BibTex RIS Cite

MERSİN’DE FAALİYET GÖSTEREN KÜÇÜK ve ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN YENİLİK FAALİYETLERİNİN ÖLÇÜLMESİ

Year 2009, Volume: 10 Issue: 2, 259 - 271, 01.07.2009

Abstract

Rekabetin her geçen gün daha da arttığı günümüz iş dünyasında işletmeler, kalıcı olabilmek ve sürdürülebilir kârlı bir büyümeyi sağlamak adına önemli yenilik faaliyetlerinde bulunmaktadırlar. Çalışmanın birinci bölümünde, yenilik, buluş ve yaratıcılık kavramları tanımlanmakta, yenilik türleri açıklanmakta ve yenilik faaliyetlerinin Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin gelişmesindeki önemi vurgulanmaktadır. İkinci bölümde, Mersin’de faaliyet gösteren 260 adet Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmenin yöneticileri ile yenilik faaliyetleri konusunda yapılmış bir saha araştırması yer almaktadır. Anketler yardımıyla toplanan verilerin analizi için Ki-Kare Bağımsızlık Testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda 96 işletmenin yenilik faaliyetinde bulunduğu ve bu faaliyetlerin öncelikle malzeme tüketiminin azaltılması amacıyla gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Diğer nedenler ise, işçi maliyetlerinin düşürülmesi ve enerji tasarrufu sağlamak biçiminde sıralanmaktadır. Yenilik faaliyetlerinin gerçekleştirilememesinin en önemli nedenlerinin ise, finans kaynaklarının yetersizliği ve nitelikli personel eksikliği olduğu saptanmıştır.

References

  • ADNER, R. (2006). Match your innovation strategy to your innovation ecosystem. Harvard Business Review, 84, (4), 98-107.ss.
  • AKYOS, M., DURGUT, M., GÖKER, A. (2003). Ulusal inovasyon sistemi (Kavramsal çerçeve, Türkiye incelemesi ve ülke örnekleri), İstanbul, TÜSİAD.
  • ARMSTRONG, G., KOTLER, P. (2007). Marketing: an introduction. 8th ed, New Jersey, PrenticeHall.
  • ATEŞ, R. (2006). İnovasyon MİT’leri. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 14, Aralık, 162- 168.
  • ATEŞ, R. (2007). İnovasyon hayat kurtarır. Doğan Kitapçılık A.Ş., 2007.
  • AUDRETSCH, D., LEHMANN, E. (eds: A. N. LİNK, F.M. SCHERER). (2005). Mansfield’s innovation in the theory of innovation: the Economics of R&D, innovation, and technological change. USA, Springer.
  • AYBARS, H. (2006). Yenilenin ve yeniliği yönetin. İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 6, Ekim, 146-149.
  • DEVECİOĞLU, K., EMANET, L. (2007). Türk iş dünyasının inovasyonla imtihanı. İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 7, Şubat, 46-47.
  • ELÇİ, Ş. (2006). İnovasyon (Kalkınmanın ve rekabetin anahtarı). Ankara, Türkiye Yazarlar Derneği.
  • FREEMAN, C., SOETE, L.(2003). Yenilik iktisadı. (Çev. E. TÜRKCAN), ankara, TÜBİTAK.
  • http://www. pazarlamadunyasi.com., [Erişim tarihi: 26.11.2007].
  • http://www.ris-mersin.info/index.php?module=news. [Erişim tarihi: 24.11.2008].
  • http://www.ekodialog.com/turkce_ekonomi_sozlugu.html.[Erişim tarihi:24.11.2008]
  • http://tdkterim.gov.tr/bati_dilleri_sozlugu.html.[Erişim tarihi: 24.11.2008].
  • KANTER, R.M. (2006). Innovation: the classic traps. Harvard Business Review, 84, (11), 73-83.
  • KIRIM, A. (2007). Kârlı büyümenin reçetesi inovasyon., İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • KURTULUŞ, K. (2004). Pazarlama araştırmaları. 7. bs., İstanbul, Literatür Yayıncılık.
  • OSLO KILAVUZU (Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler). (2005)., 3. bs., Ankara TÜBİTAK.
  • KOTLER, P. (2003). Kotler ve pazarlama. (Çev. A. ÖZYAĞCILAR), 3.bs., İstanbul, Sistem.
  • MUSE, W., KEGERREİS, R.J. (1969). Technological innovation and marketing management: implications for corporate policy. Journal of Marketing, 33, (4), 3-9.ss.
  • ÖZDAMAR, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Eskişehir, Kaan.
  • SHERGİLL, G., NARGUNDKAR, R. (2005). Market orientation, marketing innovation as performance drivers: extending the paradigm. Journal of Global Marketing, 19, (1), 27-47.
  • Strategy&Innovation. (2007). Capital Dergisi Eki, Yıl 1, Şubat, 11.s.
  • YAVUZ, H. (2007). Şirketlerde öneri yağmuru. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 15, Ocak, 100-106.
  • YAVUZ, H. (2007). Geçmişin KOBİ’leri inovasyonla devleşti. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 15, Şubat, 114-117.
  • YÜKSELEN, C. (2003). Pazarlama Araştırmaları. 2. bs., Ankara, Detay Yayıncılık.

