One of the main goals
of education in our age, regardless of the field of education, is the
development of effective critical thinking.
In
the same line, visual communication design education aims to provide the visual
communication designers with the qualities of creative and critical thinking,
problem solving, effective use of visual and verbal communication, as well as
transmitting messages to other without any loss in meaning.
In
this context, education for visual communication design, which aims to train
and develop visual communication designers who are expected to provide products
with qualitative value and to prevent aesthetic pollution prevention, should
also instill critical and creative thinking in trainees together with
vocational skills.
Pedagogical
method of art criticism has the capacity to make an original contribution to
instill in students and educators in the field a critical and creative
thinking.
This
research is based on a case study and a meta-analysis for using the pedagogical
method of art critism proposed by Feldman in visual communication design
training.
Çağımızda eğitimin
temel amaçlarından birisi, eğitimin hangi alana ilişkin olduğuna bakılmaksızın
etkin eleştirel düşüncenin geliştirilmesidir. Görsel iletişim tasarımı eğitimi
de, görsel iletişim tasarımcısına eleştirel ve yaratıcı düşünme, problem çözme,
görsel ve sözel iletişimi etkin kullanma ve mesajları, diğerlerine kayıpsız
biçimde aktarma kapasitesi kazandırmaya çalışmaktadır. Bu bağlamda görsel
iletişim tasarımı ürünlerine niteliksel değerler kazandırması ve estetik
kirliliği önlemesi beklenen görsel iletişim tasarımcılarının yetiştirilmesini hedefleyen
eğitim, öğrencisine mesleki beceriler kazandırırken eşzamanlı olarak eleştirel
ve yaratıcı düşünceyi de vermelidir. Bu anlamda pedagojik sanat eleştirisi
yöntemi, alandaki eğitimcilere, öğrencilere eleştirel ve yaratıcı düşünceyi
aşılamak için özgün bir katkı yapabilecek özellikleri içermektedir.
Bu araştırma, Feldman’ın önermiş olduğu pedagojik
sanat eleştirisi yönteminin görsel iletişim tasarımı eğitiminde
kullanılabilmesi için bir meta analiz ve bir örnek olay çalışmasını
içermektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 28, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 47 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.