Sinema ve edebiyat alanında yapıtlar üreten Derviş Zaim’in sanatsal üretiminin şimdilik son duraklarını Rüya (Dream, 2016) filmi ve Rüyet (2019) isimli roman oluşturmaktadır. Metinlerarası ilişkiye önem veren Derviş Zaim’in yapıtlarında, Doğu ve Batı’ya ait sanat türlerinin ve sanatçı karakterlerin sıklıkla kullanıldığını görmek mümkündür. Bu durum Rüya ve Rüyet’te de devam ederek kendisini göstermektedir. Kendi içlerinde birçok referanslar ve göndermelere sahip olan Rüya ve Rüyet, birbirleriyle bağlantılı olmaları nedeniyle kendi aralarında da konuşan bir yapıya sahiptir. Bu çalışmada Rüya ve Rüyet’te mimar olmasının yanı sıra performans sanatıyla da ilgilenen başkarakter Sine’nin gerçekleştirmek istediği performansın peşinden giderek, film ve romanda performans sanatının ele alınışı ile Sine’nin kendini anlama, kendini arayış ve değişim sürecinin sanatsal üretimiyle olan ilişkisi incelenmiştir. Literatür taramasıyla birlikte, film ve romanda performans sanatıyla ilgili olan kısımların incelendiği çalışmada Sine’nin geçirmiş olduğu değişim süreciyle birlikte sanatsal projesinde görülen değişimin paralellikler gösterdiği tespit edilmiştir.
The film, Rüya (Dream, 2016) and his book, Rüyet (2019) form the latest examples of the Derviş Zaim’s artistic production who produces works in the field of cinema and literature. Putting emphasis on the intertextual relation in his works, it can be observed that Derviş Zaim frequently uses art genres and characters belonging to East and West revealing itself in Rüya and Rüyet. These two have a lot of references to each other, thus, they have structure spoking among themselves due to their connection.
This study examines the relation between the handling of performance art in film and novel and the artistic production of changing process of Sine’s self-understanding and pursuit by chasing the performance of which the main character, Sine, who is interested in performance art though being architecture both in Rüya and Rüyet, wants to realize. Besides the literature research, parts related to the performance art in film and novel were analyzed and it is concluded that Sine’s changing process and alteration in her artistic project were happened in the same vein.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |