While there are no studies in epistemology as a special discipline in Islamic philosophy, the concept of knowledge within the scope of certain Qur’anic terms such as “science, attainment, wisdom, judgement, consciousness, nous, mind, suspicion, demonstration, certitude, doxa, sense, conceptualization, assent etc.” has been discussed by leading philosophers and there have been attempts to put forward a definite epistemological understanding. Th ese terms are of high importance with regard to their presenting Islamic methodology to the discussion of knowledge by bringing the Qur’anic principles into the forefront; for this methodology has not left the process of knowledge acquisition of the individual aside, on the contrary, it has taken a dominant role in introducing a new understanding of knowledge on the basis of the principles of tawhid. In the course of time this new understanding of knowledge called Nazariyyât el-mârifet el-İslâmiyât has been supported by various scholars with diff erent views with respect to the nature and definition of knowledge
İslam felsefesinde özel bir disiplin olarak bilgi kuramı çalışmaları görülmemekle beraber, “ilim, marifet, hikmet, rey, idrâk, akıl, şuur, şek, burhan, yakîn, zan, his, tasavvur, tasdîk vb.” Kur’anî terimler çerçevesinde bilgi konusu önemli filozofl ar tarafından tartışılmış ve belirli bir epistemoloji anlayışı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu terimler merkeze Kur’anî ilkelerin alınarak, bilginin tartışılmasında, İslâmî metodolojiyi sunması açısından önem arz etmektedir. Çünkü bu metodoloji, insanın bilgi edinme sürecini bir kenara bırakmamış, aksine tevhid kuralları temelinde yeni bir bilgi anlayışının ortaya koyulmasında başat bir rol üstlenmiştir. Nazariyyât el-mârifet el-İslâmiyât denilen bu yeni bilgi anlayışı bilginin mahiyeti ve tanımı konusunda zaman içerisinde farklı alimler tarafından farklı görüşlerle desteklenmiştir
Other ID | JA42FU64MD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 6 |