THE MEASUREMENT OF THE INNOVATIVE ACTIONS OF SMEs’ WHICH ARE LOCATED IN MERSIN

Year 2009, Volume: 10 Issue: 2, 259 - 271, 01.07.2009

Abstract

In recent years, businesses are realizing important innovation functions in order to maintain a progressive profit and to have a long life-time. In the first part of this study, innovation, invention and creativity concepts are defined, types of innovation are explained. And then, the importance of innovation functions of SMEs’ in their development and institutionalization are analyzed. In the second part, a field survey about innovation functions of 260 SMEs’ in Mersin is conducted. Data are collected by questionnaire forms and tested with Chi-Square Independence Analysis. At the end of the research, it has been concluded that, ninty-six SMEs’ are realizing innovation function in Mersin. The most important reason of SMEs’ for innovation function is to reduce material wastes and expenses. Also, the factors effecting noninnovativeness are the lack of financial resources and qualified personnel

References

  • ADNER, R. (2006). Match your innovation strategy to your innovation ecosystem. Harvard Business Review, 84, (4), 98-107.ss.
  • AKYOS, M., DURGUT, M., GÖKER, A. (2003). Ulusal inovasyon sistemi (Kavramsal çerçeve, Türkiye incelemesi ve ülke örnekleri), İstanbul, TÜSİAD.
  • ARMSTRONG, G., KOTLER, P. (2007). Marketing: an introduction. 8th ed, New Jersey, PrenticeHall.
  • ATEŞ, R. (2006). İnovasyon MİT’leri. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 14, Aralık, 162- 168.
  • ATEŞ, R. (2007). İnovasyon hayat kurtarır. Doğan Kitapçılık A.Ş., 2007.
  • AUDRETSCH, D., LEHMANN, E. (eds: A. N. LİNK, F.M. SCHERER). (2005). Mansfield’s innovation in the theory of innovation: the Economics of R&D, innovation, and technological change. USA, Springer.
  • AYBARS, H. (2006). Yenilenin ve yeniliği yönetin. İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 6, Ekim, 146-149.
  • DEVECİOĞLU, K., EMANET, L. (2007). Türk iş dünyasının inovasyonla imtihanı. İnfomag Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 7, Şubat, 46-47.
  • ELÇİ, Ş. (2006). İnovasyon (Kalkınmanın ve rekabetin anahtarı). Ankara, Türkiye Yazarlar Derneği.
  • FREEMAN, C., SOETE, L.(2003). Yenilik iktisadı. (Çev. E. TÜRKCAN), ankara, TÜBİTAK.
  • http://www. pazarlamadunyasi.com., [Erişim tarihi: 26.11.2007].
  • http://www.ris-mersin.info/index.php?module=news. [Erişim tarihi: 24.11.2008].
  • http://www.ekodialog.com/turkce_ekonomi_sozlugu.html.[Erişim tarihi:24.11.2008]
  • http://tdkterim.gov.tr/bati_dilleri_sozlugu.html.[Erişim tarihi: 24.11.2008].
  • KANTER, R.M. (2006). Innovation: the classic traps. Harvard Business Review, 84, (11), 73-83.
  • KIRIM, A. (2007). Kârlı büyümenin reçetesi inovasyon., İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • KURTULUŞ, K. (2004). Pazarlama araştırmaları. 7. bs., İstanbul, Literatür Yayıncılık.
  • OSLO KILAVUZU (Yenilik verilerinin toplanması ve yorumlanması için ilkeler). (2005)., 3. bs., Ankara TÜBİTAK.
  • KOTLER, P. (2003). Kotler ve pazarlama. (Çev. A. ÖZYAĞCILAR), 3.bs., İstanbul, Sistem.
  • MUSE, W., KEGERREİS, R.J. (1969). Technological innovation and marketing management: implications for corporate policy. Journal of Marketing, 33, (4), 3-9.ss.
  • ÖZDAMAR, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Eskişehir, Kaan.
  • SHERGİLL, G., NARGUNDKAR, R. (2005). Market orientation, marketing innovation as performance drivers: extending the paradigm. Journal of Global Marketing, 19, (1), 27-47.
  • Strategy&Innovation. (2007). Capital Dergisi Eki, Yıl 1, Şubat, 11.s.
  • YAVUZ, H. (2007). Şirketlerde öneri yağmuru. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 15, Ocak, 100-106.
  • YAVUZ, H. (2007). Geçmişin KOBİ’leri inovasyonla devleşti. Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, Yıl 15, Şubat, 114-117.
  • YÜKSELEN, C. (2003). Pazarlama Araştırmaları. 2. bs., Ankara, Detay Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Şahin This is me

Publication Date July 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Şahin, A. (2009). MERSİN’DE FAALİYET GÖSTEREN KÜÇÜK ve ORTA BÜYÜKLÜKTEKİ İŞLETMELERİN YENİLİK FAALİYETLERİNİN ÖLÇÜLMESİ. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 10(2), 259-271.