Joseph Campbell’in klasik eseri Bin Yüzlü Kahraman’ın kahramanı gizli kaynaklardan maceraya, davete, e i in geçilmesinden karanlık güçlerle kar ıla maya, iyi olanı elde ettikten sonra e i i tekrar geçerek, sıradan dünyaya dönmeye ve toplumla yeniden bütünle meye uzanan temel modeli izler. Bu makalede de Ya ar Kemal’in Da ın Öbür Yüzü isimli üçlemesinin kahramanı Ta ba ’ın benzer temellere oturan cesur yolculu unun çe itli evreleri izlenerek incelenmiştir. Yaşar Kemal’in bu özgün ve görkemli eserinde var olan evrensel model onun sadece Türk edebiyatının değil, aynı zamanda dünya edebiyatının da en büyük yazarlarından biri olduğunu ortaya koymaktadır.
Joseph Campbell's classic work, The Hero With A Thousand Faces, traces the archetypal pattern of the hero from obscure origins, the call to adventure, the crossing of the threshold, encounter with dark forces, the winning of a boon, the re-crossing of the threshold, the re-entry of the ordinary world and the hero's re-integration with his community. The present paper traces this pattern in the Triliogy of Yaşar Kemal entitled The Other Face of the Mountain, following the hero Tashbash through the various phases of this archetypal-heroic journey. The presence in Yaşar Kemal's work of these universal patterns embodied in highly original and brilliant prose makes it clear that this Turkish novelist belongs among the great authors of world literature.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 4 Issue: 1 |