bu bilgiler ışığında mevcut çalışmanın amacı, ana dil olarak Arapça konuşan yabancı öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının spor bağlamında incelenmesidir. Çalışmada, bireylerin sosyokültürel uyumlarını ölçmek için “Revize Sosyokültürel Uyum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; tanımlayıcı istatiksel analizler, normallik testi, ölçek sonuçlarının çeşitli değişkenlerle farklılaşıp farklılaşmadığını tespit etmek için ise t-testi ve Anova testleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, verilerin normal dağılım gösterdiği, öğrencilerin sosyokültürel uyumlarının yüksek seviyede olduğu ve ölçekten aldıkları puanların; yaş ve geldikleri coğrafi bölge değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A., ve Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 58-83.
  • Allahverdiyev, P. (2007). Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye`ye Yüksek Öğrenim Görmeye Gelen Öğrencilerin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Batır, R., ve Okur, A. (2016). Kültürel mesafenin uluslararası öğrencilerin sosyokültürel adaptasyonlarına ve akademik başarılarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3951-3960.
  • Erder, S. (1986). Refah Toplumunda “Getto” ve Türkler, İstanbul: Teknografik Matbaacılık.
  • GulRaihan, M., & Sandaran S. C. (2017). Sociocultural adaptation challenges of international students at a higher learning institution in Malaysia. LSP International Journal, 4(2), pp.85-101.
  • Güçlü, N. (1996). Uluslararası öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Karadirek, G., ve Kara, M. A. (2021). Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel ve akademik uyumu üzerinde ulusal ve örgütsel kültürün etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 7(3), 1046-1065.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı Uyruklu Öğrencilerde Uyma Davranışı: TÖMER Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü.
  • Kurtça, B. (2020). Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyo‐ekonomik sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 113-126.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeker, B. D., ve Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 41(3), 504-514.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası öğrencilerin sosyokültürel uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89. Tuzcu, A., ve Bademli, K. (2014). Göçün psikososyal boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(1), 56-66.
  • Ward, C., & Kennedy, A. (1999). The measurement of sociocultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations. 23(4), 659-677.
  • Wilson, J. K. (2013). Exploring the past, present and future of cultural competency research: The revision and expansion of the sociocultural adaptation construct. Unpublished doctoral dissertation, Victoria University of Wellington, Wellington.
  • Wilton, L., & Constantine, M. G. (2003). Length of residence, cultural adjustment difficulties, and psychological distress symptoms in Asian and Latin American international college students. Journal of College Counseling, 6(2), 177-187.
  • Yalçın, Ö. (2018). Sosyokültürel Uyum Ölçeği (SCAS-R)’nin Gaziantep/Türkiye’de yaşayan Suriyeli göçmenler örneğinde Arapça’ya uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışması, Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.

Examining Sociocultural Adaptation of Foreign Students in Sport Context

Year 2023, Volume: 01 Issue: 01, 35 - 44, 15.06.2023

Abstract

Adaptation and integration to new environment is seen as an important problem for individuals who come from different cultures to Türkiye for education. It is possible for individuals to be effective in their studies with their socio-cultural adaptation to the new society they are involved in. Like many positive effects, the contribution of sports to sociocultural harmony is an indisputable reality. Sociocultural adaptation of individuals who are close to Turkish society in terms of religious and lifestyle can be easier. In the light of this information, the aim of the present study is to examine the sociocultural adaptation of foreign students who speak Arabic as their mother tongue in the context of sports. The aim of this study was to examine the sociocultural adaptation of foreign students who speak Arabic as their mother tongue in sport context. In the study, the "Revised Sociocultural Adjustment Scale" was used for the sociocultural adjustment of individuals. In the analysis of data; statistical analyses, normality test, t-test and Anova test were used to determine whether the scale results differed with various variables. As a result it was determined that the data are normally distributed, the sociocultural adaptation of the students is high level and the scale scores were differed according to their age and geographical region of coming variables.

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A., ve Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 58-83.
  • Allahverdiyev, P. (2007). Türk Cumhuriyetlerinden Türkiye`ye Yüksek Öğrenim Görmeye Gelen Öğrencilerin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Batır, R., ve Okur, A. (2016). Kültürel mesafenin uluslararası öğrencilerin sosyokültürel adaptasyonlarına ve akademik başarılarına etkisi. Journal of Human Sciences, 13(3), 3951-3960.
  • Erder, S. (1986). Refah Toplumunda “Getto” ve Türkler, İstanbul: Teknografik Matbaacılık.
  • GulRaihan, M., & Sandaran S. C. (2017). Sociocultural adaptation challenges of international students at a higher learning institution in Malaysia. LSP International Journal, 4(2), pp.85-101.
  • Güçlü, N. (1996). Uluslararası öğrencilerin uyum problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 101-110.
  • Karadirek, G., ve Kara, M. A. (2021). Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyokültürel ve akademik uyumu üzerinde ulusal ve örgütsel kültürün etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 7(3), 1046-1065.
  • Karaoğlu, F. (2007). Yabancı Uyruklu Öğrencilerde Uyma Davranışı: TÖMER Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü.
  • Kurtça, B. (2020). Bartın Üniversitesi’nde eğitim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyo‐ekonomik sorunları ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5(1), 113-126.
  • Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeker, B. D., ve Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik ve sosyokültürel süreçleri. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 41(3), 504-514.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası öğrencilerin sosyokültürel uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89. Tuzcu, A., ve Bademli, K. (2014). Göçün psikososyal boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(1), 56-66.
  • Ward, C., & Kennedy, A. (1999). The measurement of sociocultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations. 23(4), 659-677.
  • Wilson, J. K. (2013). Exploring the past, present and future of cultural competency research: The revision and expansion of the sociocultural adaptation construct. Unpublished doctoral dissertation, Victoria University of Wellington, Wellington.
  • Wilton, L., & Constantine, M. G. (2003). Length of residence, cultural adjustment difficulties, and psychological distress symptoms in Asian and Latin American international college students. Journal of College Counseling, 6(2), 177-187.
  • Yalçın, Ö. (2018). Sosyokültürel Uyum Ölçeği (SCAS-R)’nin Gaziantep/Türkiye’de yaşayan Suriyeli göçmenler örneğinde Arapça’ya uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışması, Yüksek Lisans Tezi. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology, Exercise and Sports Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Merve Doğan This is me

Mehmet Tunçkol 0000-0002-0478-6966

Publication Date June 15, 2023
Submission Date March 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 01 Issue: 01

Cite

APA Doğan, M., & Tunçkol, M. (2023). Yabancı Öğrencilerin Sosyokültürel Uyumunun Spor Bağlamında İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 01(01), 35-44.