Social media has become one of important parts of the daily life practices with the development and proliferation of the Internet technologies. Social media sites which prioritize sharing and interaction, also enable a live broadcast. Different sites host broadcasts with different formats, and these sites gain importance among the social media platforms with their user numbers which grow exponentially day by day. One of these platforms is Twitch TV website which is a live video streaming platform focusing on e-sports and video games. Main theme of the broadcasts in this site is streamers who play video games. Twitch TV users watch streamer’s games and become a subscriber of streamer with a payment or donate if users like the streamer. While paid subscription can be done for a fee, amounts of the donations differ, and these donations can reach serious amounts. Streamers who reach a certain follower number can easily earn their keep with this way. In this study, usage motivations of Twitch TV users who took part in groups that were formed by Turkish Twitch TV users on Facebook which was a social media platform were examined by using a quantitative research method based on the Uses and Gratifications Theory. According to the results of the study, while entertainment gratification came into prominence in Twitch TV usage motivations, it was seen that the time users spent on Twitch TV had statistically significant differences on motivations.
Sosyal
medya, İnternet teknolojilerinin gelişmesi ve yaygınlaşmasıyla birlikte
gündelik yaşam pratiklerinin önemli parçalarından biri hâline gelmiştir.
Paylaşımı ve etkileşimi önceleyen sosyal medya siteleri, aynı zamanda canlı
yayınlara da olanak tanımaktadır. Farklı siteler, farklı formatlarla yayınlara
ev sahipliği yapmakta ve her geçen gün katlanarak büyüyen kullanıcı sayılarıyla
sosyal medya platformları arasında önemli bir konuma gelmektedir. Bu
platformlardan biri de elektronik spor ve video oyunu odaklı canlı görüntü
akışı platformu olan Twitch TV İnternet sitesidir. Bu sitedeki yayınların ana
teması video oyunu oynayan yayıncılardır. Twitch TV kullanıcıları, yayıncının
oyunlarını seyretmekte ve beğendiği takdirde yayıncıya ücretli abone olmakta ya
da bağış yapmaktadır. Ücretli abonelik belirli ücretler karşılığında olurken
bağışların miktarı değişiklik göstermektedir ve ciddi miktarlara
ulaşabilmektedir. Belirli bir takipçi sayısına ulaşan yayıncılar, geçimlerini
bu yolla rahatlıkla sağlayabilmektedir. Bu çalışmada bir sosyal medya platformu
olan Facebook üzerinde Türk Twitch TV kullanıcılarının oluşturmuş olduğu
topluluklarda yer alan kullanıcıların bu platformu kullanım motivasyonları
Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi ekseninde nicel bir araştırma yöntemi kullanılarak
incelenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre Twitch TV kullanım motivasyonlarında
eğlenme doyumu ön plana çıkarken, kullanıcıların bu platformda geçirdikleri
sürenin motivasyonlar üzerinde anlamlı farklılıklar oluşturduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |